Jag torgför inte några konspirationsteorier eller lider av dina faiblesser.
Det är bra att det i olika forum och debattprogram finns någon som leder och ifrågasätter, men det är bättre om det är sakligt underbyggt.
Det är kanske naturligt att förneka det man inte vill kännas vid. Andra har strategin att säga att hålligång-data är en naturlig del i ett mobilsystem och att alla mobilsystem därför skulle använda det. Vad gör man inte för att folk inte skall förstå ...
Nu vet ju alla vi som har följt tråden och forumet om Schrödingers attityd, så det är inte så farligt, men tillkommande läsare görs härmed medvetna om det och behöver inte heller dem ta Schrödingers ord alltför allvarligt eller personligt.
Själv är många gånger bäste dräng. Man behöver bara lite hjälp på traven.
Som jag skrev inledningsvis är (åtminstone) två 2G/EDGE-operatörer hålligångfria. Det är bra att vi är överens om det. Det kan vara fungera som en referens
Jag ifrågasätter inte att telefoner och routrar kan hantera och mäta data olika, eftersom olika tillverkare kan ha olika (mer eller mindre) konfigurerbara brandväggar i dem. Användningen kan ibland också vara lite lurig, där borde jag varit tydligare tidigare:
Min gamla android uppdaterar t.ex. inte dataräknaren särskilt ofta om man bara sitter och blänger på den. Men, varje gång man i inställningsmenyn klickar på "Data usage"/"Dataanvändning" så gör den en refresh och man ser aktuell dataanvändning. Efter nåra sådana kan man notera att dataanvändningen ökar ca. var 20:e - 30:e sekund om man inte begränsat telefonens datahantering/-användning. Eftersom hålligång-data är förhållandevis lite data som skickas ofta, så försvinner den ofta annars bland decimalerna i annan räknad datamängd om man inte startar med en förhållandevis nollställd dataräknare, förslagsvis genom att starta mätperioden samma dag.
Har man tur och skicklighet att ha en telefon/router/modem som hanterar all data så räknar den också de små datapaketen.
Telenor skickar bekräftat hålligång-data över 4G.
Wireshar är nog bra, men det behövs inte om man inte närmare vill analysera datainnehållet. Det är heller inte helt lättanvänt om man inte vet vad man skall leta efter eller målet är rörligt. Mäta datamängd kan alla göra.
Henriktm och Schrödinger har båda rätt i att telefoner och routrar kan använda lite data för egen maskin. Typiskt sker det vid start och inte i små regelbundet återkommande datapaket, så det går ofta lätt att utesluta. Vill man, och har tillgång till en datakälla med bestämd liten datamängd som skickas periodiskt kan man jämföra att skicka den över ett hålligång-fritt nät och ett som inte är det. Då blir det olika datamängd som beror på hålligång-datan.
Operatörsteknikerna vet bättre än att förneka det som är uppenbart för den som vet hur man gör. Det borde Schrödinger ta lärdom av.
Tunnor skramlar som bekant mest när de är tomma.
Lycka till!
Click to expand...