Nej, man ska inte underskatta funktionens värde, men f.n. är det lite som att skjuta mygg med kanon. För att fånga det mindre, mycket litet, antal fall där ingen larmar, skapas en situation där allt möjligt larmas. Att då göra det obligatoriskt, sedan riskera att avfärda (vilket inte lär bli fallet för de kommer att besinna sig) relativt nya fordon utan funktionen som icke trafikvärdiga är så barockt att det enbart kan vara en skrivbordsprodukt. Även en "blind höna" ... Det vore väl enastående om ett system som eCall inte vid något tilfälle skulle träffa rätt; det går därför, givet den omfattande användningen, de stora talens matematik, givetvis att hitta fall där så varit fallet, av typen "ensam bilist hittad fast i bilen".
(Sedan är det på sikt kanske en liten lösning på det faktum att allt fler numera tycks åka förbi olycksplatser - men ändå larma, vilket uppmärksammats (det kan alltså röra sig om ett fordon som legat där ett tag, eller att larm redan skett etc. folk stannar inte i samma utsträckning, och det har förstås sina orsaker.). Samtidigt verkar "folk" vara glada i att stanna upp och filma lite av varje i vardagaen, vilket också uppmärksammats när det inte varit direkt lämpligt.)
Men vi har alltså en situation där teknikglada köper diverse utrustning, lagstiftare lagstiftar, "diverse utrustning" blir obligatorisk, och larmoperatörer tvingas lyssna in på allt fler "tysta larm", men där baksidan är att felaktiga larm riskerar att kosta liv. Någon hade tagit en tur på Liseberg eller trillat i skidbacken.
Allt fler felaktiga larmsamtal med ny teknik
Att sen räddningstjänst inte upplever samma enorma ökning av problem med felaktiga larm beror till stor sannolikhet just på att SOS Alarm sliter med att filtrera dessa, men det kan kosta liv, som det fungerar för närvarande.
Click to expand...