Avvecklingen av 2G- och 3G-näten i Sverige

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Swedroid, 28 jun 2021.

1. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 042
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Då har Telia ändrat sig sedan PTS mötet, då sa de att de behövde iallafall delar av första halvan av 2024 som jag skrev.

2. HSPA4ever

HSPA4ever Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Vad de sagt framgår av videomötena hos PTS.
    Frågan är väl om operatörskartellen att släcka GSM/EDGE/UMTS/HSPA håller eller om någon nätoperatör driver GSM/EDGE vidare, och i så fall på vilken frekvens.
    Telia har ju sagt att de kör GSM fram tll årsskiftet -25/-26, men det var före frekvensauktionen.
    Telenor sa då att om de avslutar GSM, vilket de ganska säkert skulle göra, så blir det flera månader före årsskiftet -25/-26. Tele2 verkar ju inte gilla GSM, medan Telenor verkar göra det. ... Tele2s EDGE är instabil, medan Telenors är (mer) stabil. Telenor och Tele2 har ju, efter -25, inga egna 900-frekvenser längre...

Danmark kör vidare med GSM eftersom det är så populärt! Tyskland verkar göra det också.

Inte drar GSM mycket bandbredd i glesbefolkade Sverige heller. Telia kan ju utan vidare avsätta 2,5-5 MHz till GSM i 900-bandet även efter -25. Hur det går för Telenor hos Net4Mobility är nog en öppen fråga...

Last edited: 26 okt 2023
  3. HSPA4ever

Mottagna gillanden:
    26
    Det är en sak vad de säger, en annan hur det blir ...

chaffis gillar detta.
  4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Att 2G skulle börja stängas ner successivt innan det är otroligt. Mer troligt är då att det lever vidare ett tag till. 3G-näten har redan börjat stängas ner.

5. HSPA4ever

Mottagna gillanden:
    26
    Äntligen har vi hela bilden i "klartext":
    När 4G lanserades och Tele2 och Telenor bestämde sig för att poola sina 900- och 2600-frekvenser avvecklades Tele2s och Telenors befintliga 2G-(GSM-)basstationer och ersattes med nya tillverkade av Huawei för dynamisk användning för 2G och 4G. De har fungerat och fungerar tillräckligt bra. Samtidigt bytte Telenor ut samtliga sina då befintliga 3G-basstationer mot nya tillverkade av Huawei. Basstationerna var/är av toppkvalitet. De såldes också som Motorola-basstationer.

I bilagor till PTS frekvenstilldelningsbeslut som kom 2023-09-28 framgår (äntligen) att de gamla 2G- och 3G-basstationerna som Telenor använder, och Tele2 för 2G, inte längre är tillåtna att använda efter 1 januari 2026 om PTS beslut inte upphävs (för frekvensbandet 900 MHz,
    pts.se/globalassets/startpage/dokument/legala-dokument/beslut/2023/radio/900-2100-2600/bilaga-a---tillstandsvillkor-900mhz-bandet-inkl.-tackningsvillkor.pdf, s. 6, p. 27; för frekvensbandet 2100 MHz, pts.se/globalassets/startpage/dokument/legala-dokument/beslut/2023/radio/900-2100-2600/bilaga-b---tillstandsvillkor-21-ghz-bandet.pdf, s. 4, p. 19):
    900p6.png 2100p4.png
    Hade Telenors 3G-basstationer varit märkta Motorola istället för Huawei hade de varit tillåtna efter 2025! Villkoret att inte tillåta dem efter 2025 är absurt för befintliga basstationer. Det har sannolikt påverkat operatörernas vilja att bjuda på frekvenser i frekvensbandet för 2100 MHz, och kanske också 900 MHz under frekvensauktionen.

Last edited: 28 okt 2023
  6. HSPA4ever

Mottagna gillanden:
    26
    PTS frekvenstilldelningsbeslut (pts.se/globalassets/startpage/dokument/legala-dokument/beslut/2023/radio/900-2100-2600/beslut-om-tillstand-att-anvanda-radiosandare.pdf), baserat på auktionsresultat, kan överklagas till [email protected] t.o.m. onsdag 1 november 2023. För att beslutet inte ändå skall bli verklighet 1 januari 2026 behöver den som överklagar begära och bevilja inhibition (upphävd verkställighet) vid överklagandet, eftersom det annars verkställs även om det överklagas. Åtminstone två tillverkare av mobil utrustning har goda skäl att överklaga. Konsumentorganisation eller grupp av konsumenter/användare skulle säkert också kunna överklaga. PTS har varit noggranna att inte kommunicera sin förhandsinformation med något konsumentintresse för att kunna hävda att konsumenter/användare inte är behöriga att överklaga, trots att det är vi som berörs.

Om Förvaltningsrätten i Stockholm beviljar en begäran om inhibition kommer de gamla villkoren att tillämpas tills vidare. Det vore sannolikt det ur konsument-/användarsynpunkt bästa alternativet eftersom det tillåter fortsatt användning av samtliga teknologier.

Last edited: 28 okt 2023
  7. HSPA4ever

Mottagna gillanden:
    26
    Tittar man på den beslutade frekvensfördelningen i frekvensbandet för 900 MHz, (pts.se/globalassets/startpage/dokument/legala-dokument/beslut/2023/radio/900-2100-2600/bilaga-a---tillstandsvillkor-900mhz-bandet-inkl.-tackningsvillkor.pdf) efter 2025 kan man observera att Net4Mobility och Telia har angänsande frekvenser. Därmed är det som upplagt för att de båda poolar sina 900-frekvenser.

Då skulle operatörerna kunna dela master, förnkla för Telia att uppfylla Telias täckningskrav (där EDGE uppfyller det beslutade hastighetsvillkoret 128 kb/s för täckningskravet!) och öka täckning och tillgänglighet för båda eftersom Net4Mobiltys master är nya för Telia (förutsatt att tillräckligt många står rätt för täckningskravet), ge 20 MHz kontinuerligt spektrum, för t.ex. 4G/5G, utan skyddsintervall inom det frekvensbandet, och 5 MHz spektrum för två GSM-bärvågor, som kommer att vara tillräckligt för de båda näten om de samtidigt kan höja kapaciteten genom att de genemsamma masterna ger ett tätare nät än vad nätoperatörernas respektive användning var för sig kan åstadkomma.

8. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 042
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Det var ett djäkla tjat om 2G och 3G. 2G kunde man, enligt mig ha stängt för länge sedan, men jag vet att många saker använder 2G, känns dock inte som om det tillför mycket för oss privatkunder.

6150 gillar detta.
  9. HSPA4ever

Mottagna gillanden:
    26
    I stora delar av Sverige är 2G den enda användbara mobilkommunikationen som finns (kvar)! Ledsen om det stör ditt intresse.

10. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 042
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Länge, länge sedan jag var på ett ställe där det bara finns 2G. På 2G kan man ändå inte använda sin mobil enligt mig. Dom kommer inte ändra sig bara för att du vill ha kvar 2G eller 3G

11. chaffis

chaffis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310
    Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3
    Vore tråkigt om våra äldre inte kan larma plötsligt. Men ja arbetet med att byta ut alla dessa trygghetslarm i förtid pågår till en stor kostnad för oss skattebetalare.
    Obs ett exempel av många som använder 2g. Sen om man inte vill använda 2g så behöver man inte..
    Jag är också övertygad om att 2g kommer försvinna men jag tror 2025 är för tidigt..

12. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    952
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Flesta med larm ska ha kvar bredbandstelefoni , något dom 3 största operatörerna har slutat med. Om folk inte var lata skulle dom byta till en mindre leverantör men folk vill inte lämna "helhets kunds konceptet". Om man har fiber och blir tvungen att köra Hemtelefoni mobilt men vill ha analog telefon så ska man byta.

Last edited: 2 nov 2023
  13. chaffis

chaffis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310
    Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3
    Äldre larm ägs av kommunerna.. när jag jobbade o branchen för 5 år sedan så fanns de 0 modeller på markanden som hade stöd för VoLTE. Äldre som har behov av trygghets telefon har sällan fibern då de inte har behovet. De modeller som var på gång när jag slutade hade 4g men allt tal gick över gsm fortfarande så de var mest ett spel för galleriet.
    Utvecklingen i detta område går sakta eftersom de är mycket med offentlig upphandling men ja man jag börjat jobba i den riktig ingen och jag hoppas de finns några VoLTE modeller.. men ja som ni alla vet så är de ju inte helt lätt att få VoLTE att funka, läs de tar tid.

14. HSPA4ever

Mottagna gillanden:
    26
    Det är bara någon vecka sedan trygghetslarm som använder Tele2s 4G blev utslagna efter en nätuppgradering. Det finns alla förutsättningar för att 2G skall finnas kvar. Frågan är varför stat och kommun driver på för att det skall avvecklas, när användarefterfrågan finns.
    Qualcomm anger (www.qualcomm.com/media/documents/files/wireless-networks-wcdma-more-efficient-voice-for-more-data-services.pdf) att telefoni över HSPA+ är lika spektrumeffektivt som 4G-VoLTE. Qualcomm ville standardisera WCDMA+, men fick väl inte med sig övriga i 3GPP.

Om vi ("Gud förbjude") skulle bli utan både 2G och 3G är det nog ändå fiber, med eller utan WiFi, eller semaforering i praktiken vad som återstår att överväga för privat användning. Efter 5G-lansering är de stora operatörernas 4G och 5G blaha, blaha.

Last edited: 6 nov 2023
  15. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 591
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
  16. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Vad får dig att tro att GSM kommer fortleva längre?

Att GSM skulle "vara så populärt" i Danmark respektive Tyskland, vad bygger du det på?
    Bland konsumenter kan jag knappast tänka mig att 2G skulle anses populärt då tekniken erbjuder obefintlig datatrafik och kass samtalskvalitet. Dessutom är 2G-samtal enormt osäkra och skulle kunna avlyssnas av nästan vem som helst med minimalt tekniskt kunnande. Vi vet redan med säkerhet att Försvarets radioanstalt (FRA) avlyssnar mobiltelefonsamtal i viss utsträckning, och då kan man gissa att det främst gäller mobilsamtal med dålig eller obefintlig kryptering, såsom 2G-samtal.

Håller med dig!
    Gällande analog radio vs digital radio. Jag har förstått det som att digital radio införts "på prov" på några håll i landet, men att det inte finns något beslut i Sverige ännu om huruvida man ska gå vidare med digital radio i hela landet eller låta analog radio fortleva istället. Vet du något mer?

Kan du lägga upp bild på smset du fått från Vimla? Eller är det ett precis identiskt sms som det som postades i Vimla-tråden i februari månad 2023?

17. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 591
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Därför att det finns en marknad för det och för att ekonomin i samhället idag ser ut som den gör. Kommer kosta enormt mycket att byta ut alla elmätare, taxameters, kortterminaler och liknande. Men vi får se, jag hoppas att de stänger ner 2G och 3G och helt och hållet går över till LTE & NR.

18. henriktm

henriktm Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    [/QUOTE]

Nej, det finns inget beslut att analog radio ska stängas ner, men i slutänden kommer det nog göra det. Men det beslutet är nog förhoppningsvis väldigt långt borta.

19. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    952
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Nej, det finns inget beslut att analog radio ska stängas ner, men i slutänden kommer det nog göra det. Men det beslutet är nog förhoppningsvis väldigt långt borta.[/QUOTE]
    Man planerade t.o.m. 2015 på att DAB skulle ersätta AM/FM men ingen tillverkare av bilar erbjöd DAB som standard, mer att det var en extra grej. Sen finns det civilförsvaret, mobil streaming och Norge som exempel som visar att DAB var ett dåligt val just då. Tekniken kom ut för sent för etablering, FM kommer stanna. Men när FM bandet börjar närma sig 5G,6G kommer man säkert tänka på att ersätta med snål kodade DAB+ för att det finns pengar. Läste namn någonstans att New Radio är rätt nära FM bandet och kan ta över spektrumet för mer bredband.

20. henriktm

henriktm Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Man planerade t.o.m. 2015 på att DAB skulle ersätta AM/FM men ingen tillverkare av bilar erbjöd DAB som standard, mer att det var en extra grej. Sen finns det civilförsvaret, mobil streaming och Norge som exempel som visar att DAB var ett dåligt val just då. Tekniken kom ut för sent för etablering, FM kommer stanna. Men när FM bandet börjar närma sig 5G,6G kommer man säkert tänka på att ersätta med snål kodade DAB+ för att det finns pengar. Läste namn någonstans att New Radio är rätt nära FM bandet och kan ta över spektrumet för mer bredband.[/QUOTE]

Det finns inga band nära FM bandet som är tänkbara/användbara för 5G eller 6G