Avvecklingen av 2G- och 3G-näten i Sverige

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Swedroid, 28 jun 2021.

1. chaffis

chaffis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317
    Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3
    Inte säkert de fungerar ändå. Min pixel 6 kan jag slå på VoLTE och jag kan ringa med den också, däremot så bryts ofta samtalet efter ganska exakt 15 minuter. De händer inte alltid men säg 4 av 5 gånger vilket inte är acceptabelt.
    Nu blir lösningen tyvärr att byta operatör för jag är nöjd med vimla på många sätt men i samband med att 3g får allt sämre täckning så blir tjänsten för dålig helt enkelt (saknas ju data trafik under samtal om man måste ringa på 2g).

2. HSPA4ever

HSPA4ever Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Chaffis har rätt i sin analys och väldigt många domedagsprofeter missar i sin analys under helgen svenska statens roll - Svenska staten (till skillnad från den tyska) tillåter inte operatörerna att fortsätta använda sina gamla basstationer om de är av "fel" fabrikat, med en väldigt märklig hänvisning till att främmande makt då skulle kunna utöva påtryckning på Sverige, samtidigt som statliga Vattenfall installerar externt brytbara elmätare av fabrikat med samma ursprung - utan att främmande makt då skulle kunna utöva påtryckning på Sverige.

Staten har också ett ansvar eftersom det är staten som bestämmer auktionsvillkoren i övrigt. Så är villkoren för auktionen ca 19 september 2023 skräddarsydda för att kunna uppfyllas med 4G.

Sanningen när det gäller de europeiska leverantörernas ovilja att sälja GSM hör väl ihop med att patenttiden för de flesta GSM-patenten löpt ut nu, vilket gör att Eriksson, Nokia och andra med en tidigare fet GSM-patentportfölj inte kan konkurrera.

Också 3G börjar närma sig 25-årsstrecket eftersom de flesta UMTS- och HSPA-patenten söktes långt innan 3G-lanseringen i Sverige i början av 2000-talet.

Genom att "bundla" 2G och 3G med 4G eller 5G omfattas Ericssons utrustning av patenten för 4G och 5G - och fungerar lika förbannat illa som Ericssons 4G och 5G med 2G och 3G: nedlusad med keep-alive-data. Exempel: Telia Sverige.

Det är knappast en slump att det är operatörer med annan leverantör än Ericsson för sin 2G eller 3G, som har välfungerande data över 2G resp. 3G - utan keep-alive-data.

Att Ericsson inte får sin utrustning att fungera utan "kökslösningar" med keep-alive-data som data-spammar användarnas telefoner och routrar flera gånger per minut är ett statement!

Operatörernas försöka att vältra över PTS hopplösa auktionsvillkor på mobilkonsumenterna genom att köra "chicken-race" mot oss ifråga om 2G och 3G har bara en säker förlorare - mobilkommunikationen.

Som mobilkonsumenter har vi absolut ingen anledning att överge vare sig 2G eller 3G. Bara genom att konsekvent avstå från att använda 4G och 5G kan operatörerna förstå att de kommer att tappa intäkter om de lägger ned 2G och 3G som är större än att driva dessa i högsta grad användbara teknologierna vidare.

5GC har inga förutsättningar i konsumenttillämpningar där konsumenterna inte har de krav som tvingar leverantörer som Ericsson till deras "kökslösningar".

Låt oss övertyga operatörerna om att deras enda anledning att ha 4G eller 5G är för att uppfylla PTS auktionsvillkor för höstens spektrumauktion och svenska politikers efterfrågan.

Låẗ oss inte gå på operatörernas, PTS och allehanda mediers "bluffstopp" om att både 2G och 3G skulle komma att stängas!!!

Systrar och bröder: Ha självförtroende! Lär dig ändra i telefonens inställningar så att telefonen använder 2G eller 3G i första hand! Behåll den inställningen och låt dig inte luras att köpa telefon som du förmodligen aldrig behöver och det kanske inte går att ringa med, med den operatör du vill använda, om du skulle behöva.

Last edited: 7 aug 2023
    chaffis gillar detta.
  3. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 207
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Intressant diskussion, svårt att skilja på gammal hederlig inkompetens och utstuderad välgömd korruption.

Denna "keep alive" data trafik skulle jag vilja veta lita mer om, hur den fungerar, på vilken nivå, vilka protokol som är inblandade.
    Är det något som kan spåras med enkla medel av vanliga användare?

induktion, Buzz och chaffis gillar detta.
  4. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 624
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Det är bara konspirationsteorier. Det finns 100 enklare sätt för operatörerna att fula sig utan att involvera Ericsson. Varför skulle operatörerna skicka massa skräp-data till telefonerna? Det använder spektrum som de betalat svindyrt för, så det finns ingen poäng i att göra det. I så fall hade de bara sagt att du använder 1,2 GB när du faktiskt använt 1 GB eller liknande utan att skicka något via radion.

Det finns dessutom många hackers som leker runt med LTE, bl.a. Karsten Nohl och Harald Welte. Hade det varit så att operatörerna sände massa skräpdata så hade det upptäckts. För den som ändå tror på dessa konspirationsteorier rekommenderar jag att köpa en LimeSDR och sedan köra srsLte's UE och dumpa all trafik som kommer från radionätet, så kommer ni själva se att det inte stämmer att de skickar massa fuldata.

Och även om jag mot all förmodan har helt fel så kommer det ändå inte spela någon roll inom ett antal år när samtliga abonnemang har obegränsad data. Då finns det absolut ingen poäng för operatörerna att belasta sitt nät artificiellt. Vi kommer komma dit inom en ganska snar framtid nu när 5G börjar rullas ut på riktigt.

Last edited: 7 aug 2023
    night77, Majkey, 6150 och 4 andra gillar detta.
  5. HSPA4ever

Mottagna gillanden:
    26
    Ja det kan enkelt noteras av alla med en router eller en telefon, som kan räkna 'keep-alive'-datan, och ett aktivt simkort.

Har du en router för 2G, 3G, 4G eller 5G, välj vilken teknologi routern enbart skall använda. Aktivera en DMZ-adress i routern, som är en adress i ditt LAN. Anslut inget annat till routern (som kan påverka använd datamängd). Då skickas all 'keep-alive'-data dit om Internet-data ingår för ditt simkort, samtidigt som routern räknar datamängden. En del routrar skickar och tar emot lite data vid uppstart som de räknar, andra startar på noll. Du kan enkelt själv räkna bort den datamängden genom att räkna datamängd över en 'keep-alive'-fri teknologi, om du har tillgång till det, eller mäta över olika tidsperioder. En fördel med att använda en router istället för en telefon är att du slipper telefonens och apparnas olika uppgraderingar. Det går dock också att mäta med en telefon om du har få/inga applikationer aktiverade och väntar ut datan som telefonen (OS) skickar strax efter start. Du behöver aktivera mobildata i telefonen och låta telefonen tillåta bakgrundsdata och inte ha batterisparläge på för att den i bästa fall skall kunna räkna. Dessutom måste du ha använt mycket lite data under mätperioden för att inte datamängden för varje 'keep-alive'-datasändning skall försvinna bland decimalerna i telefonens datamängdsräknare. En fördel med att använda telefon är att du kan räkna 'keep-alive'-data även om du har ett simkort som inte inkluderar Internet-data.

Sedan sist noteras att Telias 2G verkar vara 'keep-alive'-fri efter kl. 18 och före kl. 07 mån-fre. Sannolikt gäller det också deras andra teknologier. Mellan kl. 07 och kl. 18 mån-fre, kan du notera i telefonen att datamängden ökar lite var 20:e s pga. 'keep-alive'-data.

Hur de olika operatörernas 'keep-alive' (inte) fungerar överlåter jag med varm hand till operatörerna att svara på. Det ökar routerns/telefonens batteriförbrukning/strömförbrukning och ger en markant temperaturökning för modem och små mini-routrar heta sommardagar. Alla tål inte den.

Villka protokoll som används är nog också en fråga för operatörerna och kan säkert variera mellan olika operatörer/leverantörer. Om klassiska analysprogram som Wireshark fungerar för ändamålet har jag inte provat. Meddela gärna resultatet om du provar.

Lycka till!

Last edited: 24 aug 2023
  6. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    969
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Eller så kör du valfri Android root app som kollar läget och loggar dataanvändning. Jag tror att NSG är en app som har rootkrav.

7. HSPA4ever

Mottagna gillanden:
    26
    Intressant artikel om solnedgången som dröjer: Voice & SMS transformation following 2G 3G sunset - Ericsson

Telenor vill säkert ha kvar Vimla, och Telia vill säkert ha kvar Lyca.

Roaming-länder som kör med 2G/3G, flyktingar som har telefoner från andra länder, virtuella operatörer, e-call, få som använder VoLTE ...

Skrämmande hur myndigheter och medier försöker skrämma oss med påstående om avveckling!

Last edited: 8 sept 2023
  8. Eder

Eder Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Telefon:
    Lenovo P2

MINA ENHETER

Telefon:
    Lenovo P2
    Lite synd med avveckling. 4G och speciellt 5G suger betydligt mer batteri - kanske kan det optimeras i framtiden. Sämre täckning också om nu inte 4G byggs ut.

9. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 217
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    5G kan jag förstå, men 4G borde inte dra mer ström än 3G

10. henriktm

henriktm Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    3G drar mindre än vad 4G gör faktiskt, mest pga av den lägre hastigheten.

11. 4ndroidz

4ndroidz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    668
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Ericsson säger ju svart på vit att deras rekommendation att stänga GSM inte är förenligt med olika EU-direktiv och att man uttryckligen rekommenderar operatörer att införa nationell roaming kring 2G/3G för att inte orsaka panik. Precis som jag har förutspått. Det är helt förkastligt att OTS inte tydliggör detta och ställer krav på operatörerna. I synnerhet då det saknas standard för NG-eCALL och det i princip kommer bli omotiverat dyrt att byta telefondelen i bilen. Det är utopi att någon kommer lägga flera tusenlappar på att åtgärda ecall funktionen. Jag är inne på att mejla PTS om detta white papper och be dem förklara sin ståndpunkt i detta. De känns väldigt passiva.

Kristy, Eder och RickyRickSwe gillar detta.
  12. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 624
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Varför ska staten lägga sig i detta? Om det nu blir såpass stort kaos som du hävdar (vilket det inte kommer bli) så kommer det bara resultera i att den operatör som första stänger de äldre näten kommer tappa kunder till andra operatörer. Om en operatör kan gå runt ekonomiskt på att behålla ett äldre nät så kommer de göra det, för då kommer kunderna flockas.

Marknaden och marknadskapitalism löser alltid sådana problem bäst själva.

13. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    143

MINA ENHETER

Det beror på hur/vad man mätar. Till exempel om 4G drar 2x mer än 3G men gör jobbet 4x snabbare då är 4G bättre: snabbare för användaren och drar mindre eftersom 4G är oftare i "standby".

Kristy gillar detta.
  14. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Japp, det beror helt på hur man mäter.

15. Boris92

Mottagna gillanden:
    969
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Som radiomast/node vs telefoner? Telefoner modem ändras varje år, dra mindre ström än första generationens LTE/NR telefoner. Noder är samma som innan, byts ut sällan.

Kanske ska man jämföra första generationens GSM node mot dagens sista legacy GSM node på hur mycket ström som dras?

16. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    I det här fallet va det nog strömkonsumtionen i telefon som menades.
    I BTS har jag för mig att 3G är den som drar mest pga av 2 olika system.

17. HSPA4ever

Mottagna gillanden:
    26
    Det är bara 1½ vecka kvar till frekvensauktionen 19 september 2023. Kravet att operatörers befintliga basstationer för bl.a. 2G och 3G skall bort är en integrerad del av auktionsvillkoren. Ansvarig minister "utan portfölj" i regeringen är [email protected] ([email protected], [email protected], Erik Slottner - Government.se): Landsbygdens förutsättningar efter nedsläckning av 2G- och 3G-näten (Svar på skriftlig fråga 2022/23:586 besvarad av Statsrådet Erik Slottner (KD)) | Sveriges riksdag (riksdagen.se)

Last edited: 8 sept 2023
  18. Boris92

Mottagna gillanden:
    969
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Är det för att 3G har en röst/text funktion och data funktion? Det bevisar att 3G inte är bra jämfört med 4G. Om man verkligen var orolig om uppkoppling då kunde man bygga upp en nationell Wifi nätverk för alla men det skulle vara dyrt.

19. henriktm

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Var hittar du det kravet att 2G/3G delen ska bort?

20. HSPA4ever

Mottagna gillanden:
    26
    Läs SvD-artikeln: Avvecklingen av 2G- och 3G-nätet
    PTS-bilagan finns såvitt jag vet inte på Internet, av "säkerhetsskäl".