På Telenors publika täckningskarta står det inte vilken frekvens 4G-cellen du kampar på använder, men ringer du kundtjänsten bör de kunna svara på det om du kan precisera (din och) basstationens placering. Därefter kontrollerar du att de 4G-prylar du använder har stöd för den frekvensen (för 4G). Om t.ex. 4G-cellen använder bandet 2100 MHz, men du har äldre 4G-prylar är det inte säkert att de fungerar på 2100 MHz.
Om dina kontantkort är "gamla", kan de vara av äldre typ, som inte går att använda med 4G eller 5G. (2G och 3G fungerar utmärkt med äldre typen.) Det borde kundtjänsten kunna se om du pratar med dem. Kan du använda 4G (eller 5G) mot någon annan mast med samma simkort, är det inte simkortet det beror på att du inte kan använda 4G.
Var glad och tacksam så länge du har Telenor 3G. Den är jättebra (åtminstone på 2100 MHz), och fri från "keep-alive"-data till skillnad från Telenors 4G, som vi kan leva bättre utan.
Tids nog får vi deppa över att Telenor (och Tele2) inte lade några egna bud i frekvensauktionen utan bara bjöd genom Net4Mobility. Det är slående hur likartat utfallet blev för de olika budgivarna (Auktionen i 900 MHz-, 2,1 GHz- och 2,6 GHz-banden är avslutad | PTS) ...
Lycka till!
Last edited: 25 sept 2023