Avvecklingen av 2G- och 3G-näten i Sverige

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Swedroid, 28 jun 2021.

1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 534
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om din telefon in spärras 1 december är nog det bästa att avvakta något för att se om det är listor som publiceras eller exakt hur det utvecklar sig. Jag tror operatörerna hellre skickar informationen till en telefonmodell för mycket än en för lite.

Att ha någon täckning överhuvudtaget är väl ändå bättre än att din telefon spärras helt?? Du har en förkärlek till Tele2 - men om alternativet kan vara att behålla sin telefon som man gillar och ha fungerande täckning kan det absolut vara värt att byta operatör.

stengaard, 6150, night77 och 1 annan gillar detta.
  2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 895
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jo, men jag hade nog skaffat en ny telefon istället för att skjuta upp det, för förr eller senare kommer man ju tyvärr behöva byta ut telefon oavsett

3. Beast

Beast Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Ja något black week-köp blir det ju inte.
    Men problemet är ju att deras nuvarande mobiler är så gamla att bank-id slutar fungera feb-mars -26 så det är ju inte jättemycket tid att spela på.
    Hade varit fint med en lista över vilka modeller som kommer att sluta fungera redan nu och när telias nät stänger ner så hade man kunnat köpa på mellandagsrean.

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 534
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det beror väl helt på vilken situation en är i dels ekonomiskt men även när telefonen köptes osv. Det är till viss del även smidigare att byta operatör än byta telefon. Om ett år vet vi dessutom mer vilka telefoner som fungerar och inte - än vad vi gör nu. Ska en se det ur ett miljöperspektiv är det även bättre att ha en telefon något längre.

Jag tror att om du avvaktar något så kommer det att komma mer information kring exakt hur och vad som kommer att fungera. Så fort allt klarnat något tror jag att det kommer klarna vilka telefoner som fungerar och om du köper från en större återförsäljare har jag svårt att tro att de skulle sälja en telefon som slutar fungera om en månad.

Så fort Tele2, Telenor eller Tre kommer med mer information går det nog att få ett hum om vad det kommer finnas stöd för. Tre har exempelvis inte gått ut med speciellt mycket information mer än vad de skrivit i sina uppdateringar kring att 3G stängs.

Nätutbyggnad - Vecka 46 | Tre Community

6150 gillar detta.