Att bli app utvecklare?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av agneos, 14 jun 2011.

  1. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Vill inte låta pessimistisk, men om man inte kan programmering eller engelska, så är det nog omöjligt att lära sig göra Android-appar på egen hand. All dokumentation är på engelska och när man kör fast hittar man ofta lösningar på StackOverflow eller andra engelska siter.

    Försök hitta någon person i närheten där du bor/pluggar/jobbar som delar ditt intresse eller bara vill hjälpa till. Under tiden kan du förstås lära dig Java (finns många svenska böcker etc) och plugga engelska.
     
  2. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte hur det är med dig, men jag började på liknande sätt. Var 12 år, så engelskan var sådär. Internet fanns inte, och vanligaste programmeringsspråken var basic samt assembler. Gick till biblioteket och hittade några datatidningar som hade lite källkod i sig. Skrev av koden, förstod inte vad den gjorde, men började ändra lite här och lite där. Lärde mig assembler och basic genom trial & error, and error and error. Kanske inte var det optimala sättet, men för mig hade det inte funkat att bara sitta och läsa, eller börja programmera på någon tråkig form av "hello world".

    Folk gillar att lära sig på olika sätt. Vissa vill läsa teorin innan de testar vad som händer i praktiken. Andra vill pröva först, och sedan läsa när man fastnar.

    Kommer ihåg när jag var liten. Ville börja spela trummor, men alla sade att man måste börja med blockflöjt. Snacka om ett tvärsäkert sätt att döda intresset på.

    Summa summarum. Låt trådskaparen lära sig på det sätt som passar han bäst. Det är inget fel med att skriva en massa buggig kod som är väldigt svårunderhållen. Det är en del av lärandet, och alla måste passera det stadiet.
     
  3. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tittar på youtube det finns grattis lektioner där, och jag har läst eng A så jag kan lite lite lite :D. jag håller på och låna böcker och läsa jag vill bara lära mig grunderna sedan börja testa mig fram. :D
     
  4. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Låter bra. Om du läser andras kod och vill förstå mer kan du slå upp klasser och metoder och få svenska beskrivning mha tex google translate... kanske inte perfekt svenska men ändå begripligt!

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  5. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    bok nr 1: CODE - det dolda språket i datorns maskin- och programvara(inbunden)
    av Charles Petzold.

    bok nr 2: börja programmera för dummies av wallace wang.

    bok nr 3: The Complete Reference, J2SE 5 Edition.

    vad tycker ni vilken är bra och vilken är dåligt??
    ene anna fråga andorid är den ren java språk eller?
     
  6. Star

    Star Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    agneos, skulle du kunna skicka länken till youtube lektioner du tittar? Jag vill också lära mig hur man gör appar, programmering, java etc & min engelska är inte så perfekt. Så jag skulle kunna tro att vi sitter på samma båt
     
  7. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Förutsatt att alla handlar om java tycker jag nr 2 verkar lämplig... Ta det inte bokstavligt nu bara! ;-)

    3an är ju inte dum att ha men den informationen finns ju på nätet.
    Jag tror det är viktigare att du har en bok som ger exempel och förklarar mer generella aspekter, dvs nr 2!

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  8. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    lektionerna är på engleska :(. men den länken jag har laggt i början av tråden är på svenska. alla lektioner på youtube är på engleska :(.

    YouTube - ‪Java Beginner 1- What is Java?‬‏
    Java, grunder.
     
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det är klurigt att programmera om man har begränsade kunskaper i engelska så det mesta kommer att ta längre tid, men det är inte omöjligt.

    Min första javabok var Java Direkt (den är på svenska): Java direkt med Swing av Jan Skansholm (9789144060743) - Adlibris Bokhandel
    Om man går igenom den boken så bör man sedan förstå Java-syntax och objektorientering.

    Android är ren Java. Det mesta som går att göra i en Java SE-applikation går att göra. Sen finns det mängder med Androidspecifika klasser för att göra saker enklare eller för att göra Androidspecifika grejer.
     
  10. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    tack för tipset ska låna den imon :D
     
  11. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  12. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Det är ungefär som med matematik, att addera två tal är ganska lätt. Det är också ganska lätt att skriva ett java-program som adderar två tal. Att multiplicera två tal är också ganska lätt. Men att t ex utgående från ett antal observationer av temperaturer och vindhastigheter beräkna morgondagens väder är kanske inte så lätt trots att det bara är matematik i grunden.

    Hur lätt eller svårt det är att skriva ett program beror väldigt mycket på vad det skall göra.

    m v h Henrik
     
  13. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Till att börja med visar inte den videon på långa vägar hur man "gör android". Den visar hur man kodar en enkel kalkylator.
    Ska du börja utveckla egna små appar bör du nog ställa in dig på att läsa, läsa och läsa för att förstå och lösa problem. Att fråga varje enskild grej på ett forum kommer inte ge dig speciellt mycket.
    Alltså:
    Vad är programmering?
    Vad är en variabel?
    Vad innebär sant och falskt?
    Vad innebär plus?
    Vilka operatorer finns i java?
    Vad är Java?
    Vad har Java med Android att göra?

    Genom att ställa dig fler och fler frågor (och givetvis besvara dem) bygger du upp en kunskap som du kan använda för att tex programmera din egna kalkylator eller, långt senare, förutspå morgondagens väder.
     
  14. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag har börjat läsa om java och det jag tänkte är att se om någon som skulle kunna förklara det lättare eftersom min engleska är ganska kass och transletor är inte så bra:D
     
  15. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Det finns mycket information om Java på svenska... När du kommer in på Androidspecifika saker blir det nog svårare.

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
    agneos gillar detta.
  16. Magnusart

    Magnusart Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    agneos: Hitta en eller flera personer "i verkliga livet" som kan vara din mentor och hjälpa dig att komma igång. Någon som har tid att sitta bredvid dig. Det går att lära sig programmera online och genom att läsa på, testa sig fram osv (så gjorde jag själv för över tio år sedan fast med Javascript) men jag skulle inte rekommendera det för sig själv.

    Problemet är att det tar onödigt lång tid och jag skulle vilja påstå att sätta sig och programmera Android OS som första projekt innebär en onödigt stor risk att du ger upp om du inte har någon som kan hjälpa dig fokusera och sålla bort överflödig information.

    Samtidigt beror det hel på hur du är som person. Har du testat någon annat kvalificerad uppgift och lyckats helt på egen hand? Om ja, kör hårt! Då är du antagligen rustad med vad som krävs.

    Jämför att bygga ihop elektroniska komponeneter, löda etc. tills du får en fungerande apparat. Bygga en friggebod eller något annat som ändå kräver visst tålamod och kunskap för att slutföras.

    Mjukvaruutveckling inte överdrivet svårt, men det kan vara väldigt komplext. Om du inte är personen som övervunnit stora hinder tidigare på egen hand, så ska skapa dig bättre förutsättningar att lyckas, exempelvis mitt tips ovan.
     
  17. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Learn by doing kör jag på. :)
     
  18. Freko

    Freko Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag tycker själv jag är rätt hyfsad på engelska, men när jag köpte min första bok om programmerings så fattade jag inte ett skit. Det är många ord och begrepp man aldrig hör talas om i skolan, filmer eller liknande. Och jag slog upp vissa ord men en direkt översättning ger inte nån direkt insyn i vad dom pratar om. Så nu tror jag mer att jag vet vad saker och ting ÄR istället för vad det betyder. Iterator, Inheritance osv.
    nu vet jag att Inheritance betyder Arv, men ordet i sig berättar ju inte speciellt mycket om hur det går till att Ärva en klass.
    Så jag tror att vanlig enkel engleska duger gott och väl bara man orkar slå upp vad själva begreppen betyder. Sen finns det ju som sagt oerhört mycket information på engelska jämfört med svenska.
    Ska du göra ett spel i framtiden så finns det inte mycket info eller hjälp att få på svenska om t.ex. OpenGL ES.
    så kör på engelska tycker jag!
     
  19. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    tyvär all människor som är runt om mig bryr sig inte om mjukvara utveckling och de kan inget så den som håller mig är den brinnande intresset och idéerna :D angånde hur jag gör så jag har börjat med teori och sen ska jag börja med det praktiska, jag läser en bok som heter

    CODE - det dolda språket i datorns maskin- och programvara(inbunden)
    av Charles Petzold.


    och den är ganska bra man får hänga med från den första första början :D jag rekommnderar den, sen ska jag börja med en annan bok om programering :D
     
  20. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hur kan jag ladda ner qbasic på min windos 7 får att börja programmera ??? jag har ingen cd