Diskussion: Asus Zenfone 10

Diskussion i 'Asus Allmänt' startad av Johnh3, 15 mar 2023.

1. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 287
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Självklart, men just "uppdateringar" kan betyda både säkerhetspatcher och vanliga större uppdateringar.

2. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 275

MINA ENHETER

Jag menade samtliga uppdateringar

3. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Alla vinklar är bra. uppdateringar(versioner) till android slutade jag bry mig om för längesedan. Som någon av er sa så är android så polerat idag att skillnaderna är minimala.
    Säkerhetsuppdateringar däremot ser jag som ganska viktiga, kan väll gå något år efter att en telefon slutat supportas men helst inte mer än det.
    Tittar man på tidiga tester så ligger galaxy s23 väldigt nära i batteritid till zenphone 10, kan det bero på att s23an har en custom SOC som jag läste någonstans?
    Har zenphone mindre bloat appar än samsung? En telefon som blir slö i förtid PGA bloat är värdelöst. Inaktiverat rätt mycket på min s10e, använder mest forum och inte instagram, facebook, snapschat och allt vad det heter.
    helst av allt skulle jag vilja ha ett helt tomt android. Minns att jag laddade ned en custom rom som var helt tom till min galaxy s1 när det begav sig, det var en fin syn och upplevelse och allt blev rappare.

4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 182
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Enligt mig ja. Samsung har mycket egna appar eller dubbel uppsättning (Samsung app och Googles app) appar. De är nog också den tillverkaren, tillsammans med Xiaomi, som ändrar mest på utseendet i Android

katho och eastbound gillar detta.
  5. aka_the_barf

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Får nog vänta någon vecka och se när flera kund recensioner kommer ut. Nu finns det mest massor av "influencers" intryck av telefonen och där är det som med det mesta, är dom sponsrade och betalda eller inte?
    Borde inte detta forum på en zenphone 10 del snart?

6. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 287
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Folk som äger mobilen på detta forum verkar vara mycket nöjda åtminstone :)

Det enda negativa jag kan säga är egentligen att kameraupplevelsen inte är toppklass (frontkameran levererar dock riktigt bra bilder) och att skärmen inte är lika ljusstark som en toppmodell från Samsung/Apple.

Men mjukvaran är helt underbar, stock-android med en massa olika smarta tricks och inställningar, otrolig batteritid med tanke på storleken och framförallt är den snabb och responsiv. Verkligen ett stort steg från Snapdragon 8 Gen 1 som satt i min föregående mobil.

Lite småbuggar kvar dock, återstår att se om Asus fortsätter att släppa uppdateringar i närtid, kanske också kan komma ytterligare en patch som finslipar kamerasystemet.

För priset som jag betalade (rabattkod+försäljning av Chromebooken) så kan jag inte ge något annat än 9/10 i betyg. Jag försökte komma överens med S23:an i början på året, men störde mig som vanligt på Samsungs bloat och att dem vägrar att stödja andra bluetooth codecs än APTX/LDAC/, nu när hårdvaran nu finns. Precis samma visa med deras TV-apparater som inte stödjer Dolby Vision...

edit: En sista negativ aspekt med Z10 har egentligen inget med mobilen att göra...Men att kvalitativa tredjepartstillbehör är hopplöst jämfört med andra större märken. Tyvärr!

Last edited: 1 aug 2023
    spigen gillar detta.
  7. aka_the_barf

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

En sak med min s10e jag stör mig på rejält är när man kommer åt den där bixby knappen. Tänk att dom har en dedikerad knapp för det. Vet inte ens vad det är. Har många gånger funderat på att fila ned och limma knappen.
    Lutar åt asus när man slipper sånt där för att inte tala om samsungstore som mer eller mindre jagar en.
    Det jag kommer sakna är black theme. Den gör allt mörkt, alla sidor, appar och allt får automatiskt ett svart tema. Funkar på nästan alla sidor och appar. På några få ser det lite konstigt ut men fortfarande bättre än original i mitt tycke.
    Kanske finns något liknande i asusen?

8. Krutet

Krutet Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Tjena Asus 10-gänget.
    En fråga till er som beställde direkt från Asus. Fick ni också en faktura på mejlen som var låst med ert telefonnummer? Den är bara som ett kvitto eller?

9. Rydmark

Rydmark Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Har fått min zenfone 10 16/512 från Inet för några dagar sedan. Rejält nöjd så här långt efter några dagars testande. Snabb som vinden och som alltid från Asus väldigt rent Android. Otroligt smidigt format!! Får se hur det känns efter lite längre tid med den.

10. aka_the_barf

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Hur är det med skärmskydd och kanske ett tunt genomskinligt skal som skydd till dessa? Min s10 hade skärmskydd från fabrik som lossnade nu efter ca 4 år och har skyddat skärmen väl som ser ut som ny.
    Har även ett tunt svart skydd runt s10an som både var billigt och hållt bra och så tunt att man inte tänkt på det. Med en liten kant så kamerorna skyddas.

Finns det något sådant till asusen?

"Plånboksskydd" är inget för mig då kan jag lika gärna köpa en stor klumig telefon.

11. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 309
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja priset är rätt mkt för en "asus"....men ja...asus förtjänar nog mer respekt... zenphone 9 vann marques blindtest. Vill man ha en liten telefon finns det inte mkt konkurrens så antar det kan ta ut det priset... men jag personligen vill gärna betala mindre pengar för en mindre telefon... tråkigt att dxomark aldrig testade zenphone 9.... är kul att följa deras utveckling återstår att se om man köper någon asus i framtiden... men de går från klarhet till klarhet.

12. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 241
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Phonelife har ett sortiment:
    Asus ZenFone 10 skal, fodral & skärmskydd - Köp hos PhoneLife

13. Rydmark

Mottagna gillanden:
    5
    Jag köpte med display skydd från RhinoShield som känns bra. Som skal använder jag det som följer med i asken till att börja med. Hade en Zenfone 8 innan som jag också var väldigt nöjd med, den hade jag medföljande skal till hela tiden och såg ingen anledning att köpa annat. Zenfone har verkligen gått upp i pris för varje modell, samtidigt passar storleken, gränssnittet och prestandan mig perfekt så den är fortfarande mer prisvärd än jämförbara konkurrenter tycker jag. När jag nu skulle byta så kollade jag in framförallt Samsung och Sony, men ingen av deras modeller kunde ge mig vare sig bättre pris eller uppfylla mina behov bättre. Efter att börjat med att prova en Zenfone 6 för ca fyra år sedan, blev det en Zenfone 8 och nu 10an. De två tidigare var jag helnöjd med och räknar med att den här inte heller ska göra mig besviken

bernard gillar detta.
  14. aka_the_barf

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Tack för tipsen och era tankar. Damen och jag ska imorgon trotsa massorna och förhoppningsvis köpa en på inet i stockholm. Tänkte mig 8/256gb modellen. Får hoppas den håller i minst 4 år.

15. Göteborgarn

Göteborgarn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    353

MINA ENHETER

Ja, men du kan även se fakturan genom att logga in på ditt ASUS-konto (enligt information i e-postmeddelandet).

Krutet gillar detta.
  16. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    549
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    hur är fingerscannern?

17. Rydmark

Mottagna gillanden:
    5
    Den fungerar mycket bra tycker jag. Skönt att ha den i sidoknappen och inte i skärmen som jag hade på Zenfone 8.

18. SorenMads9

SorenMads9 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    ROM:
    256 GB
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro
    ROM:
    256 GB
    Jag älskar den här telefonen av följande skäl
    Qualcomm SM8550-AB Snapdragon 8 Gen 2 (4 nm):P
    Minne för UFS 4.0-version<3

evaalbrektson gillar detta.
  19. aka_the_barf

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Köpte på mig den röda 8/256gb modellen. Dator måste jag dessvärre hämta i butik senare men får para ihop det med något kul.
    Nu får man beställa nått skydd till skärmen och ett genomskinligt skal då det blev den röda modellen.
    Damen följde med i utbyte mot resurang besök som nästan kostar lika mycket som telefon.

20. aka_the_barf

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Ska ut med en gammal kompis imorgon så idag kommer jag bara ladda telefonen så kan jag pilla med den på söndag, dumt om man råkar göra något med nya telefonen då kan istället den gamla galaxyn få ta den smällen. Går sällan ut nuförtiden så nästa gång är nog asusen "gammal" ;)
    Första intrycken är att färgen är fin, satte på skalet som skydd tills jag hittar ett bättre(transparent). Har fått ett par bra tips på sidor av er här att köpa det på. Kamera knölarna är roligare att titta på än att faktiskt ha. Känns som telefonen ska ramla av det den ligger på konstant, vare sig det är trådlösa laddaren eller bordet. Den övre är väll motiverad PGA "gimball" grejen men den undre känns onödig. Med det sagt så verkar alla telefoner lämnat a ha kamera ön centrerad på mitten som tex s10an, så jag misstänker att de flesta lider av detta bekymmer.
    Ser fram emot ett renare android, redan i min gamla s10e är rätt full med skit så jag kan nog inbilla mig hur s23an ser ut.
    Baksidan i plast är greppvänlig men känns tunn och billig. På minner starkt om galaxy s2ans baksida både i textur och kvalité. Tunn som ett papper.
    Jag är mer för funktion så dessa små svagheter hoppas jag vägs upp av ypperlig batteritid och en "slimmad" rapp telefon i övrigt.
    Är riktigt Intresserad av placeringen av på/av knappen som även har fingerläsare. En av mina favorit telefoner genom alla tider som jag än idag ibland saknar djupt är galaxy S7. För mig var det nära perfektion i storlek, smidighet, form och placering av knapparna. Asusens knapp placering kan bli en riktig vinnare hos mig personligen som verkar vara lik s7ans.
    Är man ute efter en telefon som utstrålar lyx rakt igenom kanske denna telefon inte är helt rätt val.

Har mina telefoner rätt länge så jag blir rätt fäst vid dom ändå, med en liten sorg jag inser att s10an nu gjort sitt, trots nytt "billigt" batteri jag satt in mindre än ett år sedan så klarar jag knappt en dag med runt 2 timmar skärmtid och runt 12 timmar total tid, stöd laddar då även ibland under dagen. Hade nog bytt till ett original batteri om inte mickarna börjar ge upp. Börjar bli irriterande att börja varje samtal med: "HÖR DU MIG????". Samtidigt som folk och omgivningen undrar om jag blivit galen.

Återkommer nog med lite mer sen när jag fått testa den lite, nu ska den gömmas då katterna är väldigt intresserade av vad det är för ny sak som ligger och laddar på bordet.:sealed:

Damens telefon(S10e) med rosa skal fick ställa upp och posera bredvid en "naken" zenfone. Tänkte att den kan vara kul för en eventuell köpare att se hur det skiljer, zenphonen är lite längre men smalare.
    20230804_195404.jpg