Avvecklingen av 2G- och 3G-näten i Sverige

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Swedroid, 28 jun 2021.

1. HSPA4ever

HSPA4ever Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Det är bara att sätta på telefonen/routern och mäta dataförbrukning. En router kan gå att ställa till valbar inaktivitetstid, men din blir nog aldrig inaktiv ...

2. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Du vet inte vad du pratar om. Å andra sidan är det inte din första konspirationsteori här på Swedroid.

3. henriktm

henriktm Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Jag kan göra det, sätter 2st på idle, 1 på 2g och en på 3g så ska vi se.
    Båda på Telenor

4. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Varför krångla till det? Kör Wireshark bara och kolla om du får massa bogus-paket. Sätt datorn som DMZ i routern så kommer du se allt som kommer in från WAN-sidan. Att enbart titta på mängden datatrafik säger inget, de flesta routrar idag ringer hem och laddar ner uppdateringar, du kanske blir port-scannad av någon bot på internet, osv.

Last edited: 26 jun 2023
  5. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    bättre med testtelefoner.
    N4M hade visst rivit 3G här, men har inte sett några hålligång paket, ligger idle på gsm och lte...

6. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Det jag skrev för routrar gäller även för telefoner. Du kan inte göra en bra mätning utan att titta direkt på trafiken.

7. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Nä, det såklart loggar just nu iptrafik också.
    Ser dock inget onormalt, gsm ligger i stort sett idle hela tiden med egprs igång

8. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    på en halvtimme såg jag inga hålligång paket på gsm eller lte för Telenor, allt ip trafik va initierad av telefonen och gick till google eller samsung.

Kristy och schrödinger gillar detta.
  9. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Hade inte förväntat mig något annat. Har varit hyfsat involverad i ett halvt dussin IoT-projekt på jobbet där vi hjälpt kunder integrera diverse industrimaskiner mot molnet. När vi gör detta använder vi SIM-kort från samtliga operatörer och jag har aldrig sett något liknande där heller.

Rocco420 och Kristy gillar detta.
  10. HSPA4ever

Mottagna gillanden:
    26
    Jag torgför inte några konspirationsteorier eller lider av dina faiblesser.

Det är bra att det i olika forum och debattprogram finns någon som leder och ifrågasätter, men det är bättre om det är sakligt underbyggt.

Det är kanske naturligt att förneka det man inte vill kännas vid. Andra har strategin att säga att hålligång-data är en naturlig del i ett mobilsystem och att alla mobilsystem därför skulle använda det. Vad gör man inte för att folk inte skall förstå ...

Nu vet ju alla vi som har följt tråden och forumet om Schrödingers attityd, så det är inte så farligt, men tillkommande läsare görs härmed medvetna om det och behöver inte heller dem ta Schrödingers ord alltför allvarligt eller personligt.

Själv är många gånger bäste dräng. Man behöver bara lite hjälp på traven.

Som jag skrev inledningsvis är (åtminstone) två 2G/EDGE-operatörer hålligångfria. Det är bra att vi är överens om det. Det kan vara fungera som en referens

Jag ifrågasätter inte att telefoner och routrar kan hantera och mäta data olika, eftersom olika tillverkare kan ha olika (mer eller mindre) konfigurerbara brandväggar i dem. Användningen kan ibland också vara lite lurig, där borde jag varit tydligare tidigare:
    Min gamla android uppdaterar t.ex. inte dataräknaren särskilt ofta om man bara sitter och blänger på den. Men, varje gång man i inställningsmenyn klickar på "Data usage"/"Dataanvändning" så gör den en refresh och man ser aktuell dataanvändning. Efter nåra sådana kan man notera att dataanvändningen ökar ca. var 20:e - 30:e sekund om man inte begränsat telefonens datahantering/-användning. Eftersom hålligång-data är förhållandevis lite data som skickas ofta, så försvinner den ofta annars bland decimalerna i annan räknad datamängd om man inte startar med en förhållandevis nollställd dataräknare, förslagsvis genom att starta mätperioden samma dag.

Har man tur och skicklighet att ha en telefon/router/modem som hanterar all data så räknar den också de små datapaketen.

Telenor skickar bekräftat hålligång-data över 4G.

Wireshar är nog bra, men det behövs inte om man inte närmare vill analysera datainnehållet. Det är heller inte helt lättanvänt om man inte vet vad man skall leta efter eller målet är rörligt. Mäta datamängd kan alla göra.

Henriktm och Schrödinger har båda rätt i att telefoner och routrar kan använda lite data för egen maskin. Typiskt sker det vid start och inte i små regelbundet återkommande datapaket, så det går ofta lätt att utesluta. Vill man, och har tillgång till en datakälla med bestämd liten datamängd som skickas periodiskt kan man jämföra att skicka den över ett hålligång-fritt nät och ett som inte är det. Då blir det olika datamängd som beror på hålligång-datan.

Operatörsteknikerna vet bättre än att förneka det som är uppenbart för den som vet hur man gör. Det borde Schrödinger ta lärdom av.

Tunnor skramlar som bekant mest när de är tomma.

Lycka till!

11. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Men du har ju ju liksom inte bevisat det?
    Kom upp med loggar som bevisar din tes?

Telenor skickar inte hålligångpaket varken på LTE eller GSM, du har inte missförstått vad Android gör?

Vilka operatörer ska göra det? berätta så kan vi testa?

12. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Normalt förfarande som alla nät gör på alla teknologier är att skicka pageing, detta drar inget extra batteri eller går på din datapott då det sker via den vanliga signalleringen som görs.

Kan det va det som dina källor menar på?

13. HSPA4ever

Mottagna gillanden:
    26
    Jag behöver inget bevis. Jag har bekräftelser från Tele2 och Telenor.
    Behöver du övertyga dig, har du redan information så att det går att genomföra. Telenor skickar keep-alive-data på 4G, bekräftat av Telenor. Att du inte lyckas mäta bevisar ingenting.

Nej.

14. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Men har man ett påstående så får man ju lägga fram bevis för det? det är ju inte omvänd bevisbörda.
    Men eftersom du inte kan visa hur de skickar det eller vilka som gör det så tar vi det med en stor grävskopa salt.
    Om det inte syns med kommersiella mjukvaror för RAN testning så vet jag inte hur det skulle gå till att gräva fram att de faktiskt gör det....

induktion, Kristy, Cupcakes och 3 andra gillar detta.
  15. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Nä, såklart inte, vi ska bara ta dig på ditt ord. Precis som all din propaganda om att 3G är så mycket bättre än 4G. Vad skulle operatörerna möjligen tjäna på att berätta för dig om de faktiskt fulade sig?

Telenor-teknikern syftade troligen på T3412, vilket skickas typ 1 gång om dagen för att se till att telefonen fortfarande är nåbar. Det använder under 1 KB trafik och sker via control plane, så kunden debiteras inte för det alls. Mer info: Periodic Tracking Area Update (TAU) - T3412 timer | LTE AND BEYOND | Tech-blog on 4G/LTE and beyond..

Last edited: 28 jun 2023
    Kristy, induktion, svenix och 5 andra gillar detta.
  16. HSPA4ever

Mottagna gillanden:
    26
    Keep-alive-data genereras av allt att döma inte i RAN.

Vill du inte veta behöver du inte läsa! Informationen är korrekt och tillgänglig för alla. Det finns ingen anledning att undanhålla Swedroids läsare den.

17. HSPA4ever

Mottagna gillanden:
    26
    Mer BS från schrödinger, som så ofta. Varför tar du inte din router, definierar en DMZ och registrerar data, som du skrev tidigare istället för att fabulera en massa? Försök att vara lite seriös för en gångs skull. Då kan du också notera keep-alive-data. Andra kan det!

Sammanfattningsvis: Tele2 har keep-alive-fri/hålligång-fri 2G. Telenor har keep-alive-fri/hålligång-fri 2G och 3G. Om Tre har något hålligång-fritt vet jag inte.

Last edited: 3 jul 2023
  18. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    978
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Alltså måste man vara troll bara för att man valde fel telefon en gång pga bristen för VoLTE? Vad är nästa, ADSL är bättre än fiber!?

Last edited: 2 aug 2023
  19. R3b0rn

R3b0rn Impartial Droid Moderator

Mottagna gillanden:
    6 733
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    Låt oss ta några steg tillbaka och koppla ner tonen lite.

Kristy, 6150, Rocco420 och 2 andra gillar detta.
  20. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Tror nog det är mer sanningshalten i ditt påstående som är rätt låg.
    Har inte sett nu under flertalet test sessioner några IP paket som kommer från nätet som inte är initierad av telefonen.

Varför skulle operatören överhuvet taget ha telefoner i nätet med aktiva dataanslutningar?
    Det tar resurser från de som behöver det o det kostar mer för dem än för dig att ha dem igång.

Som jag skrev tidigare så ska det tas nog med en grävskopa salt.

Men detta är mitt sista inlägg om detta....