Bäst cashback på kreditkort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Gizmokvack, 31 jan 2019.

1. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Gällande strul sa jag tidigare:
    Men jag tror att det är värt att prova och det är gratis första året. Själv kommer jag att avsluta Everyday och behålla Amex Blue. Jag har iaf ett gratis backup kort. Jag har en iPhone från jobbet och det är smidigt att byta mellan mina kort i Wallet när jag använder Apple Pay.

2. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 754
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vad är era åsikter om Remember Flex?
    re:member kreditkort och privatlån

Ingen årsavgift, många bra cashbacks om man handlar online och går att använda med Google Pay m.fl.
    Är det någon som använder Remember Flex och kan skriva några ord om ifall ni tycker det är bra eller dåligt? Jag funderar på att prova kortet.

3. monavis

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Jag har inte kortet själv men jag vet att det funkar som det ska.

Frågan är om det är värt att få lite mer cashback på några nätbutiker än att få cashback överallt och använda refunder/bonusway då och då.

Cashback som står på sidan är utan moms dock. Alltså går det inte att jämföra direkt med refunder till exempel.

Metalstorm och svenix gillar detta.
  4. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 479
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Hade det kortet för några år sen. Det var bra då fick man 1% på alla köp istället. Tyckte det funkade bra men det tog evigheter för dom att fixa Samsung / Google Pay så fick springa runt med kortet. Tror de fixat det sen till slut. För min del är Every Day Card bättre då jag slipper vara aktiv, vet att mina köp ger bonus ändå. Sen har jag Refunder jag använder när jag kommer ihåg (inte Refunder Pay då jag sa upp det när det blev dåligt).

svenix och KTM gillar detta.
  5. nyx

nyx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    751
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1
    Jag har Remember och har man en spend som passar de butiker de har affelänkar till så är det fantastiskt. I mitt fall så bor jag mycket på hotell som är en av de bästa ställena att använda kortet då de har bra cashback där och det blir stora summor så att procenten ger mycket tillbaka.
    Deras hantering av cashbacken är också mycket bra. De drar beloppet på fakturan direkt när de får rapportering tillbaka från köpstället och allt är tydligt så att man kan följa att man verkligen får pengar tillbaka. Från de ställen jag handlat så så har det aldrig varit nåt problem med cashbacken heller.

Med det sagt, har man inte en spend som passar, så är det som vilket kort som helst. Speciellt som kort för vardagshandlandet så ger det inget speciellt tillbaka.

Så helt beroende på ditt köpmönster så kan det vara allt från fantastiskt till mellanmjölk.

Kan tillägga att Santander har ett kort med samma upplägg. Jag kör det också och väljer det kort som för tillfället ger bäst erbjudande. Speciellt inom hotell så är det ofta kampanjer. Fördelen med Santander är att i mitt fall så har de ofta lite bättre standard-cashback än Remember. Nackdelen är att de har årsavgift (195:-) och att redovisningen av cashbacken är jävligt rörig.

Sen jag skaffade Remember 2021 så har jag fått drygt 18k i cashback. Santanter har jag bara haft i ett år och det har hittills gett 14k tillbaka. Jag har alltså en väldigt speciell spend som passar dessa korten perfekt, så jag är nog inget bra exempel på genomsnittskunden.

KTM, milky81, Sale och 1 annan gillar detta.
  6. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Jag har Santanders gamla gratiskort och använder emellanåt deras återbäringsprogram, vill dock höja ett varningens finger för att återbetalningarna kan "fastna" (och därmed kanske inte komma att realiseras). Har en mailtvist med Santander nu om ett köp gjort 2022 som fortfarande är "obekräftat"...

Fick bland annat denna goa till mailsvar:
    "Du måste alltså kontakta oss senast 3 månader efter att du gör ett köp för att få cashback.

Vad gäller ditt köp som du gjorde i Mars så ser vi att denna transaktion står som pending. Det kan ta upp till 90 dagar innan transaktionen godkänns och du får cashbacken."

Så jag ska först vänta 90 dagar men kontakta senast inom tre månader... :P

svenix gillar detta.
  7. nyx

nyx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    751
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1
    Får jag gissa att det kommer från hotels.com/Expedia eller någon annan i samma grupp, de är jäkligt sega på att betala ut, speciellt om man väljer att betala på hotellet istället för på webben.
    Den hanteringen är bättre hos Remember än hos Santander. De betalar ut direkt istället för att vänta på pengarna som Santander gör. Skulle det skita sig så får man betala tillbaka, men det har aldrig hänt mig än.

Sale och svenix gillar detta.
  8. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 754
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tack för er värdefulla input! :)

Jag kommer nog att pröva Remember. Kortet kostar ju inget och jag handlar rätt mycket online så en del cashback blir det nog. För övriga köp som inte är online har jag andra kort (Preem och Morrowbank) som ger 0,5% cashback.

nyx gillar detta.
  9. nyx

nyx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    751
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1
    Tänk på att ad-block och liknande effektivt dödar affelänkarna. Jag kör med en helt ren installation av Edge (som jag normalt inte använder) när jag beställer, det har inte klickat en gång hittills.

svenix gillar detta.
  10. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Exakt. Jag brukar köra Firefox när jag ska använda Santander, vilken är helt utan adblocker och cookie killer extensions, vilket jag annars har installerat för Chrome, som är min primära webbläsare annars.

svenix gillar detta.
  11. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Nä, det är nya sommardäck 2022 och nya vinterdäck nu i mars, bägge från Bildelaronline24.

Edit: @nyx@nyx, vad menar du med "Skulle det skita sig så får man betala tillbaka, men det har aldrig hänt mig än."?

Last edited: 18 apr 2024
    nyx gillar detta.
  12. nyx

nyx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    751
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1
    Om jag tar ett exempel så kanske det blir klarare.

Remember gör så här:
    Jag bokar ett rum på Scandic och blir berättigad till 200:- cashback.
    Efter ett par dagar så får Remember en preliminär summa från Scandic.
    Den bokförs direkt på mitt konto och dras på nästa faktura.
    Jag bor på hotellet och betalar och allt är frid och fröjd.

Skulle det vara så att jag bokar av hotellet av någon anledning så är jag ju inte berättigad till cashbacken. Om den redan har hunnits dras på en faktura så kommer de att lägga motsvarande belopp som ett minus på nästa faktura.

Santander gör så här:
    Jag bokar ett rum på Scandic och blir berättigad till 200:- cashback.
    Efter ett par dagar så får Santander en preliminär summa från Scandic.
    Den syns som "kommande" på min sida hos Santander.
    Jag bor på hotellet och betalar.
    Efter det så skickar Scandic affepengarna till Santander och först när de fått pengarna så drar de summan på min nästa faktura.

Den här processen varierar väldigt mycket i hur lång tid det tar. De långsammaste kan ta upp till 90 dagar innan de betalar ut till kortföretagen, så för mig som kund så är Remembers hantering mycket snabbare, men man riskerar ju också att få betala tillbaka pengarna till dem om man av någon anledning inte är berättigad till cashbacken i slutändan.

Hoppas att det var klarare.

milky81, svenix och Nudeln gillar detta.
  13. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Låter helt klart som man ska använda Remember istället för Santander för dessa återbäringsprogram, om man vill undvika samma strul som jag nu behöver erfara.

14. nyx

nyx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    751
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1
    Villkoret om att man ska kontakta dem inom 3 månader när säljaren har 90 dagar på sig att betala var ju klart snurrigt, men jag vet inte hur Remembers villkor ser ut när det gäller det, det kanske blir samma problem där.
    Grundproblemet ligger nog hos säljaren. De flesta betalar ju ut ett par veckor efter köp, så frågan är varför några är så långsamma?

Nudeln gillar detta.
  15. jerry84

jerry84 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    147
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Tror det är ett generell problem, samma sak händer också hos Refunder ibland där man får skriva till kundtjänst. Sedan svarar de att de har fastnat och det blir godkänd för utbetalning efteråt.

Men är det inte bättre att kombinera Refunder med ett annat kort som ger vanligt cashback, t.ex. Preem mastercard, Amex Blue etc. Tekniken är ju det samma oavsett om man använder Remember, Santander eller Refunder. Man måste klicka via deras sajt för att få med spårningen av cashback.

Sale gillar detta.
  16. nyx

nyx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    751
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1
    Ja, tekniken är ju samma så det är ju fullt möjligt att använda den kombination som man får bäst återbäring på. Det kan också variera över tid, när de kör olika kampanjer.

Generellt så tycker jag mig ha sett att korten har en lite högre procent än cashbacksiter. Min tolkning är att siterna ska leva på sin andel av återbäringen så att det blir mindre tillbaka till dig, medan korten lever på de intäkter de får från själva betalningarna och ger dig en större del av återbäringen.

Jag är mest inne på hotellbokningar så det kan ju också vara så att det slår olika inom köp inom andra områden. Ett exempel just nu från Scandic:

Refunder: 2:% (+ din cashback från Preemkortet etc.)

Remember: 4%
    Santander: 4%

Sen är det återkommande kampanjer där återbäringen kan sticka upp mot 10%.

Sale och jerry84 gillar detta.
  17. monavis

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Som sagt din jämförelse är inte rätt. Remember ger cashback utan moms. Det går ofta att få mer tillbaka

till exempel om jag använder bonusway och Amex Blue då får jag 3% på hela beloppet inklusive moms hos bonusway sen 1.25% hos Amex på hela beloppet.

Om jag betalar 8000kr utan moms och 10000kr inkl moms:
    • Jag får 320kr tillbaka med remember
    • Jag får 300kr tillbaka med bonusway och 125kr med Amex (även med bara 0,5% cashback på ett kreditkort kommer man att få 30kr mer än remember

Sale gillar detta.
  18. nyx

nyx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    751
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1
    Du har en poäng där. Kanske är det för att hotellmomsen är 12% som jag inte reflekterat över det.

Sale gillar detta.
  19. monavis

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Ja, nästan samma sak även med 12%. Då är det 4% av 9000kr vilket ger 360kr cashback hos remember. Typ samma sak som bonusway + 0,5% kreditkort cashback och utan att behöva ha ett andra kort.

20. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Fortsatt stark avrådan från Santanders återbäringsprogram. Jag bad dem ringa upp så att vi skulle kunna diskutera mina transaktioner (trött på femtioelva mail där de fortsatt inte förstår). Sagt och gjort, en mer offensiv, trångsynt och fyrkantig pojkspoling har sällan skådats (hej "Max"). Ringer man upp från support bör man ifall tagit en kik på fallet det rör samt bjuda an en något mer lyhörd och ödmjuk sida. "Relationen" blev knappast bättre efter vårat samtal och jag tror nästan öronen hans föll av när samtalet avslutades. Jag fick åtminstone fört fram min poäng :innocent:

Last edited: 22 apr 2024
    Sale, nyx, milky81 och 2 andra gillar detta.