Avvecklingen av 2G- och 3G-näten i Sverige

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Swedroid, 28 jun 2021.

1. absolutgaming

absolutgaming Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Vad kmr det innebära för en själv med ens tech prylar ? Är det något som inte kommer kunna exempelvis kopplas ihop längre efter detta är gjort ?

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 349
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har du enheter som endast har stöd för 2G eller 3G-nätet kommer du att påverkas när dessa nät har släckts. I övrigt påverkas du ej.

jnsson gillar detta.
  3. polacko

polacko Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Z Flip6
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Platta:
    Xiaomi Pad 6S Pro
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S10 Plus
    Många många många bilar kommer att påverkas. Klippt från Volvos hemsida:

• Bilar utan Google inbyggt av årsmodell 2017–2024 kommer antingen att förlora alla uppkopplade tjänster eller behöva en mjukvaruuppgradering1 för att fortsätta fungera som tidigare.
    • Bilar av årsmodell 2016 eller tidigare kommer att förlora alla uppkopplade tjänster.
      F
      öljande tjänster kommer inte att vara tillgängliga för bilar utan internetanslutning:
      • Knapparna SOS och ON CALL samt automatiska kollisionsmeddelanden.
      • Fjärrtjänster via Volvo Assistance – Till exempel stöldvarning och fjärrstyrd startspärr för bilen.
      • Volvo Cars-appens fjärrtjänster – Till exempel klimat, laddning, lås- och upplåsningsfunktioner, körjournal och bilstatistik.
      • Förlängning av Volvo Cars-app-prenumerationer – Det kommer inte längre att vara möjligt att förlänga Volvo Cars-app-prenumerationer.
      • Appar för infotainment i bilen – Till exempel Spotify, Record & Send, Weather.

4. chaffis

chaffis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317
    Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3
    Lite förvånad över Volvo 2017-2014, vi har en 2019 och de har ju 4g men ja kanske den har beroende ändå mot 2g och 3g.

5. polacko

polacko Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Z Flip6
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Platta:
    Xiaomi Pad 6S Pro
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S10 Plus
    I USA löste Volvo det med en modemfix där kunderna kunde köpa sig ur problemet. Dem vill inte säga något om det i Sverige, så länge läget inte är akut.

6. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 029

MINA ENHETER

Vet du vad kostnaden var för det?

"Modemfix", är det ny mjukvara eller ny hårdvara som avses?

7. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Både ny hårdvara och mjukvara. Kostade runt 7000-10000 om jag inte minns fel.

8. N6290

Mottagna gillanden:
    2 029

MINA ENHETER

Oj, det var ju på tok för dyrt.
    Jag har tyckt att det är helt rimligt att bilägaren får betala en summa för att uppgradera, men när det gäller såna stora kostnader så ändrar jag nog uppfattning till att biltillverkarna bör punga ut huvuddelen av kostnaden. Särskilt om de sålt bilar utan rätt teknik fram till 2024...

9. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Detta gäller dock för USA, det brukar ju vara dyrare där och det gäller de äldre plattformarna, på vissa av de nyare plattformarna om man tolkar texten som att det ska räcka med ny mjukvara.

10. 4ndroidz

4ndroidz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    668
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Det är också beroende på vilken plattform bilen är byggd på. Jag har en V60 av årsmodell 2018 men den tillhör en äldre plattformen så den har med största sannolikhet inte stöd för detta men säkrast är att kontrollera med din återförsäljare.

Problemet är eCALL-standarden den går över 2G/3G för den ringer upp SOS-alarm och högst sannolikt så saknar 4G stöd för VoLTE. I många övriga EU-länder har man därför pushat på att nedläggningen ska ske 2029 men Sverige har valt att gå först ut... Visserligen blir det inte så illa som befarats i år men 2028 så är det nattsvart för många bilars eCALL.

11. N6290

Mottagna gillanden:
    2 029

MINA ENHETER

2G och 3G borde ha lagts ned för ett flertal år sedan. Det är inte mobiloperatörerna som gjort något fel i denna soppa.
    Däremot har lagstiftare på EU-nivå (de som tagit fram ecall-standarden) samt bilbranschen tabbat sig rejält. De borde ha flaggat för och uppmärksammat detta problem för länge sedan, och sen gjort något åt det.

12. 4ndroidz

Mottagna gillanden:
    668
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    3G stämmer jag in på för där finns det relativt få enheter dedkerade på. Däremot 2G är en standard en mängd enheter, alltifrån bilar till hissar och värmepumpar. Produkter som håller i väl över 10, kanske rent av 20 år. Om jag ska sälja en produkt idag för begränsad dataanvändning, inte sjutton sätter jag in ett 5G-modem för det syftet. Då kommer jag naturligtvis välja 4G, vilka garantier finns det att 4G-näten rullar om 20 år?

13. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 890
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Kanske att man kan göra det möjligt att byta kommunikationshårdvaran till 5G utan enorma kostnader i framtiden eller nåt. 5G existerar ju så det skulle ju kunna gå men ja, kostnader..

Vet inte hur vanligt det är att man skulle konstruera produkter idag som bara klarar 4G men inte 5G om de förväntas vara med i 10+ år till. Billiga prylar som knappt behöver internet kanske men en bil? Typ en låda med modem ansluten via ethernet eller nåt så den går att byta utan att behöva uppdatera någon programvara i bilen.

Last edited: 4 jun 2025
  14. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 624
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    GSM-nätet har varit igång sedan tidigt 90-tal. Det är över 30 år nu. Det borde ha stängts ner för länge sedan. Det är osäkert till den nivå att du passivt kan lyssna av och dekryptera trafiken. En tonårs-datornörd som har har ett par tusenlappar över klarar av en sådan attack.

4G kommer för övrigt finnas kvar väldigt länge. Operatörerna kommer ha mycket mindre incitament att stänga ner det eftersom de kan köra DSS (d.v.s. 4G och 5G på samma frekvens samtidigt). DSS drar marginellt mer kapacitet eftersom du behöver skicka ut lite mer beacondata (främst PSS och SSS), men de tappar nog max någon procent i datakapacitet på det, per carrier de har det aktiverat på. Det är högst sannolikt att vi har kvar 4G om 30 år, även om det kanske bara blir på en enda carrier på 800 MHz.

Last edited: 4 jun 2025
  15. chaffis

chaffis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317
    Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3
    Väldigt många elmätare idag använder 4g.

Många som pratar om att 2g inte behövs och att 4g är helt onödigt snart för alla har 5g tänker inte på att iot prylar som finns i vårt samhälle. Ja personliga mobiltelefoner byts i hög takt men inte iot prylar som tex elmätaren i villan.

4ndroidz och NiklasO gillar detta.
  16. 4ndroidz

Mottagna gillanden:
    668
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Precis. Det finns inga incitament att sätta in ett 5G modem i den. Avskrivningstiden för en elmätare är gissningsvis något år och att då sätta in 5G modem i den är helt "onödigt". Samtidigt som den säkerligen kan hålla i 10-20 år rent tekniskt. Frågan är om elmätaren är 2038 säkrad ens...

17. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 890
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Min elmätare är bytt två gånger på 9 år men det var för att jag hade en gammal med snurrande räkneverk, sen fick jag en digital från Kaifa som plötsligt dog en dag och nu Ellevios Sagemcom. Vet inte vad den snackar för något. Kaifan hade en extern antenn på var fjärde elmätare (vi har 4 per radhuslänga) men den trådlösa modulen på Kaifan var i alla fall en utbytbar modul.

18. 4ndroidz

Mottagna gillanden:
    668
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Nu är det visserligen off-topic men Vattenfall satte in en gammal elmätare i mitt hus som de fick byta 1,5 år senare. Sedan är väl inte Vattenfall kända för att spara på pengarna heller så...

19. N6290

Mottagna gillanden:
    2 029

MINA ENHETER

Jag har aldrig hört någon som påstått att 4G skulle vara onödigt snart. Det hade ju varit ett väldigt korkat påstående, ifall någon sagt det. Givetvis kommer 4G leva kvar i många år.

Vad gäller 2G så spelar det ingen roll om prylar använder det eller inte - det enda viktiga är säkerhetsaspekten, som gör det helt nödvändigt att stänga ner det absolut snarast. Då all 2G-data går att läsa i klartext för vem som helst (så länge man inte använder något webbprotokoll med kryptering i de högre lagren) så är det ju fullt möjligt för en elakartad aktör att skicka fejkad data som ser ut att komma från din enhet eller pryl. Skicka in lite fejkad ofantligt hög elförbrukning till elleverantören, stänga av luftvärmepumpen eller annan uppvärmning av lantstället för någon stackare, eller vad för kul grejer som går att hitta på.

Det är ju också 2G som angripare använder för att spoofa falska sms-utskick till alla telefoner i ett visst geografiskt område. Och 2G som möjliggör olovlig avlyssning och övervakning med IMSI catchers och liknande utrustning.

Det säger sig självt att priset för att stänga ner 2G och uppgradera prylar inte är för högt.

night77 gillar detta.
  20. 4ndroidz

Mottagna gillanden:
    668
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Tyvärr kommer detta förmodligen innebära fördröjning i utlarmning av räddningstjänst så det är går att förutse förhöjd risk att det blir fler som dör i trafiken pga detta.