Bäst cashback på kreditkort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Gizmokvack, 31 jan 2019.

1. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Har maxat min kredit hos Morrow 4 gånger i år och börjar tröttna på det. De vägrar höja min kreditgräns med motivationen att de inte ändrar några existerande avtal. Tänkte signa upp för Everyday Card, men de har också(!) slutat ta nya kunder nu.

Vilka alternativ återstår? Vill ha så hög cashback som möjligt på alla köp, inte enbart t.ex. bensin eller matvaror.

2. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 750
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Preem Mastercard är bra. Gratis och ger fortfarande 0,5% bonus som man kan få insatt på kontot. Lite långsam kundtjänst om man vill få bonusen insatt på kontot men annars bara goda erfarenheter från min sida. Haft det i många år nu. En nackdel är att de inte har Google Pay vilket jag har löst genom att ha Preem-kortet inlagt i Curve.

schrödinger gillar detta.
  3. KTM

KTM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 138

MINA ENHETER

Tycker inte det finns några bra alternativ, Preem (0,5%), Norwegian (0,5%, maxtak på 500kr) eller American Express Blue Cashback (1,25%, årsavgift på 420kr).

Nudeln och schrödinger gillar detta.
  4. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 012
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Jag kör med Norwegian, kortet är gratis och man får 0.5% cashback. Tänk på att bonusintjäningen gäller för kortanvändning upp till 100 000 kr per kalenderår

demonen och schrödinger gillar detta.
  5. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Amex är typ det enda som återstår om man har en normal svenneomsättning på sitt kort (>10000 kr per månad)... Har dock Everyday och nöjer mig med det tills vidare. Rädd för att Amex är omständligt.

6. mbarneskar

mbarneskar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Amex tycker jag tyvärr bommar alldeles för många butiker, för att vara värt. Vilket är synd, med tanke på Cashbacken. Tyvärr stort minus för Google pay saknas med!

Kör med norwegian som xtra kort, och det funkar bra än så länge. Tyvärr limiterad till 500kr cashback per år tyvärr.

7. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    134

MINA ENHETER

Frågan är inte hur många butiker tar Amex. Frågan är vilka tar Amex och hur mycket du spenderar.

Det spelar ingen roll om du kan inte använda din Amex för att betala din pizza om du kan använda kortet i mataffärer, osv. Jag spenderar typ 90% med Amex.

Hemma är vi ganska nöjda med Amex Blue.

Last edited: 17 sept 2024
    Leo83, Nudeln och Gizmokvack gillar detta.
  8. Zawaq

Zawaq Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S22
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Handlar du på Gekås åtminstone en gång per år eller bor i närheten av Halland kan du spana in Gekåskortet. 1% Cashback. Allt du behöver veta om Gekåskortet mastercard | Gekås Ullared

garpen0 och schrödinger gillar detta.
  9. Ender

Ender Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Jag delar till viss del din åsikt om att de mindre köpen inte har samma betydelse som större utgifter, som en pizza eller snus. Om du kan betala för dina ICA-kassar eller bensin flera gånger i månaden har det en större betydelse i längden.

Det kommer dock att finnas tillfällen när du ska betala i en "ny" butik, som t ex en resebyrå. Resan går på 80 000kr och perfekt tänker du tills du inser att bara Visa och Mastercard funkar.
    Eller när frugan får för sig att man ska rensa bort alla möbler och köpa nytt, priset landar på 40 000kr och butiken tar allt utom Amex, då blir man bara less på skiten.

Hela den här grejen med "kommer mitt kort accepteras här" blir bara en irriterande grej att ha i bakhuvudet hela tiden, kanske är en vanesak men det störde mig rejält.

bokkabokka, milky81, mbarneskar och 1 annan gillar detta.
  10. Termi79

Termi79 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8a
    Håller med, det stör mig också och sambon skulle definitivt inte stå ut med det. Därför blir det inget Amex extrakort i vårt hushåll.

Sedan är man i Sverige dåligt på att ha dekaler på kassan eller entrén vilka kort som accepteras. I t.ex. Tyskland sitter det mestadels någon dekal som visar om Amex eller bara andra kort funkar.

11. monavis

Mottagna gillanden:
    134

MINA ENHETER

Det är därför man har ett gratis MC/Visa kort med lite bonus också.

Man vet snabbt var man kan betala med Amex. No biggies för min del men jag förstår om man vill inte. Jag tycker att det är värt då jag får några tusenlappar/år utan att göra så mycket.

12. Ender

Ender Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Har du några förslag på vilka visa eller Mastercard som funkar bra som backup?

13. mbarneskar

mbarneskar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Jo absolut, men
    Starkt slag för Norwegian med 0.5% cashback. Gratis uttag i bankomat oxå. Viktigt för mig. Det är en stor fördel jämfört med andra likande gratiskort...

14. monavis

Mottagna gillanden:
    134

MINA ENHETER

Preem till exempel? Gratis, 0,5% cashback, inte begränsad som Norwegian om det behövs.

15. ganmo

ganmo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    903
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du behöver ta ut cash ibland så kommer inte ränteavgiften räknas upp när du tar ut pengar med Norwegian

16. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    811

MINA ENHETER

Nej, det är relativt unikt (jag känner inte till något annat kreditkort iaf), men kontantuttag med Bank Norwegian belastas inte med ränta från uttagsdagen utan först när fakturan förfaller (som ett vanligt köp).

17. monavis

Mottagna gillanden:
    134

MINA ENHETER

Detsamma hos LF till exempel

18. DroidJunkie

DroidJunkie Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 394

MINA ENHETER

Ack, så tråkigt. Nu kommer även Everydaycard läggas ner, bonusprogrammet upphör 31:e december. Kortet blir re:member Mastercard efter 5:e mars om man inte säger upp.

Nu är det bara Preem kvar med 0.5%.

Norwegian verkar finnas också för att betala ner fakturan, men dock max inköp på 100.000 per år.

Vad ska man nu ta för alternativ?

Såg att de hade dragit årsavgiften på 195:- den 6:e november också, och nu skickar dom detta brev. Bleh.

*Edit 9.18: Pratade med Everydaycard:s kundtjänst och efter bonusprogrammets avslutats (31:e december 2024) kan kortet sägas upp och resterande årsavgift krediteras.

Screenshot_20241128-060146~2.jpg

Last edited: 28 nov 2024
  19. monavis

Mottagna gillanden:
    134

MINA ENHETER

Amex blue + backup med ett gratis kreditkort som har 0,5% cashback.

Kanske Gekås om man handlar där.

DroidJunkie gillar detta.
  20. defiant

defiant Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Telefon 2:
    Lenovo tab M9
    Carpay (Ziklo bank) är lite nischat och har inte kontant cashback. Ingen kostnad för kortet
    (tycker de har en bra app och kortet funkar i Google pay / Samsung pay / Apple pay)

För varje krona du betalar med CarPay får du 0,5 poäng – vad du än köper och på vilket Visa-anslutet inköpsställe du än handlar.

När du samlat ihop 5 000 poäng får du en digital bonuscheck värd 50 kr som du kan nyttja nästa gång du ska ladda din elbil, åka kollektivtrafik eller tåg, tanka hos Tanka, tvätta hos Tvätta eller handla i Volvobutik/verkstad eller någon av våra andra utvalda handlare.

Hur räknas mina bonuspoäng?

Noli, milky81, Sale och 1 annan gillar detta.