Inlägg på Googles säkerhetsblogg:
Google Online Security Blog: Keeping your Android device safe from text message fraud
Man blir verkligen påmind om hur osäkert 2G-protokollet är. Jag blir faktiskt lite förbannad att Telia valt att förlänga 2G till 2027....
En inställning att inaktivera 2G helt och hållet på modemnivå har funnits i några år på mina telefoner (se info på länken ovan), men jag har inte haft den aktiv. Efter att ha beaktat informationen i blogginlägget, och återigen blivit påmind om 2G-protokollets brister, så valde jag häromdagen att spärra 2G helt och hållet via denna inställning (förutom vid nödsamtal då).
Det kommer bli intressant att se om jag märker någon skillnad.
Någon som gjort samma sak, aktiverat denna inställning?
Med tanke på att det är blockerat på modemnivå så förutsätter jag att telefonen inte kommer visa något 2G-nät vid sökning efter nätverk heller. Bara vid 112-samtal då.
De enda gångerna jag kan minnas att jag fått 2G de senaste månaderna har haft koppling till Götatunneln i Göteborg. I själva tunneln verkar det finnas någon begränsning som gör att min telefon alltid går ner på
3G, med
Halebop (så har det varit några månader nu men tidigare brukade 4G alltid funka fint där). Om jag är i ett telefonsamtal i tunneln så är det som hänt 2-3 gånger att jag när jag kör ut ur själva tunneln, så förmår telefonen inte överföra samtalet till 4G/5G, utan den går ner på
2G för att kunna fortsätta samtalet istället. Trots att jag normalt har 4G/5G direkt när jag kör ut ur tunneln.
Finns det någon sådan teknisk begränsning som ni känner till, att handover från 3G under pågående samtal inte funkar uppåt till 4G/5G utan bara nedåt till 2G? Min praktiska erfarenhet talar för att en sådan begränsning skulle finnas.
Får se hur det blir när jag pratar i telefon i tunneln framöver, nu när jag blockerat 2G. Droppat samtal gissningsvis, när jag kör ut ur tunneln.
Click to expand...