Avvecklingen av 2G- och 3G-näten i Sverige

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Swedroid, 28 jun 2021.

  1. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Är det en så enastående viktig funktion för trafiksäkerheten? Ja, om man skapar ett regelverk, vägrar anpassa det till verkligheten eller justera det, och tillämpar så stelbent som enbart en fullblodsbyråkrat kan, då är det förstås av avgörande vikt att våra fordon kan ringa.
     
  2. chaffis

    chaffis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2016
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    295
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3
    Poängen är att inga bilar kommer skrotas, inga bilar kommer få körförbud.

    Sen till den helt andra frågan, på vilket sätt är de annat om du har en volvo 740? Systemet kan bara larma, inte unvika olyckor. Vi har miljoner mobiler i vårt land som man kan använda istället och larma, antingen själv eller någon som ser olyckan.
    Sen att jämför en arbaig med larm system är ju bara löjligt.
     
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 219
    Mottagna gillanden:
    2 173

    MINA ENHETER

    SOS/e-call är en otrolig säkerhetsfunktion, den larmar SOS automatiskt vid ett krockvåld som orsakar en utlösning av någon airbagfunktion. Den sänder data till SOS om vart bilen befinner sig. Detta har räddat många som kört av vägen där det är glest med trafik och få andra som kan larma. Man ska inte underskatta funktionens värde
     
    4ndroidz gillar detta.
  4. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Nej, man ska inte underskatta funktionens värde, men f.n. är det lite som att skjuta mygg med kanon. För att fånga det mindre, mycket litet, antal fall där ingen larmar, skapas en situation där allt möjligt larmas. Att då göra det obligatoriskt, sedan riskera att avfärda (vilket inte lär bli fallet för de kommer att besinna sig) relativt nya fordon utan funktionen som icke trafikvärdiga är så barockt att det enbart kan vara en skrivbordsprodukt. Även en "blind höna" ... Det vore väl enastående om ett system som eCall inte vid något tilfälle skulle träffa rätt; det går därför, givet den omfattande användningen, de stora talens matematik, givetvis att hitta fall där så varit fallet, av typen "ensam bilist hittad fast i bilen".

    (Sedan är det på sikt kanske en liten lösning på det faktum att allt fler numera tycks åka förbi olycksplatser - men ändå larma, vilket uppmärksammats (det kan alltså röra sig om ett fordon som legat där ett tag, eller att larm redan skett etc. folk stannar inte i samma utsträckning, och det har förstås sina orsaker.). Samtidigt verkar "folk" vara glada i att stanna upp och filma lite av varje i vardagaen, vilket också uppmärksammats när det inte varit direkt lämpligt.)

    Men vi har alltså en situation där teknikglada köper diverse utrustning, lagstiftare lagstiftar, "diverse utrustning" blir obligatorisk, och larmoperatörer tvingas lyssna in på allt fler "tysta larm", men där baksidan är att felaktiga larm riskerar att kosta liv. Någon hade tagit en tur på Liseberg eller trillat i skidbacken.
    Allt fler felaktiga larmsamtal med ny teknik

    Att sen räddningstjänst inte upplever samma enorma ökning av problem med felaktiga larm beror till stor sannolikhet just på att SOS Alarm sliter med att filtrera dessa, men det kan kosta liv, som det fungerar för närvarande.
     
  5. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    559
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Du kan inte jämföra Apples SOS funktion med eCall. eCALL är designat för att lösa ut om du krockkudden löser ut. Den skickar exakt positionering och uppgifter om vad som hänt till SOS. Den räddar liv ifall du kör på vägar där det är glest med trafik och en singelolycka uppstår och du själv blir fastklämd och inte kan larma. Läste nyligen om en kille som kört av en bro i USA och fastnat i vattnet men levde https://www.dn.se/varlden/man-satt-fast-under-bro-i-sex-dagar-overlevde-pa-regnvatten/. Tyvärr larmade inte bilen men av ren tur så kom någon att passera forsen flera dagar senare. Han överlevde men det var på håret.
     
  6. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Visst är det en mycket stor skillnad, för att inte säga avgörande, i att eCall är kopplat till helt andra sensorer (det som finns i klockor är i sammanhanget på gränsen till trams); ändå är det lite slående att de enligt egen utsago hade 75 % felaktiga anrop från eCall. Det skapar merarbete någonstans, merarbete som tar tid från andra samtal. Förhoppningsvis kan de göra detta bättre över tid, eller snarare, om det nu ska vara ett krav, obligatoriskt, så måste de göra det bättre. (Ja, som sagt, givet ett mycket stort antal situationer går det alltid att hitta någon som satt fast, ensam efter att ha åkt rakt ut i skogen. Men om det är rädda liv som är målet, och det betvivlar jag inte, kanske man ska snegla på de situationer som orsaker flest svåra skador, och vad som kan göras för att förhindra detta.)

    Minns något klipp från när de införde krav på bilbälte i UK en gång i tiden, till råga på allt var väl ansvarig minister en kvinna (detta i en helt annan tid); en del av männen avfärdade det som trams, man kan ju alltid "hålla emot" ... Där har vi invändningar av en helt annan magnitud.
     
  7. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 086
    Mottagna gillanden:
    1 389
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Skillnaden är att bilbältet inte innebär att mobiloperatören (och staten i förlängningen) alltid ser vart man åker utan möjlighet att stänga av den funktionaliteten.

    Med det sagt har jag inget emot tekniken i sig, hade bilen enbart kopplat upp sig vid en eventuell krasch och i övrigt ej varit registrerad på nätet hade det varit superbra.
     
  8. Knorkas

    Knorkas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2024
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    3
    I jämförelse med eCall så är mitt kommande problem med avvecklingen mer av komfortabel art. Jag har en simpel variant av IoT, Ontech, i form av temp-kontroll och till/frånslag av värmen och lyset i torpet, som styrs på 2G/GSM (inte 3G!). Om senast ett drygt år är det dags att ha kommit fram till om jag ska köpa tillverkarens 4G-variant av basenheten och fortsätta med samma system, eller ha nåt helt annat när tingesten slutar funka.

    Men jag konstaterade med tillfredsställelse att Comviq/Tele2 som stängde sitt gemensamma (med Telia) 3G-nät i byn där stugan ligger för ett år sen, rätt nyligen har öppnat 3G igen, med "Mycket god täckning" enligt täckningskartan. Vilket är positivt, för på sommaren när 4G är överbelastat så låser jag min router på 3G. Det kan i semestertid vara så pass stor skillnad som 30 Mbit/s på 3G mot 4G med sina klena 1-5 Mbit/s! En vardagskväll mitt i vintern när där knappt är folk i byn är givetvis 4G att föredra! 5G finns bara med "Bastäckning", och det är än så länge inte ett alternativ.
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 042
    Mottagna gillanden:
    8 048
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tele2 har kört igång 3G på 900-bandet tillsammans med Telenor. Detta sker från samma siter som 2G och 4G. De har med hög sannolikhet alltså bytt ut utrustningen i ditt område och förhoppningsvis förbättrat kapaciteten i samband med detta.

    Testa och se hur 4G fungerar i sommar, det kan alltså ha blivit bättre! Det kan även vara så att det gamla 3G-nätet fungerade bättre än vad det nya kommer göra eftersom det kan ha varit olika fysiska placeringar och separat kapacitet.
     
    jnsson gillar detta.
  10. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    559
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Varför väljer man att aktivera 3G igen, om man redan stängt ner det en gång tidigare?
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 660
    Mottagna gillanden:
    18 162
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    De 3G nät de stängt ner har de haft tillsammans med en annan operatör (Telia i Tele2s fall och 3 i Telenors fall). Troligtvis också är det enklare att släcka det nya 3G 900 då det används på samma antenner som 4G och 5G om jag förstått rätt. Finns nog en hel del utrustning som fortfarande inte har stöd för mer än 2G och 3G. 3G 900 har också mycket bättre täckning än 3G 2100
     
    Kristy och 4ndroidz gillar detta.
  12. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 086
    Mottagna gillanden:
    1 389
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    För det gamla 3G-nätet var ett eget fysiskt nät. Deras nya 3G kör de från samma nät som de redan har igång.
     
    Kristy, Cupcakes, 4ndroidz och 1 annan gillar detta.
  13. chaffis

    chaffis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2016
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    295
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3
    Låst artikel så jag kan inte läsa den men rubriken är ju intressant. Låter som Telia kommer köra 2g nät längre än förväntat.

    Någon som kan läsa artikeln och ge lite mer info?

    Telia skjuter upp nedstängning av 2G-nätet
     
    Kristy gillar detta.
  14. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 551
    Mottagna gillanden:
    1 187
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Kristy, Buzz, bernard och 1 annan gillar detta.
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 660
    Mottagna gillanden:
    18 162
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    bernard gillar detta.
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 042
    Mottagna gillanden:
    8 048
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kristy och bernard gillar detta.
  17. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 744
    Mottagna gillanden:
    2 081

    MINA ENHETER

    "Efter 2027 kan vi inte säkerställa en trygg och stabil upplevelse i 2G-nätet" - låter väl som att 2G ska fungera till och med år 2027.
     
    Kristy gillar detta.
  18. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 086
    Mottagna gillanden:
    1 389
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Står inget mer i DIs artikel, de baserar den helt och hållet på pressmeddelandet.
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    15 042
    Mottagna gillanden:
    8 048
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Frågan är om de stänger ner hela nätet samtidigt eller område för område. Lite otydligt - men det kommer säkert mer information framöver. Att hela nätet driftas större delen av 2026 är väl klart iaf, som du skriver troligtvis även en tid in i 2027 om inte hela.
     
  20. Knorkas

    Knorkas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2024
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    3
    Bra, då behöver jag inte ha panik än för mina fjärrstyrda värmeelement i sommarstugan! :)
     
    Last edited: 30 maj 2024