Avvecklingen av 2G- och 3G-näten i Sverige

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Swedroid, 28 jun 2021.

1. henriktm

henriktm Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Staten kommer inte bygga nåt 2G oavsett, EU kommer inte gå med på det heller.
    Diskutera hur mycket du vill men faktum är att 2G kommer vara icke existerande inom en 10års period.

Tekniken går framåt och det går inte tillhandahålla hur många generationer bakåt.
    Det kommer bli samma hallå oavsett vilken generation som går i graven i framtiden.
    Dessutom är 2G inte säkert då det går att avkoda relativt enkelt.

schrödinger gillar detta.
  2. chaffis

chaffis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310
    Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3
    Är jag så otydligt.. jag har aldrig sagt staten ska bygga. Men staten kan upphandla och se till att de finns ett 2g nät eftersom de äger frekvenserna.
    Och nej de blir inte samma sak för alla generationer, 2g är unikt.. 3g var inga problem att stänga.
    2g är unikt på så sätt att de är billigt och klarar röst med väldigt enkel teknik.. även överföra data vilket oftast bara krävs i små mängder..
    4g klarar ju knappt röst idag ens om man har "fel" telefon.

3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 091
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Snarare operatörerna som inte tillåter än att det är 4G i sej som är problemet.

Boris92 gillar detta.
  4. 4ndroidz

4ndroidz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    652
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Hela frågan kring eCALL stödet som EU har krävt att biltillverkarna implementerar riskerar att rinna ut i sanden. Vi har säkert minnst 1 miljon bilar som rullar i bara Sverige som har stöd för detta och som de facto räddar liv. Att tro att någon kommer lägga 10 000 på en 15 - 20 år gammal bil för att få implementerat VoLTE är bara naivt. Högst tveksam om det ens kommer att läggas på en 3 år gammal bil. Likaså hissar och andra inbyggd utrustning.

Jag har absolut inga synpunkter på att man skrotar 3G-nätet. Det är föråldrat och lever på övertid. Däremot underskattar många behovet av 2G och att det är inbyggt i så mycket och behöver leva minst 10 år till. I synnerhet då det inte ens finns en en standardisering röstsamtal på 4G där operatörerna inte ens kan komma överrens om vad som ska gälla. Vem tror att du kommer certifiera en hiss eller en bil där funktionen är att ringa när det väl händer något en gång var 5:e år? Många av oss "geeks" som byter alla prylar varannat eller vart tredje år är en sak men vi är en bråkdel av befolkningen. Det blir problematisk när man bygger in teknik i enheter som är tänkta att fungera i ett decenium. I min värld är detta en mini Y2K-bugg och runt hörnet väntar en mycket större bugg, Y2K38. Vem tänker på om bilen ska fungera till 2038 idag?

Kristy gillar detta.
  5. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Nej, du va inte otydlig men det är fortfarande staten som "betalar".
    Detta "statliga" nät måste ha ett nytt PLMN men efterssom det inte går att byta simkort/operatör lätt i vissa enheter så måste det också då knytas an till flera olika operatörers PLMN och det är nåt 2G inte klarar av, vilket innebär att flertalet delar av nätet måste ha dubletter eller till och med tripletter av utrustning.
    Detta "statliga" nät måste också se till att alla avtal mellan M2M/E-call parter upprätthålls och biltillverkarna måste då också få i uppdrag att se till att alla tjänster fungerar samt att reservdelar måste finnas.
    Just reservdelar kan bli problematiskt eftersom biltillverkarna bara måste hålla reservdelar i ett visst antal år för en bil och dessutom har defintivt flertalet underleverantörer gått i konkurs i flertalet ekonomiska kriser och nuvarande patentägare kommer nog begär rätt mycket för att starta upp en produktion, frågan är ens om det finns chip tillgängligt och då måste den kedjan också troligt aktiveras.

Summa summarum så kommer detta "statliga" nät för m2m/eCall bli så ohyggligt dyrt i slutänden att det inte är ekonomiskt försvarsbart att drifta det och upprätthålla en "supply chain" och när du lämnar svenska gränsen kommer allt sluta fungera oavsett eftersom inget annat land tillhandahåller 2G.
    Det blir lite Nord Korea varning på detta.

NotRyan och Kristy gillar detta.
  6. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    953
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Tycker det är tid för att implementera standard delar för bilar multimedia enhet. Skulle räcka med en Raspberry PI/öppen källkod istället för patenthelvete med ockerpris för att installera en ynka DAB/4G/Bluetooth modul. Sen har man börjat ta prenumerationer för att aktivera vissa funktioner i bilar, Im looking at you Tesla and BMW.

7. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Det är ju ett önsketänkande men biltillverkar är riktigt oävna med att dela vissa delar med andra tillverkare.

I dagens samhälle är ju säkerhet i fokus och då använda öppna mjukvaror innebär att tillverkarna inte har så stor kontroll över säkerheten i koden och bilen blir då lätt att "hacka".
    Dessutom blir det rätt mycket patent/licens kostnader och användarna vill nog inte ha funktioner som slutar fungera just för att biltillverkaren inte vill betala licenskostnader.
    Teoretiskt skulle ju då tex. blinkersfunktionen sluta funka för att licenskostnaden inte betalas

Kristy gillar detta.
  8. chaffis

Mottagna gillanden:
    310
    Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3
    Jag har aldrig pratat om något statligt nät, vet inte varför du pratar om de.. Jag tror både Telia och Telenor kan tänka sig köra vidare sina 2g nät med rätt licens kostnad för frekvensen. Kan inte se de skulle vara något tekniskt problem eftersom de funkar idag.

Offtopic: Sen om staten skulle köra ett nät är väl inte konstigare än att svenska kraftnät har elnät, inte blir vi Nordkorea för den saken skull, du överdriver.

9. chaffis

Mottagna gillanden:
    310
    Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3
    Absolut men från kundens perspektiv så är de ett problem.. Har sagt de förr och säger de igen, den typen av problem har aldrig funnits med 2g och 3g.

10. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Du skrev ju att staten ska upphandla vilket i sig betyder ett "statligt" nät, dessutom är nog ingen av operatörerna faktiskt är intresserade av att drifta et så gammalt nät som inte utvecklas och faktiskt är mer störbenäget och mindre säkert än de andra generationerna.
    Alla operatörer blickar framåt mot nya teknologier som skapar bättre förutsättningar att leverera tjänster åt kunderna än att försöka behålla gamla teknologier.

Jag tror dock att du riktar dina krav mot fel part här, rätt part borde vara tillverkarna av enheterna som då tex 2016 installerade gammal teknik i sina bilar/enheter?
    Likaså mot telefontillverkare samt operatörer som inte ville anamma VoLTE så det fungerade på alla telefoner om nu stödet fanns i hårdvaran.

Man måste inse att även om det finns massor av gammal teknik aktivt så måste utveckligen gå framåt.
    Att vi hamnat i en sån här situation är tråkig men det måste ibland till ett sånt här "kallbad" ibland.
    Vi har ju gått igenom flertalet med tex. analog TV och snart för analog radio också.

Kristy gillar detta.
  11. NotRyan

NotRyan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    319
    Nu kommer alla att överge äldre tekniker, så dessa bilar kommer då bara i stort sett att ha funktionaliteten i Sverige och tredje världen (ett tag till).

Driftkostnaden för CS-domänen skulle vara för hög, den tekniska livslängden på nätnoderna börjar löpa ut och nya behöver införskaffas. Vill man ta den kostnaden för en sån gammal teknologi?

Alla operatörerna tittar nu också på hur man vill refarma, d.v.s. återanvända frekvenserna för nyare teknologier som 4G, 5G och kommande nät.

2G och 3G går mot döden i stora delar av världen, och det gäller att hänga med på den resan mot nya teknologier, med devicer som klarar flera teknologier, annars blir man omsprungen och bortgjord.

Det gäller att hänga med i utvecklingen, se på Facit....

henriktm gillar detta.
  12. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Operatörerna är vinstdrivande. Hade det varit ett bra alternativ att driva ett 2G-nät vidare hade du sett att de jobbade för det.

13. chaffis

Mottagna gillanden:
    310
    Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3
    Japp säkert för de der bara pengar, inte kundens intresse.. men staten kan styra detta genom hur de tilldelar frekvenser och kravställer.
    Samma sak gäller skola och sjukvård, de är bara pengar, inte sammhällsnyttan. Infrastruktur är viktigt för vårt samhälle så man tex kan larma vid en olycka..

14. chaffis

Mottagna gillanden:
    310
    Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3
    Var skriver jag att staten ska upphandla ett nät.. jag hittar de inte och jag har gått tillbaka och läst mina inlägg. Jag anser de ska tilldela och styra frekvenser.

15. Putte i Parken

Putte i Parken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    175
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra,

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra,
    ROM:
    Xiaomi HyperOS Community. EU Stable
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S10 Plus 5G
    Har två undringar som #rör# sig i mitt huvud, har en Kia Xceed 2021 utrustad med s.k ecall, har försök forska i och få fram vilket nät som används och vad som händer när 2G och 3G stängs ner, men inte lyckats få fram något. Och så då Vimla och volte, har en pågående affär med Vimla angående volte, jag har nämligen "ovanan" att äga och använda Xiaomi och de passar inte in i Vimlas värld trots att volte har fungerat felfritt direkt när vimla lanserade volte, Xiaomi 11 via 12 Pro och nu en 13 Pro. Fick ett sms som sa att nu stänger vi av volte för dig eftersom du inte har "rätt" telefon och sagt och gjort det gjorde man. Nu förnekar man att man skickat sms samt att man stänger minsann inte av volte, men hur det nu är med den saken så fungerar inte volte med mitt simkort i någon annan telefon överhuvud taget, och när jag påpekar att 2G och 3G näten är på väg att stängas ner så får man svaret att det minsann kommer att dröja, kanske in på nästa århundrade... Obs ironi...

Min sambos vimla kort fungerar felfritt i alla telefoner vi har provat med volte och andra funktioner, inga problem. Vimla har ingen förklaring varför mitt inte fungerar i ny Samsung eller Google Pixel 7A när jag vill ha igång volte.

Så nu väntar jag på ett nytt simkort för att prova med, men i förebyggande syfte så har jag beställt ett abb från Fello.

Så det här med nedstängningen av 2G och 3G näten verkar vara egentligen ganska okänt bland många, både bland brukare och support dit man som brukare skall vända sig vid problem av olika slag.

Last edited: 6 aug 2023
  16. 4ndroidz

4ndroidz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    652
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Just precis det jag menar. VoLTE är ingen standard som fungerar "out-of-the-box" varje mobiltelefon måste cerfieras vilket innebär att den där hisstelefonen som ska fungera varannat eller vart femte år sannolikt inte kommer fungera. Antalet enheter med VoLTE stöd finns begränsad man kan inte ha oändligt många enheter på detta då det öppnar upp för andra saker. Jag hoppas innerligt att detta löses med VoNR men vi kan knappast ställa krav på att alla existerande "legacy" enheter ska uppgradera till VoNR när vi inte ens har 5G täckning i alla städer. Suma sumarum hoppas jag att PTS tar sitt förnuft till fånga och inser att det är för tidigt att stänga 2G nätet. Sedan hur man löser detta kan göras med olika sätt. Antingen så gör man en "skönhetstävling" eller så säljer man frekvensband och finansierar andra frekvensband. Oavsett vad som görs så måste PTS agera och det är innan 2G avvecklingen påbörjas. Fortfarande har inte ens biltillverkarna kommit med något förslag över hur detta ska fungera. skulle man kunna ha någon pryl som bygger ett mini-GSM nätverk och sedan överför kommunikationen via 4G, typ som FM-sändarna som användes för några år sedan?

chaffis gillar detta.
  17. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 598
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Öppna mjukvaror är säkrare eftersom fler har granskat dem. Jag förstår inte riktigt heller varför tillverkarna inte skulle ha kontroll över öppna mjukvaror? Är de open source så kan de ju göra vad de vill givet att de publicerar sina ändringar.

18. KTM

KTM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 139

MINA ENHETER

Kan du inte visa upp smset för Vimla-supporten? Tycker det låter märkligt att man skulle kunna förneka smset man skickade ut om du kan visa upp det. Antar att du fick samma sms som personen i det här inlägget: [Vimla] Tråden om Vimla

Fello har ju dubbelsurf för närvarande, kanske är ett bra tillfälle att flytta ut numret till Fello.

19. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Intresset för frekvenser som hade krävt ett 2G-när skulle nog vara minimalt bland operatörerna. De hade antagligen hellre köpt andra frekvenser som de får göra vad de vill med för att få bättre avkastning.

Finns goda anledningar att stänga 2G-nätet. Trist att vissa drabbas negativt, men det är inte ekonomiskt försvarbart att drifta ett gammalt nät.

schrödinger gillar detta.
  20. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    953
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Ironiskt nog så är Xiaomi den tillverkare Vimla2.0 eller mer sagt WG2 har prisat för deras implementering av IMS på en LinkedIn tråd som jag har länkat innan. Apple, samsung och mediatek telefoner har ju gjort det utan problem men det är något rutet med Qualcomm klienter, gissar på patent.

Men om man ska betala för en experimentell tjänst så får du acceptera skräp som inte funkar. Till dom inte får VoLTe med hårdvara som har stöd, kolla upp PixelIMS. Den tvingar registrering även om operatören säger nej.

Last edited: 6 aug 2023