ARC vs RAY

Diskussion i 'Xperia ray' startad av Pearly, 10 okt 2011.

  1. joeyt

    joeyt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2011
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Samma här..
     
  2. jn84

    jn84 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Om man har ganska feta fingrar och använder ray, är det en värdelös kombination?
     
  3. martin3

    martin3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Standardtangentbordet som följer med Ray visar T9-knappar när man håller telefonen upprätt, dvs den klassiska knappsatsen för gamla telefoner. Även med feta fingrar så är det enkelt att träffa rätt.
    När du vänder telefonen till liggande läge visas ett QWERTYtangentbord, vilket inte heller är svårt att använda.

    Det är om du byter ut standardtangentbordet mot ett som visar QWERTY i stående läge som det blir svårt att träffa rätt - men det går med mycket träning.
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    I 2.3.4 kan man ha QWERTY i stående läge likt liggande men då finns det en swypefunktion som jag tycker fungerar strålande. Använder inte T9 längre. Den sätter de flesta längre ord och de ord den har svårt med, som kortade ord, är otroligt enkelt att klicka i på vanligt vis på QWERTY-bordet.
     
  5. jn84

    jn84 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Låter lovande. Anledningen till att jag frågar: Läste i swedroids Xperia Neo-recension att telefonen inte är lämplig för någon med stora händer/fingrar, och den har ju faktiskt större skärm än Ray (3,7"). :neutral:
     
  6. Pearly

    Pearly Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det lutar verkligen åt en ray!
     
  7. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Fick hem en ray igår så visserligen bara haft ett dygn på mitt att jämföra den mot min arc. Det jag märkt än så länge är:
    Sinnessjukt bra batteritid.
    Grym skräpa på skärmen.
    Smidigt format.
    Riktigt bra ljud när man pratar oavsett vilken sida man sitter på.

    På minus sidan är det väl skärmens storlek. Men efter att ha kört med 4,3" i över 6 månader så har man vant sig vid den stora storleken. Sedan så är det jobbigare att skriva med men det handlar framförallt om stora fingrar och vana vid den större skärmen.

    Men att ray är en grymt kompetent telefon råder det ingen tvekan om.

    Men min ray kommer nog gå till frugan och så kör jag vidare på arc.

    Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk
     
  8. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Vad gäller qwerty på Rays 3,3" skärm så kan jag ju, som Rayspekulant, kommentera min nuvarande X8. På den är skärmen bara 3" och trots det väljer jag alltid att skriva på qwerty med telefonen upprätt. Det blir helt enkelt för långt mellan knapparna för att det ska vara riktigt bekvämt när man lägger den i landskapsläget. Tycker jag. Visst blir det fler missade bokstäver, särskilt när X8:an har en rätt risig digitizer, men bekvämlighetstappet blir för stort om man lägger ner telefonen.

    Det är till största delen en vanesak, jag tror att även de med betydligt större händer än mig själv utan problem skriver på en Ray med qwerty och i porträttläget. Även de med stora fingrar har ju en punkt på fingret som träffar skärmen, den punkten lär man ju sig var den är rätt så fort. Har man redan haft en telefon med pekskärm innan så har man troligen redan lärt sig det! :)
     
  9. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    använder man den ett tag så lär den sig ju vilka ord man brukar skriva.
    Sen måste man vänja sig vid att inte knappa in hela ordet utan välja ett av de föreslagna när det passar.