Jag känner verkligen med dig. Väldigt modigt av dig att skriva att du mår dåligt av det här, precis som jag gör. Frustrationen, osäkerheten och förvirringen tar enormt mycket på krafterna.
Som jag har förstått det hela, så är det tyvärr fullt möjligt att en mobilmodell godkänns av en operatör, men kommer att blockeras av en annan operatör.
En sådan lista som du - och jag, och troligen väldigt många andra - efterlyser, skulle därför behöva delas in i olika "kapitel"; ett per operatör.
Men just nu är ju huvudproblemet att operatörerna själva i många fall inte kan ge några besked alls.
Jag mailade till diverse nyhetsmedier om den här galna situationen redan i månadsskiftet november-december.
En journalist på en tidning nappade och skrev en artikel där jag vädrade mitt missnöje med läget i allmänhet och med min operatör
Telenor i synnerhet.
Resultatet blev att jag blev kontaktad av
Telenor, några nivåer över kundtjänsten, och fick ett bergsäkert löfte om att ingen av mina nya mobiler (Motorola G75 och Motorola G86 Power) kommer att blockeras. Jag fick också lite ekonomisk kompensation och höjd surfpott.
Och det är naturligtvis bra.
Men lugn kommer jag inte att vara förrän efter den 2 februari.
Vad gäller Motorola G75 så säljer
Telenor den själva. Vilket ju rimligen borde vara en indikation på att den troligen inte kommer att blockeras.
En trist detalj i detta är att vi som verkligen har det jobbigt med den här situationen lätt kan framstå som konservativa teknikhatare som tycker att allt var bättre före mobiltelefonernas tid.
Men så är det ju inte.
Jag har 100% förståelse för att det då och då uppstår teknikskiften som påverkar ens vardagliga liv.
Det som gör den här situationen så besvärlig för mig och många andra är hur det här har hanterats av de inblandade aktörerna.
Hade jag fått besked 4-5 månader i förväg om att min mobil kommer att blockeras av min operatör den 2 februari 2026, och varsågod - här är en lista på mobiler som du kan köpa, som garanterat inte kommer att blockeras - så hade jag glatt travat iväg och köpt en dylik mobil, och sedan hade det inte varit mer med det. Alternativt då att byta operatör till Telia, och på så sätt köpa mig 2 års respit.
Men att med början 2 månader innan blockeringen verkställs utsättas för en strid ström av motsägelsefulla besked, som verkar kunna ändras när som helst, är enligt min mening inte acceptabelt.
Click to expand...