Avvecklingen av 2G- och 3G-näten i Sverige

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Swedroid, 28 jun 2021.

1. Pingpongparty

Pingpongparty Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Hej!

Jag har fått meddelande från Comviq om att telefonen, även om den har VoLTE, inte kan ringa nödsamtal via 4G och därför kommer att blockeras i februari. Detta verkar gälla dotterns telefon också. Den är bara tre år gammal (Moto G52) och inköpt via en svensk sajt så det borde ju inte vara något med hårdvaran. Har kontaktat både Comviqs och Motorolas kundtjänster men förvirringen är stor, man får inga vettiga svar. Hur är det till exempel om jag köper en ny telefon av en lite ovanlig modell och ploppar in mitt Comviq-simkort i den, kommer det att funka från februari, eller kommer en massa telefoner sluta funka bara för att de inte är på Comviqs lista?

Kristy gillar detta.
  2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 524
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    I just detta verkar det vara mycket hets, det är oklart exakt vilka telefoner som kommer att spärras och vilka som inte kommer att göra det tror jag. Jag kan på något sätt gissa att de kommer spärra de telefoner som de inte kunnat testa fungerar tillfredsställande själva.

Om en ny telefon av ovanlig modell kommer att fungera eller ej är nog fortfarande lite oklart - men jag skulle inte räkna med det om den inte är godkänd av Tele2.

3. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Utmaningen är väl att hitta listan över de telefoner som operatörerna godkänner.

Det är ju känt sedan tidigare att samma telefon (inköpt i Sverige) kan ha tillgång till VoLTE hos en operatör men inte en annan operatör.

Just Moto G52 säljs inte längre idag, men har ju sålts så sent som förra året hos kända, väletablerade elektronikkedjor.

4. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 524
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Antagligen kommer vi kunna få mer information framöver. Allt har gått väldigt snabbt kring just detta tyvärr.

5. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 020
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Fy fan, dom drar en Australien, tänker tvinga folk att köpa "certifikerade" telefoner igen, dom har inte lärt dsig av deras misstag.

Kommer testa min Oneplus 7 om den funkar att ringa 112. Om inte tänker jag spoofa min telefon till en tillåten telefon.

4ndroidz gillar detta.
  6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 889
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hur ser det smset ut? Jag har inte fått något sms från Tele2 om min Motorola telefon, en G54 än iallafall

7. Pingpongparty

Mottagna gillanden:
    3
    "
    Hej,

Din mobil kommer från och med 2 februari 2026 blockeras från att ringa och ta emot samtal på grund av bristande stöd för nödsamtal (112).

Detta sker enligt ett beslut från Post- och telestyrelsen (PTS) som fattades den 21 november. För att undvika avbrott behöver du flytta ditt SIM-kort till en mobil som stöder nödsamtal (112) över 4G/5G.

Vi hjälper dig gärna att byta. Genom att skaffa eller förlänga ditt abonnemang kan du få en ny mobil utan extra kostnad. Kontakta oss på 0772 - 21 21 21 så hjälper vi dig vidare.

Redan från 1 december kommer nödsamtal (112) inte fungera som vanligt från din mobiltelefon och kan komma att övergå till ett annat nät (nödroaming). Detta fungerar endast om det nätet har täckning och kan innebära att det tar längre tid att koppla upp till larmcentralen samt att positionering saknas. Kopplas du inte fram kan du behöva starta om telefonen eller avlägsna SIM-kortet.

Har du nyligen bytt ut din telefon till en som stöder 112-samtal kan du bortse från detta meddelande.

Läs PTS beslut här: pts.se/nyheter-och-pressmeddelanden/operatorer-ska-sakerstalla-tillgang-till-112--vissa-mobiltelefoner-kommer-att-blockeras

Vänliga hälsningar,
    Comviq"

8. Pingpongparty

Mottagna gillanden:
    3
    Tack för era svar. Jag tycker det är helt orimligt av Comviq att stänga av funktionalitet på en telefon som bara är tre år gammal, köpt i Sverige, och funkar fint. Vad kan man göra för att kämpa emot?
    1. Byta till Telia
    2. Tjata på Comviq att de ska certifiera ens telefonmodell för nöd-VoLTE
    3. "Spoofa" (?)

Också orimligt att inte få se deras lista, om jag nu till exempel vill köpa en ny Motorola, kommer den funka i Comviqs nät?

Boris92 gillar detta.
  9. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 889
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fast frågan är ju om den verkligen fungerar fint om den inte kan göra nödsamtal. Jag förstår delvis PTS sida. Morsan har inte fått något sånt SMS än, och hon har en Pixel 4a från 2020. Att byta till Telia kommer bara förskjuta ditt problem med 1-2 år. Det kan vara så att den inte kan certifieras för att den kanske inte har stöd för nöd-VoLTE.

Kristy och blunden gillar detta.
  10. Pingpongparty

Mottagna gillanden:
    3
    Tack för svar. Men hur vet man då vilka telefoner som stöder nöd-VoLTE? Jag hittar inte det någonstans.

11. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 524
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det finns ingen lista, beslutet har precis kommit och operatörerna har precis börjat jobba med detta. Det kommer nog komma mer information om inte alltför lång tid.

En gissning är också att operatörerna hellre skickar ut meddelandet till för många för att slippa vite eller liknade från PTS senare för att de inte gjort vad de skulle.

Kristy och maximum_squirrel gillar detta.
  12. Boris92

Mottagna gillanden:
    1 020
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    OBS, spoofa går i hand med hand registrering av IMS eller inte. Men för spoofing måste telefonen ha Qualcomm SoC. Ett exempel:

Oneplus 3T och Xperia XZ har samma modem men Telia tillåter "certifikerade" telefonen Xperia XZ att funka med VoLTE. Oneplus 3T kan se ut som en XZ om man laddar upp mbn filen med Qualcomm program via din dator. Nu kan du ringa via 4G.

Last edited: 26 nov 2025 kl 11:23
  13. Hakan2

Hakan2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    465
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Det är ju en sak att man sitter med en gammal mobil som ändå borde bytas men 3 år är verkligen ingen ålder. Där borde man kunna driva ett ärende genom ARN tycker jag. Dessutom kommer ju begagnatmarknaden att dö fullständigt för ingen vågar köpa en gammal mobil nu. Jag har ett gäng jag hade tänkt lägga ut på Blocket. Testat att de fungerar med volte för säkerhets skull men det jobbet känns helt meningslöst nu innan det finns en lista på mobiler som inte kommer att stödjas. Jag har ju ingen lust att få ett samtal från en missnöjd köpare i början på nästa år, eller när de nu inser sitt misstag.

Kristy och Pingpongparty gillar detta.
  14. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 804
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Nu hörde min mamma av sig och sa att hon fått meddelande från Comviq att hennes mobil inte stöds, hon har min gamla Huawei P20 Pro, surt då hon bytte batteri för ett par månader sedan… Nu är mamma 82 år, kommer vara väldigt många gamla som ej är intresserade av att byta telefoner regelbundet som vi här på forumet som kommer att drabbas. Hon blir erbjuden ny mobil gratis via sitt abonnemang, jag bad henne kolla vad de erbjuder till henne så hon inte får något skräp…

Last edited: 26 nov 2025 kl 10:24
    Kristy, maximum_squirrel och jnsson gillar detta.
  15. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    702
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 14 Pro 5g

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 14 Pro 5g
    Telefon 2:
    Oneplus Nord 2
    Platta:
    Shield K1
    Finns säkert en del äldre som inte fattar problemet.

16. Cybertotte

Cybertotte Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fick igår från tele2 att min sons Motorola edge 20 pro (inköpt feb 2023) kommer att blockeras i februari från Tele2, efter att ha talat med dem så är det upp till varje operatör att identifiera telefoner som inte kommer att fungera 100% med 112 efter nedstängningen av 2G och 3G och blockera dessa telefoner från deras respektive nät. De kunde inte svara på varför telefonen inte skulle fungera med 112 trots både 4G och 5G. Däremot kontrollerade jag med telenor, 3 och telia, och ingen av dessa operatörer ser några problem hos telefonen (givetvis var jag välkommen att teckna abbonemang där) Så det verkar vara lite beroende på humör på operatörens tekniker som fått som jobb att ta redan på vilka telefoner som ska fungera eller inte.

Har även en Huawai p30 pro, den fimpar Tele2 redan 1 december.

(lite spännande att jag enligt Telenor kan använda motorolan hos dem, eftersom de, vad jag förstår använder samma nät som tele2)

Tillägg: Min Huawai ersätter tele2 med en galaxy a17 utan någon extra kostnad då telefonen en gång är köpt på tele2. Känns ändå sådär att byta från en tidigare flaggskeppsmodell till en a17. Med motorolan kan jag få köpa en a17 genom höjd abbonamangsavgift +120 kronor i månaden på abbonemanget. Tror inte sonen blir så förtjust över att byta till en sämre telefon, även om a17 är nyare.

Last edited: 26 nov 2025 kl 18:08
    Pingpongparty gillar detta.
  17. Boris92

Mottagna gillanden:
    1 020
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Har funnits en häxjakt på huawei enheter länge, telia sålde den så det är det men det är dags att byta.

Enheter som inte kommer bannlysas är mainstream märken men det kan ändå ge operatörer iden att rensa listan på tillåtna iphones, det är väl äpples intresse att få folk att sluta använda iphone som bara har stöd för 4G och köpa en ny? Eller att enheten har stöd för VoLTE och VoWLAN.

18. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 804
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Verkar ju även gälla rätt så nya Motorola om man läser i tråden, även äldre Oneplus verkar råka ut för detta.

19. Boris92

Mottagna gillanden:
    1 020
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Inget ännu från Fello telia men jag kan alltid spoofa luren till en Xperia eller använda PixelIMS

Volte

20. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    9 014
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Oppo Find X9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Oppo Find X9 Pro
    Platta:
    OnePlus Pad 3
    Hur ser det ut för importerade Hongkong lurar? Köpte en Global Oppo Find X9 Pro nyligen, vet ej om det går att kolla upp detta?