Allt värdefullt vetande är inte publicerat. Tyvärr är alldeles för mycket värdelöst det. Modemlistan med modem som fortfarande fungerar med
Telenor-simkort är direktkommunicerad från
Telenor. Den är inte hemlig. Vem som helst kan få den från
Telenor. Jag uppfattar inte listan som uttömmande. Snarare anger den modem som Telnor verifierat fungerar.
Det modem som Schrödingers bild (
Avvecklingen av 2G- och 3G-nätet) visar är stort och klumpigt, vilket antyder att det är ett 4G-modem:
Visa bifogad bild 168515
Det är enligt märkningen tillverkat av Huawei. Huawei-modem indikerar med lysdiodens färg vilken teknologi modemet anslutit över:
Visa bifogad bild 168516
I mina ögon är färgen på lysdioden grön, vilket indikerar 2G.. Lysdiodmarkeringen är i vart fall inte cyanfärgad (för 4G).
Telenor har ungefär lika bra 4G-täckning som 2G-täckning.
Telenor har usel 3G-täckning. Hade det gått att ansluta modemet över 4G hade Schrödinger gjort det i sin iver att visa sig på styva linan. Bilden kan i bästa fall ses som en bekräftelse på att det inte längre är möjligt att kommunicera över 4G med modem med simkort från
Telenor.
Om skälet till bristerna i Telenors initiala meddelande vad gäller 2G- och 3G-modem , när det gäller ändringarna för modemkommunikation får vi aldrig veta. Det kan bero på informationsglapp mellan tekniken och den som skickade
Telenor-meddelandet, på sen omprövning att behålla modemkommunikationen över 2G opch 3G, eller något annat. Vi kan välja att reta oss på att Telenors initiala information var bristfällig eller glädja oss åt att det fortfarande är möjligt att använda Telenors utmärkta datatjänster över 2G och 3G med modem. Jag väljer det senare.
God lussebulle, alla glada!Click to expand...