Avbrott i Bluetooth X10 <-> Volvo V70

Diskussion i 'Xperia X10 - Allmänt' startad av SMW, 1 jul 2010.

  1. perjak03

    perjak03 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det blir nog ingen skillnad för det var redan senaste mjukvaran i bilen.
     
  2. pswheels

    pswheels Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    151
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ok. Har du uppdaterat den tidigare? Vilken årsmodell är det?

    Jag har en 2008 som inte är uppdaterad iallafall men har inte några större problem med kopplingen.
     
  3. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Ni som har en V70II och X10, lyckas ni spela upp musik från telefonen med USBanslutningen i bilen?
    Det verkar funka bra med blåtand för samtal, har iofs inte provringt men :)
    Men musikspelning via USB går jag bet på... Funkar bra från USBminne.
    MY11 på Vovlon med HP stereo.
     
  4. pswheels

    pswheels Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    151
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har ingen USB monterad (Volvo orginal stereo) så jag har inte provat.
    Går det att montera minneskortet när du ansluter till stereon, som till PC.
    Musiken kanske måste ligga i rooten för att stereon skall känna av den.
     
  5. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Ja jag misstänker den ligger i nån mapp för långt 'ner'
    Telefonen beter sig lika som när man ansluter den till en PC.
    Ska testa att skapa en musikmapp högre upp i hierarkin och se. :)
     
  6. perjak03

    perjak03 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har en 2009 och den är uppdaterad två gånger tidigare men det var rätt länge sen. Troligen uppdaterades den vid servicen i höstas trots allt.
     
  7. Nelinator

    Nelinator Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vet inte om det har nånting med varandra att göra, men jag har liknande problem i min v70, med en HTC Hero.
    Funkade hur bra som helst från början, men slutade helt tvärt efter en tid och kopplade ner sig hela tiden.
    Hade i princip bestämt mig för att lägga ner det hela, när jag av en slump fick det att funka igen, och det enda jag kunde tänka mig skiljde från tidigare var att jag hade tömt samtalshistoriken.
    Detta problem har sedan dess återkommit så snart historiken har nått en viss storlek (nej jag har inte räknat). Så snart jag tömmer funkar det klockrent igen.

    Verkar vara som att den inbyggda Volvo-luren inte klarar av att synka mer än en viss storlek.
    Kan ju vara värt att testa även vid problem med andra modeller/märken än HTC Hero, eftersom det i så fall borde vara ett generellt problem på bilsidan, snarare än i telefonen.
    (Om inte annat kan ju andra HTC-ägare suga åt sig informationen, om dom har liknande problem som mig)
     
  8. Evilomatic

    Evilomatic Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Bra Tråd!!

    Har längtat efter att få dryfta detta.

    Jag har:
    Volvo XC70 2011, den har gått 900 mil o torde ha den senaste BT mjukvaran.

    jag har provat:
    X10i stock 2.1 , funkade som för SMW, 1 minut, 2 minuter, 8 minuter, sen klipper den, och det går INTE att använda BT i luren utan reboot.

    jag har provat:
    x10i Custom rom Freex10 Beta4 Froyo 2.2.1, samma samma som ovan.

    Om man kör ett BT headset så funkar det flawless, så det verkar ju inte ligga i mobilen.....
     
  9. pswheels

    pswheels Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    151
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Verkar som det fungerar väldigt olika här.
    Volvo v70II -08 senaste mjukvaran och x10i 2.1, har inga problem med kopplingen.
    Det har bara brutit kopplingen några gånger i början men sedan har det fungerat precis som det skall.
    Tråkigt att det ska vara så olika, om det beror på bilen eller tfn verkar vara oklart.
    Har även frågat volvo verkstad om de har haft andra kunder med detta problemet men inte fått ngt vettigt svar....
     
  10. Evilomatic

    Evilomatic Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Provade teorin som non hade om för stor logg, tömde telefon loggen och provade 4 samtal, de 3 första kunde jag hålla i 10 minuter utan problem, det 4:e sket sig efter 1:30 grrrrrrrr, faan jag som trodde på det när de 3 första funkade i över 10 minuter...suck
     
  11. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Min bror har en qashqai (jag vet, inte en V70) där strulade bluetooth-kopplingen ordentligt med min X10i, han lämnade in den på verkstaden och fick den uppdaterad med senaste mjukvaran och efter det har det fungerat i stort sett klanderfritt och då ska ni veta att bilen inte ens är ett år gammal.

    Så jag misstänker att ni som har problem behöver mjukvaru-uppdatering till Era bilar tyvärr.
     
  12. Jejje

    Jejje Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Försökte idag hjälpa farsan med sin nya V60 Momentum nått... och para ihop med hans X10 mini. Får telefonsamtalen att fungera men när jag spelar upp medialjud så kommer det i telefonen. Några tipps? Provade med min Desire och där va det inga problem.
     
  13. perjak03

    perjak03 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    skakar liv i en gammal tråd efter uppdateringen till 2.3.3.

    Är det nån som upplever någon förbättring avseende BT-kopplingen V70-X10? Själv är jag nästan beredd att hävda att det blev sämre :(
     
  14. tolare

    tolare Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 5G
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 3 LTE
    Jag har problem efter uppdatering till 2.3.3, har även problem med min SGSII med 2.3.3
    har en 9-3 2009
     
  15. Evilomatic

    Evilomatic Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    det blev inte sämre, men det blev inte bättre heller....eller jo, aningens bättre....men det funkar fortfarande kass!
     
  16. Rico01

    Rico01 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    280
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    BMW 3-serie 2011 (juni) här och har inte haft några problem alls med BT uppkopplingen till bilen och X10 vare sig med 2.1 eller 2.3.3. Noterbart att den iPhone4 jag testade inte klarade av att "para sig" med bilens BT. Har dock inte försökt fler gånger med iPhone så det kan vara ett användarproblem (dvs, jag gjorde nog fel).

    Jag skulle tro att det är bilens mjukvara som avgör hur bra det fungerar, oavsett bilmodell. Fast hur svårt ska det vara att implementera korrekt BT stack? Har för mig att det ska vara standardiserat.
     
  17. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Det är inte omöjligt att Iphone skulle fungera dåligt i just den bilen. Många Biltillverkare optimerar sin integrerade BT telefon i bilen för att fungera riktigt bra men med väldigt begränsat antal telefoner/telefontillverkare. Volvo har inget sådant utan försöker i stället få så många telefoner som möjligt att fungera i bilen. Tyvärr leder ju det till varierande stöd/funktioner för telefoner då telefontillverkarna går sin egen väg med det "standardiserade" BT. Det ska ju vara en öppen standard när det gäller BT men det är det ju inte på långa vägar då vissa fungerar kanon och vissa inte alls och några andra halvdant. Eftersom telefontillverkarna mer eller mindre spottar ur sig nya modeller/programvaror/versioner så är det svårt för biltillverkarna att följa med i utvecklingen av mjukvaror vilket också leder till sämre kompabilitet mellan enheterna.