Avvecklingen av 2G- och 3G-näten i Sverige

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Swedroid, 28 jun 2021.

1. 4ndroidz

4ndroidz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    668
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Det är ju helt absurt. Det är väl därför Telia indirekt har insett att man måste köra vidare med 2G som bärare tillsvidare. Detta för att det inte ska bli en mardröm för roaming etc. Det är fan dags för PTS att steppa upp och verkligen inse allvaret i detta.

2. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    969
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Problemet i Australien är man har valt en dålig lösning för 4G-samtal och man lalar ännu med proprietära lösningar för IMS och VoLTE, t.ex. det gamla "vi måste testa" även om telefonerna funkar idag bra men kommer istället bli bannlysta av Telstra istället. Sen försöker operatören sälja med paniken hos folket operatörslåsta lurar.

Telia och Sveriges fall är att äldre hårdvara absolut inte har stöd för 4G vilket gör dom till skrott. Om vi jämför en Volvo med 3G modem och en Lenova laptop med bytbar 3G-modem ser man problemet. Datorn kan öppnas och man kan ta ut 3G modemet och byta ut den med en 4G modem som kör m.2 eller PCI-E. Volvo har lödrat fast kretskortet och kräver flera tusen.

Vet ej vem som är ansvarig i Sverige med den bedrövliga bytet men om Telia, Telenor, Tele2,3tre sålde operatörslåst hårdvara med GSM/UMTS sedan VoLTE lanserades skulle dom absolut bli ansvariga, planned obsolescence.

3. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 031

MINA ENHETER

Inlägg på Googles säkerhetsblogg:
    Google Online Security Blog: Keeping your Android device safe from text message fraud

Man blir verkligen påmind om hur osäkert 2G-protokollet är. Jag blir faktiskt lite förbannad att Telia valt att förlänga 2G till 2027....

En inställning att inaktivera 2G helt och hållet på modemnivå har funnits i några år på mina telefoner (se info på länken ovan), men jag har inte haft den aktiv. Efter att ha beaktat informationen i blogginlägget, och återigen blivit påmind om 2G-protokollets brister, så valde jag häromdagen att spärra 2G helt och hållet via denna inställning (förutom vid nödsamtal då).

Det kommer bli intressant att se om jag märker någon skillnad.
    Någon som gjort samma sak, aktiverat denna inställning?
    Med tanke på att det är blockerat på modemnivå så förutsätter jag att telefonen inte kommer visa något 2G-nät vid sökning efter nätverk heller. Bara vid 112-samtal då.

De enda gångerna jag kan minnas att jag fått 2G de senaste månaderna har haft koppling till Götatunneln i Göteborg. I själva tunneln verkar det finnas någon begränsning som gör att min telefon alltid går ner på 3G, med Halebop (så har det varit några månader nu men tidigare brukade 4G alltid funka fint där). Om jag är i ett telefonsamtal i tunneln så är det som hänt 2-3 gånger att jag när jag kör ut ur själva tunneln, så förmår telefonen inte överföra samtalet till 4G/5G, utan den går ner på 2G för att kunna fortsätta samtalet istället. Trots att jag normalt har 4G/5G direkt när jag kör ut ur tunneln.
    Finns det någon sådan teknisk begränsning som ni känner till, att handover från 3G under pågående samtal inte funkar uppåt till 4G/5G utan bara nedåt till 2G? Min praktiska erfarenhet talar för att en sådan begränsning skulle finnas.
    Får se hur det blir när jag pratar i telefon i tunneln framöver, nu när jag blockerat 2G. Droppat samtal gissningsvis, när jag kör ut ur tunneln.

4. nickname

nickname Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    175
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 6
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Jolla
    ROM:
    Sailfish 3.4
    Platta:
    Asus Transformer Prime TF201
    ROM:
    KatKiss 7.1
  5. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 081
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Har också blockerat 2G i mina mobiler, de är låsta till endast 4G & 5G.

Telia har efter senaste frekvensauktionen plats för 2G på 5 MHz, resterande ska användas till 4G & 5G fram till 2027.
    Telias 2G-nät går nästan tomt idag.

6. N6290

Mottagna gillanden:
    2 031

MINA ENHETER

Aktiverade du 2G-spärren nyligen, hur mycket skillnad märker du, om någon?

Att blockera 3G specifikt är inte möjligt i Pixel-telefoner i standardutförande.
    Finns det någon sådan inställning på Samsung (som du verkar använda) för att blockera 3G, eller hur får du den att undvika 3G? När du skriver "låsta".

7. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 081
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Jag går in på appen "Coverage Monitor", trycker på "RadioInfo" och väljer sedan endast NR/LTE.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.blackcatblues.cellalarm

8. N6290

Mottagna gillanden:
    2 031

MINA ENHETER

Intressant app, den ska jag ladda ner och kolla på.

Verkar likna Netmonster.
    Vad mer brukar du använda den appen till, förutom funktionen du just nämnt?
    Blir förvånad att den kan göra såpass mycket som beskrivningen antyder, utan root.

När det står:
    "Signal strength analyzer: location based average dBm statistic"
    Menas att den jämför med din egna data som finns lokalt sparad, eller menas att den har någon cloud-lösning och jämför med värden från alla andra användare av appen?
    Låter som att just den funktionen kan sluka en del batteri.

9. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 217
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du behöver inte använda att för att komma in till radioinfo. *#*#3646*#*# så ska du komma in där du kan ställa NR/LTE

10. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 081
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Den koden fungerar inte på mina Samsung Galaxy mobiler iaf.

11. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 217
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Skrev fel. Är *#*#4636*#*#

12. 4ndroidz

Mottagna gillanden:
    668
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Detta har varit känt länge att det inte finns en ny eCall standard som är kompatibel med LTE eller NR. Det är ju bara tragiskt att inte fler insett detta. Vi kommer ha miljontals bilar som saknar stödet för ecall... Detta kommer innebära fler människoliv på våra vägar. Att hoppas på att biltillverkarna kommer uppgradera eCall på existerande bilar är nog en utopi. Jag ställer mig också frågandes om alla mobiler kopplar upp sig med VoLTE ifall telefonen saknar simkort. 112 funktionen är nog inte byggd för det utan använder sig säkerligen av 2G eller 3G. Ännu en gång ställs frågan på sin spets när Sverige blir helt utan 2G-täckning vad händer då?

Total förvirring hos bilmärkena när nätet släcks ner | Carup.se

nickname gillar detta.
  13. henriktm

henriktm Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    112 funkar ypperligt med VoLTE, det har testats för längesen.
    Funkade finfint tom, med det nätet Net1 hade via LTE450.

14. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    -
    Telefon:
    -

MINA ENHETER

Operatör:
    -
    Telefon:
    -
    Info:
    -
    om 3g släcks så mobiler i nacka fourm kommer ej fungera
    där finns det endast 3g nät

15. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 350
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det skiljer sig garanterat mellan operatörerna vilket nät som finns tillgängligt i Nacka Forum. Det finns även garanterat en plan på att 4G ska ha god täckning där innan 3G släcks.

Kristy och jnsson gillar detta.
  16. 4ndroidz

Mottagna gillanden:
    668
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Okej för i Australien har man konstaterat att telefonerna inte klarar av att ringa 112 pga. många mobiltelefoner inte är certifierade. Man ska komma ihåg att VoLTE är en godtycklig standard och operatörerna kan välja lite om de vill certfiera mobilen eller ej. Dessutom finns det funktioner i vissa mobiltelefoner som per automatik väljer att koppla ner telefonen till 2G eller 3G vid samtal.

jnsson gillar detta.
  17. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    969
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Australien är....hur ska man säga, monopol baserad marknadsekonomi. Qantas och operatörerna är rätt mäktiga och kan lobba för deras egna intressen.

Rätt dålig planering i Australien, sen år dom också dåliga med fiber.

Men Australien är inte ensam, många länder utförde policy av protektionism för sitt nät. Men jag pr förvånad att ingen återgår till spoofing av modem som förr var lösningen för att registrera IMS, felet är inte VoLTE utan IMS.

18. N6290

Mottagna gillanden:
    2 031

MINA ENHETER

Vem har testat detta menar du, och under vilka förhållanden?

Som nämnts här i tråden, så har det alltså konstaterats i australiensiska medier att nödsamtal ("000-samtal" i Australien) hanteras avvikande från andra samtal. Det kan vara så att en telefon är perfekt kapabel att hantera VoLTE-samtal, men att just nödsamtal inte funkar över VoLTE, utan att den specifikt för nödsamtal går ner på 2G/3G. Att i teknisk mening särskilja mellan vanliga samtal och nödsamtal låter i min värld korkat, idiotiskt och som en stor säkerhetsrisk, just pga att folk då inte anar att det problemet finns förrän de verkligen befinner sig i en nödsituation.

Så när du säger att 112 funkar ypperligt med VoLTE, förtydliga gärna var/när/vem som gjort ett sådant test.

4ndroidz gillar detta.
  19. 4ndroidz

Mottagna gillanden:
    668
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Precis. I normala fall när du har täckning och nätet fungerar så är det förmodligen inget problem. Men om din operatör är nere för underhåll, hur kommer telefonen att fungera då? Även om din telefon är certifierad i ett nät så behöver det per automatik innebära att den fungerar på samma sätt i andra nät. I synnerhet inte om du tar ut simkortet. I mina ögon har jag sett VoLTE som en efterkonstruerad standard som aldrig var tänkt för att ersätta 2G och 3G som samtalsteknik för nödsamtal. Nu har vi ett faktum där det finns miljontals enheter som inte kan ringa 112 i händelse av en nödsituation. En nödsituation är ju påfrestande i sig och att då behöva inse att tekniken fallerar är ju det sista man vill ska hända.

Sedan förstår jag det olönsamma i att ha kvar ett mobilnät förr 112 samtal. Tyvärr är inre beredskap är något operatörerna tjänar pengar på. Det är faktiskt uppseendeväckande att se en reglerade myndighet så passiv. Jag förstår att de ska vara teknikneutral men de måste också se till samhälletsintresset. Det är som att posten skulle sluta leverera post till vissa adresser för att de inte är tillräckligt nya brevlådor. Skillnaden här är att det handlar om liv eller död

20. N6290

Mottagna gillanden:
    2 031

MINA ENHETER

Att 2G/3G måste stängas ner är i mitt tycke helt självklart, och det borde ha skett redan för ett flertal år sedan. Särskilt 2G är en enorm säkerhetsrisk att använda.

Däremot är det ett jätteproblem att VoLTE har fungerat så dåligt, och där skulle ITU, 3GPP, lagstiftare/tillsynsmyndigheter, mobiloperatörer, smartphonetillverkare, (biltillverkare?) och andra behöva inleda ett kraftfullt samarbete där man verkligen löste alla ev. kvarvarande problem med tekniken. Extra allvarligt ifall det australiensiska fenomenet skulle visa sig stämma även i andra världsdelar, nämligen att just nödsamtal kan sluta fungera trots att man har VoLTE som funkar perfekt normalt sett.
    Vad jag förstod av medierapporteringen i Australien så skulle detta problem finnas främst för billiga kina-telefoner, och kanske att det hade någon koppling till en viss operatör i australien som använde ett proprietärt protokoll för VoLTE (?).
    Min fråga ovan kvarstår alltså: om det har skett något test i Sverige eller Europa om denna problematik rörande VoLTE och nödsamtal, så vill jag gärna läsa det testet. Även de aspekter du för fram ovan, om ens hemmanät ligger nere, om man tar ur sim-kort och liknande, sånt kan ju också påverka som vi vet, så jag skulle vilja se ett ordentligt test även av såna aspekter med VoLTE.

Lösningen på problemet - en halvlösning - skulle kunna vara att mobiloperatören, SOS Alarm eller någon EU-instans tog fram en app som tillåter nödsamtal som internetsamtal, dvs har man internetuppkoppling så skulle det alltid gå att ringa 112 oavsett om röstsamtal funkar. Alternativt skulle Google kunna släppa en sådan funktion genom Play Services till alla Android-telefoner, att om 112 rings men inte kopplas fram så går den över på en alternativ förbindelse över internet till den lokala larmcentralen.

SOS Alarm har även ett "nödnummer" för satellittelefoner, med riktnummer 063 (Östersund), som telefonen inte förstår är ett nödnummer. Det har jag sparat. Skulle vanliga 112 inte kopplas fram av någon oklar anledning så kommer jag försöka ha i minnet att testa detta alternativa nummer istället. Vet att även Finland har ett alternativt nödnummer om man vill nå deras 112 från ett annat land, också ett "vanligt" telefonnummer.

Boris92 och Kristy gillar detta.