Att 2G/3G måste stängas ner är i mitt tycke helt självklart, och det borde ha skett redan för ett flertal år sedan. Särskilt 2G är en enorm säkerhetsrisk att använda.
Däremot är det ett jätteproblem att VoLTE har fungerat så dåligt, och där skulle ITU, 3GPP, lagstiftare/tillsynsmyndigheter, mobiloperatörer, smartphonetillverkare, (biltillverkare?) och andra behöva inleda ett kraftfullt samarbete där man verkligen löste alla ev. kvarvarande problem med tekniken. Extra allvarligt ifall det australiensiska fenomenet skulle visa sig stämma även i andra världsdelar, nämligen att just nödsamtal kan sluta fungera trots att man har VoLTE som funkar perfekt normalt sett.
Vad jag förstod av medierapporteringen i Australien så skulle detta problem finnas främst för billiga kina-telefoner, och kanske att det hade någon koppling till en viss operatör i australien som använde ett proprietärt protokoll för VoLTE (?).
Min fråga ovan kvarstår alltså: om det har skett något test i Sverige eller Europa om denna problematik rörande VoLTE och nödsamtal, så vill jag gärna läsa det testet. Även de aspekter du för fram ovan, om ens hemmanät ligger nere, om man tar ur sim-kort och liknande, sånt kan ju också påverka som vi vet, så jag skulle vilja se ett ordentligt test även av såna aspekter med VoLTE.
Lösningen på problemet - en halvlösning - skulle kunna vara att mobiloperatören, SOS Alarm eller någon EU-instans tog fram en app som tillåter nödsamtal som internetsamtal, dvs har man internetuppkoppling så skulle det alltid gå att ringa 112 oavsett om röstsamtal funkar. Alternativt skulle Google kunna släppa en sådan funktion genom Play Services till alla Android-telefoner, att om 112 rings men inte kopplas fram så går den över på en alternativ förbindelse över internet till den lokala larmcentralen.
SOS Alarm har även ett "nödnummer" för satellittelefoner, med riktnummer 063 (Östersund), som telefonen inte förstår är ett nödnummer. Det har jag sparat. Skulle vanliga 112 inte kopplas fram av någon oklar anledning så kommer jag försöka ha i minnet att testa detta alternativa nummer istället. Vet att även Finland har ett alternativt nödnummer om man vill nå deras 112 från ett annat land, också ett "vanligt" telefonnummer.
Click to expand...