Tips: Avfuktare

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av DaBull, 4 sept 2024.

1. DaBull

DaBull Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    795
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 pro
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    Ja precis som du säger, utan underlagspappen hade den kommit ut i luften än att bromsas under golvet.
    Har försökt och förbättra ventilationen genom att öppna upp och monterat en tilluft i vardagsrummet. Sedan är vädringsluckor öppna i alla fönster.
    Men men, självdrag är bra så länge det blåser och luften rör sig så man får undertryck. Står det still är det värre

2. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    514

MINA ENHETER

Ok, ja men då är nog Iglon ett rätt enkelt plåster på såret, så det kan säkert gå bra. Kolla luftfuktigheten sen när det är minus ute, den är väldigt beroende av temperaturen, så sjunker det bara ner mot 40-45% då, så är det ingen fara för den saken iaf.

DaBull gillar detta.
  3. DaBull

Mottagna gillanden:
    795
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 pro
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    Sjyst tack ska göra så,
    bra med din spetskompetens inom området:)

jogge gillar detta.
  4. king_heisenberg

king_heisenberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    831
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Har en sorptions avfuktare på vinden som går på styrning om fuktigheten där stiger över 70% och stänger av sig när den når 65%.
    Det skall ju vara över x antal % samt x antal grader under x antal dagar (kommer inte ihåg i minnet just nu) för att det skall bli mögel.
    Det är en fresh iaf, den drar ca 390watt per timme.
    Sedan har jag en industri avfuktare i källaren kopplad till ett avlopp. Den går en del då jag märkt att ställer jag den högt (60%) så får jag högre fuktighet i boytan. Den drar 400watt per timme. Båda har elmätare så därför har jag koll på den biten.

Dum fråga... Hur ser ventilationen ut. Läste att du har frånluftsfläkt iaf i badrummet.
    Har du tullräckligt med tilluft och frånluft i de fuktiga utrymmena?
    Direktverkande el element, konvektorer dvs torkar ut luften, samma sak om du eldar. Så har du något utrymme som är extra fuktigt kan du testa att sätta dit ett sådant element som uppvärmning om du nu har el uppvärmning.

Annars är det dränera om runt huset om det kommer upp fukt genom plattan.

Golvet borde nog ha gjorts som ett flytande golv med ventilation under om det är oisolerad platta. Om ni gör om det i framtiden, ventilera bort fukten som bildas under det flytande golvet med andra ord.

Hoppas det blev bättre med avfuktaren iaf så det blir bättre klimat för er :)

Köp några fuktmätare ifrån tex amazon å ställ ut på olika ställen så får du också bättre koll om det är något/några rum som är mer utsatta än andra om du inte redan har koll på detta.

5. DaBull

Mottagna gillanden:
    795
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 pro
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    Vi bor i radhuslänga bestående av två plan (ingen källare) där vi har självdragsventilation som är väldigt väderberoende för att funka optimalt. Har själv gjort vissa förbättringar hoppas jag genom att sätta Pax fläktar i badrum på nedre samt övre plan, inställda på att jobba efter fuktnivån. Har även satt en tilluftskanal i vardagsrummet eftersom det är där vi upplever luften är unken ibland och även där luftfuktigheten är förhöjd under vissa perioder. För mätning har jag Verisures dekkare lite överallt.
    Att dränera blir svårt då jag har grannar på bägge sidorna, men som jag misstänker så kommer fukten till största del från marken och plattan. När vi flyttade in och bytte golvet så las parketten på foam som låg direkt mot betongen..
    Hursom, vi märkte stor skillnad efter att installerat avfuktaren så den gjorde sitt

6. king_heisenberg

king_heisenberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    831
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Gött att det hjälpte, vet inte hur planlösningen är förutom två våningar. Men ett tips kan också vara att antingen sätta in en/flera ventil i botten på dörren till toan där mekanisk frånluft finns alternativt spåra ur en cm i botten så luften enklare kommer in där och ventileras bort
    om du upplever mer problem senare.

Fläktarna går lite kontinuerligt hela tiden och inte bara på fukt?
    Antar att du har koll på att rekommendationen är 0.35l/sek per kvadratmeter så man alltid har friskluft.

Om du upplever dålig luft/doft vid tillfälle så kan jag också rekommendera Mitsubishi mini ftx aggregat för att återvinna lite värme och byta ut luften. Den hjälper mkt i min källare iaf, inte så mkt med unken doft eller så då jag inte har det i källaren men den sitter i min verkstad där jag målar virke osv emellanåt. Så ventilerar bort den doften till förmån för frisk luft.

DaBull gillar detta.
  7. DaBull

Mottagna gillanden:
    795
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 pro
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    Jo, har varit inne på att byta trösklarna för att få till spalten på botten, alternativt fräsa ur befintliga tröskel.
    Fläktarna går för det mesta då dem även är inställda att reagera på ljus.
    Fönstren på ovanvåning (3 rum) står alltid på vädrings läge. Byte ut dem gamla med värderings lucka och satte vridfönster med spaltventil.
    Ang. Uppvärmning så är fjärrvärme i huset