Har en sorptions avfuktare på vinden som går på styrning om fuktigheten där stiger över 70% och stänger av sig när den når 65%.
Det skall ju vara över x antal % samt x antal grader under x antal dagar (kommer inte ihåg i minnet just nu) för att det skall bli mögel.
Det är en fresh iaf, den drar ca 390watt per timme.
Sedan har jag en industri avfuktare i källaren kopplad till ett avlopp. Den går en del då jag märkt att ställer jag den högt (60%) så får jag högre fuktighet i boytan. Den drar 400watt per timme. Båda har elmätare så därför har jag koll på den biten.
Dum fråga... Hur ser ventilationen ut. Läste att du har frånluftsfläkt iaf i badrummet.
Har du tullräckligt med tilluft och frånluft i de fuktiga utrymmena?
Direktverkande el element, konvektorer dvs torkar ut luften, samma sak om du eldar. Så har du något utrymme som är extra fuktigt kan du testa att sätta dit ett sådant element som uppvärmning om du nu har el uppvärmning.
Annars är det dränera om runt huset om det kommer upp fukt genom plattan.
Golvet borde nog ha gjorts som ett flytande golv med ventilation under om det är oisolerad platta. Om ni gör om det i framtiden, ventilera bort fukten som bildas under det flytande golvet med andra ord.
Hoppas det blev bättre med avfuktaren iaf så det blir bättre klimat för er
Köp några fuktmätare ifrån tex amazon å ställ ut på olika ställen så får du också bättre koll om det är något/några rum som är mer utsatta än andra om du inte redan har koll på detta.
Click to expand...