Jag fortätter skriva trots att jag verkar prata med mig själv för tillfället ;-) Tog fram min gamla trådlösa router som jag bytte för några veckor sedan och kopplade den till den nya. Så nu har jag två trådlösa nätverk hemma där ett endast används av min Hero. Än så länge verkar det som att batteriet håller mycket bättre, väldigt märkligt.
Ja det låter minst sagt märkligt. Borde inte ha någon större inverkan. Jag använder iofs inte WiFi så extremt mycket då jag tycker turbo 3g räcker för mobilsurfning.
Nu är det iallafall bekräftat med hjälp av en polares Netgear router och min egna gamla router. Den nya (en Dlink dir-635) suger ur batteriet på min hero, jag vet inte varför men jag kan tänka mig att det har med någon sorts "keep alive" signal från routern. Har letat i routerns inställningar men hittar inget som jag direkt kan se är orsaken. Är det någon som kan routern eller generellt vad som kan göra det? Funderar på om det kan vara ngt som heter DTIM i routern. Någon som är en hejare på routrar och kan/vill hjälpa till?
"DTIM delivery traffic indication message A DTIM is a signal sent as part of a beacon by an access point to a client device in sleep mode, alerting the device to a packet awaiting delivery." Låter som det kan vara boven?
Ja, frågan är vad den då ska stå på. Default i den nya routern är 1 och i den gamla är det 3. Låter ju inte som så stor skillnad.
"Keep in mind that the optimum DTIM interval setting is a tradeoff between throughput and power savings. A low DTIM interval will result in better throughput, but battery life will decrease for stations implementing power save mode. The reason is that the sleeping stations wake up more often with lower DTIM intervals and stay awake longer to receive the multicast frames. For instance, broadcast frames impact all clients in this manner regardless of whether that the stations actually need the broadcasted information. In practice, I’ve seen battery life of power saving clients decrease by twenty percent when applications are using multicasting as the primary data delivery mechanism and the DTIM interval is set to one." Testa att ställa den på 3 eller kanske till och med ännu högre? Trial and error låter vettigt här.