Bäst cashback på kreditkort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Gizmokvack, 31 jan 2019.

1. Andros

Andros Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Måste man i samband med varje bonusutbetalning aktivt se till så att bonusen sätts in på kortet? Verkar lite bökigt, men såklart inte hela världen. Ser på deras hemsida att man får någon sorts digital check, vars nummer man skriver in på deras minasidor för att få in bonusen. Är det korrekt?

2. Nightwing

Nightwing Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    215
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Update. Fick exakt samma sak om att de inte ändrar befintliga avtal. Ja det där sög ju. Blir väl att skaffa Amex Blue antar jag.

schrödinger gillar detta.
  3. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 754
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Man får en papperscheck med Posten som har ett nummer. Checken kan man sedan använda på Preem stationer. Men om man hellre vill ha pengarna insatta på sitt konto så kan man begära det när man är inloggad på sitt konto. Man får då skriva in numret på checken.

Man får en check var tredje månad så det är inte jätteofta man behöver göra den proceduren.

4. Andros

Andros Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Tacksam för det svaret! Det låter ju inte alltför ansträngande.

Hur ligger det till med deras minasidor? Får man en bra överblick över ens utgifter? Kanske till och med kategoriserat? Finns det möjlighet att exportera ut datat? Kanske någon som testat både Preem och Norwegian, och kan presentera en jämförelse på den punkten?

5. svenix

Mottagna gillanden:
    7 754
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har både Preem och Norwegian. Norwegian är helt överlägset vad gäller app och funktioner. Enda nackdelen med Norwegian är att bonusen är begränsad till 500:-/år.

Preem är mycket enklare. Mina sidor hos Preem innehåller i stort sett bara dina transaktioner och en totalsumma av intjänad bonus. Det finns inga funktioner för export eller liknande. Du kan inte heller få dina inköp kategoriserade.

Om inte Norwegians bonus varit begränsad till 500:-/år så hade jag övergett Preem helt och hållet.

KTM gillar detta.
  6. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    811

MINA ENHETER

Jag körde tidigare Preem men kör nu Amex Blue Cashback plus Norwegian. Så kör man Amex där det tas emot och övriga köp Norwegian. Detta gör att man aldrig slår i cashbacktaket för Norwegian.

Cashbacken fungerar mycket smidigare med Norwegian, bara ett klick på hemsidan/appen så minskas fakturan. Jag brukar ha som månadsrutin att göra det strax innan fakturan skapas kring mitten av månaden.
    Man slipper papperslapparna etc som med Preem och som tidigare skribenter skrivit så är appen/mina sidor hos Norwegian bättre.

Nightwing gillar detta.
  7. Nightwing

Mottagna gillanden:
    215
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Har Bank Norwegian funktionen att e-fakturan alltid kan vara hela beloppet?

8. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 012
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Yes :)

Sale och Nightwing gillar detta.
  9. Ricjuo

Ricjuo Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Jag söker efter ett kreditkort med bra cashback / extra bonus som man kan betala faktura med? Någon som har något sådant?

Vi har en återkommande "hög" faktura på en bil leasing, tänker att om jag tar den via kreditkortet och får cashback - SAS poäng, Norwegian poäng . Så får man ju något extra för den utgiften.

10. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    811

MINA ENHETER

Vad jag vet finns inget sådant kort som inte är förknippat med högre avgift för betalningen än vad det ger i cashback. Sedan finns separata tjänster där man kan använda de flesta kreditkorten för fakturabetalning mot en avgift, betalo. Men samma sak gäller där, högre avgift än cashback.

Avgifter - Betalo

11. nyx

nyx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    751
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1
    Nu kom det väntade beskedet att Shell Mastercard läggs ned. Slutdatum är 1:a april 2025.

Det var ju inte oväntat då ST1 köpt Shellstationerna i Sverige och de istället vill att man använder deras app. Det enda kort som jag har kvar med cashback är Komplett/Morrow, och jag skulle inte bli förvånad om de också lägger ned inom kort. När man stänger för nyteckning så verkar mönstret vara att nästa besked som kommer är nedläggning.

Gizmokvack och KTM gillar detta.
  12. Nightwing

Mottagna gillanden:
    215
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Det udda med Morrow är att de har haft stängt för nya i flera år nu, men under tiden har de lagt till stöd för e-faktura. Förvisso kanske de gjorde den funktionen för norska användarna och tänkte då "Äsch vi kör på Sverige med". Men bådar ju knappast gott oavsett.

Trist att alla vettiga kort verkar läggas ner en efter en.

milky81 och Sale gillar detta.
  13. Gyllenb

Gyllenb Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102

MINA ENHETER

Har själv haft shellmastercard under x antal år och varit nöjd med det.
    Det blev byte till ikano visa.
    Fördelar med det är att det lite cache back.
    Kostar inget MEN de har en faktura avgift på 25 kronor vilket jag inte gillar samt att de inte har e-faktura utan går via kivra
    Google pay fick lösas via curve.

14. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 479
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Kollade lite nu på kortet. Handla för 25k så dras 100 kr på fakturan det blir 0.4% i cashback.

Går det alltså inte att på något sätt få fakturan gratis? I såna fall är det 300 kr i årsavgift för kortet egentligen vilket kräver en spendering på 75 000 innan du hämtat in avgiften i cashback.

Norwegian Bank är ju egentligen bättre med 0 kr i avgift och 0.5% cashback. Dock är det bara upp till 100k i spendering så beror ju på hur mycket du ska använda kortet per år.

Alternativt Preem med 0.5% cashback. Dock med manuell hantering för att få tillbaka cashbacken. Ingen årsavgift eller kostnader alls för kortet vad jag vet? Maxtak på spendering kanske finns? @svenix@svenix har detta kort, kanske kan han ge besked?

Sale gillar detta.
  15. rafflan

rafflan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag har SAS Amex premium kortet (det silvriga) idag. Men jag funderar på att skaffa ett till kort som jag kan använda i de fall där Amex inte accepteras, för att få cashback. Vilket rekommenderar ni då till mig? Är det Norweigan kreditkort som jag ska ha?

16. svenix

Mottagna gillanden:
    7 754
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Preem Mastercard har inget maxtak för bonus. Och inga avgifter om man väljer e-faktura och betalar hela skulden varje månad.
    Jag tycker också att Preem Mastercard verkar bättre än Ikano Visa. Preem Mastercard sköts också av Ikano Bank.

Jag gör så att jag använder Norwegian Visa i mobilen för de stöder Google Pay och är ett bra kort på alla sätt förutom att bonusen är maximerad till 500:-/år. Så när jag handlar i affärer och på restauranger blir det med Norwegian Visa. Sedan brukar jag använda Preem Mastercard när jag handlar online. På så vis fördelar jag mina inköp på två kort och då överskrider jag inte Norwegians begränsning av bonusen.

Båda korten ger f.n. 0,5% bonus.

Gyllenb, Feisson, milky81 och 2 andra gillar detta.
  17. svenix

Mottagna gillanden:
    7 754
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Norwegian eller Preem är väl de bästa cashback korten idag. Båda är gratis och ger 0,5% bonus. Norwegian har bättre app och fler funktioner men har begränsat bonusen till 500:-/år. Preem Mastercard är mer basic, saknar bl.a. Google Pay. Men har ingen begränsning av bonusen.

rafflan, milky81 och Sale gillar detta.
  18. KTM

KTM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 138

MINA ENHETER

Får man fråga varför du inte använder Morrow som jag trodde du hade också? Det ger väl 0,5-1% bonus?

19. Gizmokvack

Gizmokvack Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Satsar du på Amex premium och eurobonus är det självklart det du ska fortsätta med. Det finns ju ett mastercard mot eurobonus också.

Har man inte förmånen med utlägg i tjänsten på stora summor så är det bättre att likrikta alla utgifter mot ett mål och arbeta upp så bra status på den produkten.

20. svenix

Mottagna gillanden:
    7 754
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det stämmer jag har ett Morrowbank kort också. Det har väl mest blivit liggande. Jag brukar använda det om jag någon gång ska handla på Komplett, då ger det 4% bonus.

Jag har väl lite för många kort kanske så det blir inte av att jag använder alla samtidigt. Som jag skrev så använder jag mest Norwegian och Preem. De är mina dagliga goto-kort. Sedan använder jag Morrowbank någon gång, mest om jag handlar på Komplett. Jag har också Revolut som jag ibland använder vid köp i andra valutor och jag har det inlagt som betalning i en del appar.

Jag hade också ett Carpay kort men det har jag sagt upp eftersom jag inte längre har någon bil. Slutligen har jag också Curve som jag använde mycket förr när inte så många kort stödde Google Pay. Numera stöder de flesta kort Google Pay så då har Curve blivit lite överflödigt. Men jag använder det fortfarande för att kunna betala med Preem kortet i mobilen i de fall jag vill göra det.

Sale och KTM gillar detta.