Asus Eee Pad Transformer

Discussion in 'ASUS' started by RickardP, Mar 23, 2011.

1. emilakered

emilakered Teen Droid Medlem

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Tjena!

Finns ett skärmskott från e-boksläsaren om du bläddrar bland bilderna i artikeln, kolla på nummer 19. Handlar om Asus egen variant (MyBooks), blev aldrig av att testa Kindle eller Googles. Generellt kan jag säga att läsaupplevelsen är OK, skärmen är skarp med bra kontrast. Är ju dock ingen e-ink, och i alla fall jag blir trött av att läsa på LCD i längden.

Fråga om ni undrar något mer, även om många fler har klämt nu!

Dreamtears likes this.
  2. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo den klarar 720p - 1080p om det är kodat/formaterat på rätt sätt. Är inte frågan att den inte klara HD material (1280*720 1920*1080) det gör den. Bara det är på Tegra2 vilkor.

Nästan alla serier som finns att ladda ner är 720p HP, och det klarar inte Tegra2 av. Så man blir tvungen att konvertera om till 720p BP/MP.

Riktigt kasst detta att den inte fixar det HD format som är det vanligaste vid torrent, kan väl nästan säga att det är en standard av alla som laddar upp/ner serier/film.

"Baseline Profile (BP)
    Primarily for low-cost applications that require additional data loss robustness, this profile is used in some mobile applications. This profile includes all features that are supported in the Constrained Baseline Profile features that can be used for loss robustness (or for other purposes such as low-delay multi-point video st importance of this profile has faded somewhat since the definition of the Constrained Baseline Profile in 2 Baseline Profile bitstreams are also considered to be Baseline Profile bitstreams, as these two profiles sha identifier code value."

"Main Profile (MP)
    This profile is used for standard-definition digital TV broadcasts that use the MPEG-4 format as defined in is not, however, used for high-definition television broadcasts, as the importance of this profile faded when developed in 2004 for that application. Extended Profile (XP) Intended as the streaming video profile, this profile has relatively high compression capability and some ex robustness to data losses and server stream switching. "

"High Profile
    The primary profile for broadcast and disc storage applications, particularly for high-definition television ap this is the profile adopted by the Blu-ray Disc storage format and the DVB HDTV broadcast service)."

Last edited: Apr 3, 2011
    sand likes this.
  3. Dreamtears

Dreamtears Teen Droid Medlem

Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    tack för tipset, att läsa lcd gör inte så mycket för mig, då jag tenderar att läsa väldigt mycket på internet så mina ögon är vana, problemet för mig har ju varit att så fort jag har tagit ut min netbook i friska luften när det är varm och soligt ute så har jag inte kunnat se något på skärmen, men jag har hört att det inte ska vara något problem med denna, vilket jag verkligen skulle gilla :)

4. Tenor

Tenor Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Hallå!

För dem som velar mellan Iconia och Transformer: jag klämde en hel del på båda under helgens Dustin Home-mässa och måste tyvärr säga att Iconian verkar riktigt dålig. Den känns otroligt tung och klumpig (fick känningar i handen som höll i den efter bara nån minut) dessutom laggade den betydligt när man växlade mellan olika hemskärmar. USB direkt i slate:n är trevligt, visst. Men man ska komma ihåg att Android 3.0 inte stödjer så många devices. Enkla möss samt usb-minnen verkar funka, men ingen på mässan vågade säga att Android 3.0 klarar av externa hårddiskar.

Last edited: Apr 4, 2011
  5. RickardP

RickardP Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

USB 3.0 fungerar fint med externa diskar och det är även backåtkompatibilitet på en vanlig PC med Windows 7, däremot huruvida Android klarar av det är ju bra fråga.

Trevligt att du som testat båda säger det, jag fick som jag skrev tidigare inte chansen att testa Transformer på Dustin Expo men Iconia var i alla fall inget för mig efter test.

Om du jämför Asus Eee Pad Transformer med Samsung Galaxy Tab 10.1 då?

Den 10.1 dem hade på mässan var ju den tjocka/gammla som inte kommer säljas utan blir mer slim vid försäljning men ändå om du jämför dem då jag tyckte 10.1 kändes mycket bättre än Iconia i alla fall.

6. Tenor

Tenor Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag menade Android 3.0 Honeycomb, inte USB 3.0. Jag var lite otydlig. Det är just Androids kompatibilitet som är ganska osäker.

7. Tenor

Tenor Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag missade faktiskt att Galaxy Tab 10.1 fanns att testa. Typiskt! Så jag kan tyvärr inte uttala mig om Transformer vs Galaxy Tab 10.1...

8. RickardP

MINA ENHETER

trist

9. RickardP

MINA ENHETER

10. DrG

DrG Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Klämde på både Transformern och 10,1:an.

Samsungen var rätt mycket snabbare på att slippa runt i UIt på men båda var friska på surfning och att skriva på. Det var eftermiddagen sista mässdagen så transformern kan iofs ha fått några smällar innan. Tror jag satsar på 8,9 varianten av Samsungmodellen då den kändes bäst.

11. infinite222

infinite222 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Då har jag lagt en beställning på Transformern med tangentbordet, ska bli riktigt kul att installera appar och föra över tv-serier innan resan till Turkiet.

Plattan kommer "enligt uppskattning" skickas från England den 18 april... Jag reser bort den 27:e och hoppas ha den innan dess så inga förseningar vore fantastiskt.

I Sverige verkar den släppas för 31 maj enligt Komplett mm... och jag orkade inte vänta.

12. RickardP

MINA ENHETER

Vart beställde du ifrån då?

13. infinite222

MINA ENHETER

Amazon.co.uk

429.99 GBP, och gratis frakt.

Däremot så steg priset lite i kassan ändå till 447 GBP och det var inte VAT (moms) eftersom den är på ca 80 GBP totalt.

Jag slipper ju betala moms och tull på plattan vid införande eftersom det kommer från ett EU-land.

14. Dreamtears

Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    då får du gärna berätta lite om den när den kommer, gärna göra en unboxing eller nåt :P men i alla fall berätta om det går att lägga till åäö i plattan i alla fall, för jag funderar på att att beställa den utan tangentbordet på 32GB minne i england och sedan köpa till tangentbordet lite senare här i sverige

15. Goose

Goose Youth Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8
    ROM:
    Stock
    Blir bara mer och mer sugen på denna, nån som kan bekräfta eller dementera om man kna kopla en usb mus till den? och 3g modem i usb form till den? Eller om den kan komma en 3g version framöver?

16. infinite222

MINA ENHETER

just fan, det hade jag inte tänkt på, men antar att man borde kunna ändra tangentbordslayout på det fysiska tgb som i windows på något sätt. Din plan kanske är bättre... jag har dock sett 32gb stå som info på versionen med tangentbord också.. men kan vara tryckfel.

Jag har inte sett något pris på enbart tangentbordet någonstans eller om det ens går att köpa löst (men det borde väl göra det). Jag kommer dock mest använda tangentbordet för den extra batteritiden på resor, usb-kontakterna och som hållare/ställ.

Om ingen har fått en innan mig så självklart kan jag väl ta några bilder vid unboxing. Känner jag mig själv rätt så kommer jag bara slita upp den och köra igång den, ivrig som ett barn på julafton:)

17. Dreamtears

Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    det ska komma två 3G-versioner senare i sommar, en med 16GB inbyggt minne och en med 32GB, med eller utan tangentbordsdocka som är valfritt
    det där med musen vet jag inte, borde dock gå om du köper dockan, fast då har du en touchskärm med 2 musar, en på dockan och så usb-musen

Goose likes this.
  18. Dreamtears

Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    ja jag är rätt så nyfiken själv på om man kan ställa om tangentbordslayouten så som man kan med vanliga tangentbord, för då funderar jag på att göra som du och köpa allt från england, det är ju mycket billigare där än här

det fanns en version utan tangentbord men jag tror inte nån av dem var 32GB, hittade inte nån som hade 32 vilket var underligt

19. infinite222

MINA ENHETER

Såg att vanliga plattan på amazon.co.uk också var 16gb...

Not Yet Dispatched: 1 item - delivery estimate: 21 April 2011 - 4 May 2011

20. Dreamtears

Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    hittade denna på sweclockers forum

"Hej!

Här kommer en liten summering av de vanligaste frågorna vi fått efter Sweclockers förhandstitt - och lite mer information kring frågor vi ännu inte besvarat!

Plattan som kommer med dockan har 16GB för att vi vill hålla totalpriset så rimligt som möjligt.
    Dockan kommer att kunna köpas separat senare under vår/sommarkanten och fungerar självklart med plattan som har 32GB lagring.

Tangentbordet/Dockan måste vara kopplad till paddan (dockad) för att den ska fungera.

Dockan kommer att kunna köpas separat. Mer detaljer snart.

Plattan och dockan är kopplade genom kontakten i dockan/under plattan. Data och ström går via den kontakten - så dockan laddar upp plattan!

Det finns en touchpad på dockan. Google har inte byggt in stöd för USB-enheter i Android 3.0 så vi jobbar på att stödja så mycket vi kan, USB-möss ska fungera men vi kan inte garantera att alla specialknappar fungerar.

Mus & Tgb kan anslutas till plattan via Bluetooth 2.1! Dock är det inte garanterat att alla specialknappar/funktioner på vissa tangentbord fungerar korrekt. En muspekare dyker upp när en mus är ansluten.

Live-bakgrunden 'My Water' är vår egna bakgrund.

Applikationen Polaris Office medföljer plattorna och har stöd för de vanligaste 'office-formaten' såsom Word-dokument, Excelark, PowerPoint och PDF.

Mvh
    Asus Sverige"

Asus Sverige har även svarat direkt i den tråden på frågor som har ställts, vilket jag verkligen diggar :)

Goose likes this.