Avvecklingen av 2G- och 3G-näten i Sverige

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Swedroid, 28 jun 2021.

1. HSPA4ever

HSPA4ever Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    ... Inte enligt Telenors kundtjänst. Den som svarade i kundtjänsten i början av maj 2023 gjorde sig dessutom besvär att få uppgiften verifierad för att den skulle vara korrekt. Tittar man på Telenors täckningskarta och vet var 3GIS har täckning, verkar kundtjänstens uppgift stämma. Dessutom presenteras 3GIS basstationer inte längre som Telenor SE i några telefoner jag känner till.

Har du verifierat att du är ansluten till 3GIS? Har du verifierat uppgiften mot Telenor? Vilket datum?

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 349
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag litar sällan på kundtjänst gällande liknande frågor eftersom de sällan har koll. I Telenors fall sköts kundtjänsten även av ett externt bolag. Givetvis stängs 3GIS-nätet ner, men de har inte stängt ner hela nätet eller blockerat tillgången för hela 3GIS-nätet. Det framgår även på deras hemsida att det görs fram till och med 2025.

Kollar du på Telenors täckningskarta visas fortfarande 3GIS-täckningen. 3GIS har funnits utanför Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona.

3. HSPA4ever

Mottagna gillanden:
    26
    Jag litar mer på direktinformation än hörsägen. Det är inte fråga om att 3GIS basstationer stängts ned. De kan kanske fortfarande användas av Tres kunder, men som Telenor-kund är du rökt. Hur ser du skillnad på Telenors 3G på 900 MHz respektive 2100 MHz utanför Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona om du inte ens vet var 3GIS-baserna står? Zooma in en Telenor-bas, som du vill hävda är en 3GIS-bas, där någon av forumets läsare kan mäta, så slipper du gissa.

Last edited: 22 jun 2023
  4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 349
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du kan exempelvis jämföra med Tele2s täckningskarta. Du kan även se skillnad på hur stort område en 900-site täcker jämfört med en 2100-site.

På de ställen där de har UMTS900 körs det från samma site och antenn som LTE900, vilket gör att i dessa områden skulle 3G ha motsvarande täckning.

För övrigt använde jag senast idag en 3GIS-site med ett Telenor-abonnemang. Men det kanske är ett specialabonnemang då?

5. henriktm

henriktm Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    3GIS nät är fortfarande öppet för både Telenor's och Tre's kunder, det skulle va kontraktsbrott om de stängde ute Telenors kunder.

Cupcakes och stelex gillar detta.
  6. HSPA4ever

Mottagna gillanden:
    26
    Vad du har för abonnemang vet jag inte, men du har helt rätt i att det går att ansluta till basstationer som presenterar sig som SWEDEN på 2100 MHz, men det är nog nära omöjligt att ansluta manuellt med telefonen. Jag vet inte hur många gånger jag fått till svar att operatören inte hittas. Men, sätter man telefonen på '3G only' och låter den söka automatiskt en stund så ansluter den.

Tidigare gick det såvitt jag förstår (och routern gjorde) att ansluta till Tres 3G på 2100 MHz med simkort från Telenor. Det går definitivt inte längre.

Under '3G-only'-övningarna med SWEDEN-basen noterade jag att med simkort från Telenor så hittade telefonen 3 SE och SWEDEN, och bara dem, men med simkort från Tele2 så hittade telefonen 3 SE och SWE 24, och bara dem.

Glad midsommar!

7. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Med Telenor har du aldrig kunnat ansluta på 3's egna 2100 eller 900 celler utan det är bara 3GIS du kunnat göra det på samt de få Telenor har haft själva, numera också på N4M's 900 celler.
    3GIS har celler kvar där Ericsson inte har swappat och de har bara 2100 igång, dessa ska vara öppna både för 3 och Telenor.
    Tele2 bör se de få 2100 celler Sunab har kvar N4M's 900.

jnsson gillar detta.
  8. HSPA4ever

Mottagna gillanden:
    26
    Man upphör aldrig att förvånas över hur man kan förstöra: Flera operatörer skickar hålligång-data (eng. 'keep-alive' data) över åtminstone 4G. Åtminstone någon operatör har också börjat skicka hålligång-data över 3G, så ju förr den operatören/de operatörerna lägger ned sin 3G desto bättre. Åtminstone två 2G-operatörer har hålligång-fri EDGE.

9. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Nu hänger jag inte med på vad du menar?
    Ligger telefonen Idle så pagear ju nätet med jämna mellanrum telefonen/modemet på den teknologin den är på. Det är nomalt förfarande.
    Telefonen ligger alltid på högsta prioriterade nät så länge den bara kan, dvs den kommer inte gå ner på 3G om den inte behöver.

10. HSPA4ever

Mottagna gillanden:
    26
    Nä, många verkar (ännu) ovetande och de svenska operatörerna är inte direkt informativa om saken.

Vi snackar inte 'paging' (när någon ringer) eller olika områdesuppdateringar som telefonen regelbundet gör för att nätet skall veta var den är och skicka samtal m.m. via rätt cell/basstation. Det har förekommit sedan "hedenhös". Om du har en operatör som skickar hålligång-data (typiskt flera gånger per minut), så kommer inte telefonen/routern att bli inaktiv ('idle') och gå ned i viloläge (om den inte tappar nätkontakten) utan fortsätter att vara aktiv hela tiden, drar ström och förbrukar datasaldo, kanske inte så mycket, men (ofta) för mycket för att mobildata fortfarande skall vara attraktivt att använda. Dessutom svarar ofta den mobila enheten eller ansluten enhet på operatörens hålligång-data, vilket ökar dataförbrukning och strömförbrukning ytterligare. Åtminstone två operatörer bekräftar att de skickar hålligång-data, men vill inte förklara varför de skickar den än mindre ta bort den. Varför åtminstone en operatör skickar hålligång-data över 3G (HSPA), är ännu en gåta, när det gått bra (bättre) utan i över 20 år (och fortfarande går bäst utan hålligång-data). Det är ännu inte uteslutet att en (och endast en) GSM-nätoperatör också skickar hålligång-data över 2G (EDGE).

Men för övriga två GSM/EDGE-operatörer och en UMTS/HSPA-operatör är all mobildata ännu hålligång-fri!

Kan vara bra att känna till ... Allt fler gör det.

Last edited: 26 jun 2023
  11. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    På 3G ska den ju gå ner i FACH eller PCH.
    4G ska den gå ner i connected mode, förmodligen med DRX påslaget.
    5G har introducerat ett nytt läge inactive där den är närmast i idle.

Detta kan du se om du kan se vilken Mode/state den är i.

12. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 624
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Detta stämmer inte. Operatörerna skickar inte datatrafik till telefoner bara för att.

13. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Operatörerna borde inte vilja ha telefoner aktiva eftersom resurserna är begränsade.
    Kanske nåt kundtjänst sagt (noll koll)

Kristy gillar detta.
  14. HSPA4ever

Mottagna gillanden:
    26
    Det stämmer. Operatörerna bekräftar det själva!

Du har rätt i att det säkert finns ett skäl (som återstår att finna, men är enligt en operatör leverantörsberoende). När man ser hur förekomsten av hålligång-data varierar mellan olika teknologier och vilka leverantörer motsvarande operatörer använder för motsvarande teknologier har jag en viss förståelse för att du förnekar den.

15. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 624
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Precis. Att ha en carrier igång utan som bara drar radioresurser utan att ge något tillbaka är samma sak som att kasta pengar i sjön.

16. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 624
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Nej, det stämmer inte. Lita inte på allt vad du hör från 18-åringarna på kundservice, de säger bara saker för att kunna stänga ärendet och gå till nästa kund så snabbt som möjligt.

Android2015 gillar detta.
  17. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Är det kundtjänst eller faktiskt nån tekniker på högre nivå som sagt så?

18. HSPA4ever

Mottagna gillanden:
    26
    Det har du (i teknisk mening) rätt i. Icke-destomindre gör de det och de får betalat för det av intet ont anande mobilanvändare.

19. HSPA4ever

Mottagna gillanden:
    26
    Det senare. Men kundtjänsten börjar bli medveten om det den också.

20. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 624
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    OK, fram med bevis för ditt påstående, då.