Bäst cashback på kreditkort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Gizmokvack, 31 jan 2019.

1. Patrick Bateman

Patrick Bateman Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Lägger mig i lite..

Står också inför ett val om att välja nytt/nya cashback-kort och hade tänkt mig en kombination av Norwegian och Amex Blue men är det kanske "bättre" att gå för en kombination av Norwegian och Preem Mastercard för att båda dom är gratis (, ett kort är utan bonus-tak) och för att få månatlig utbetalning av cashback?

Förstår att man dock då byter bort Amex Blues 1,25% i cashback. Någon i liknande sits?

Last edited: 22 jan 2025
  2. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 754
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Du får räkna på hur stor spend du har per år och om det lönar sig att betala avgiften för Amex blue.

Det är bara Norwegian som har kontinuerlig utbetalning av bonus, du kan ta ut den när du vill. Preem betalar ut bonus fyra gånger per år.

Patrick Bateman gillar detta.
  3. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    811

MINA ENHETER

Spenderar du mer än 35 kr/(1,25%-0,5%)=4666,67 kr per månad med ditt Amex så lönar det sig att köra Amex Blue Cashback istället för ett gratiskort som ger 0,5 % i cashback.

Jag kör själv Amex Blue + Bank Norwegian, fungerar mycket bra för min typ av spendering.

svenix gillar detta.
  4. rafflan

rafflan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag kommer köra Amex i första hand, och sen för de ställen som inte tar Amex kan jag betala med Norweigan kortet. Tror det blir bra.

Om jag skulle få ihop 500kr med Norweigan kortet så kan jag bara föra över det till mitt bankkonto direkt eller hur fungerar det?

5. Nikolodien

Nikolodien Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    269
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Du kan betala in 500 på din nästkommande faktura.
    Jag tror inte du kan föra över pengarna någonstans däremot.

rafflan gillar detta.
  6. fraxion

Mottagna gillanden:
    811

MINA ENHETER

Ett par dagar efter varje köp så dyker cashbacken upp på ”Mina sidor” på bank Norwegian. Du kan då klicka på en knapp och föra över cashbacken till din faktura så nästa faktura minskas med motsvarande cashback

rafflan gillar detta.
  7. rafflan

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Tack för svaren!

Insåg nu att jag spenderat lite i onödan på Amex för fick en voucher i april 2024, och trodde då att den börjar på noll så att jag kan börja spendera för en ny voucher. Men tydligen kunde jag inte dra in någon mer voucher 2024 utan 1 januari 2025 började jag på noll. Så allt jag spenderade från april 2024 till 31 december 2024 var i princip onödigt på Amex-kortet? Låter väldigt konstigt system så ska definitivt byta till blåa Amex Classic nu som är gratis.

Speciellt när förändringar verkar ske framöver som gör kortet jag har(SAS Amex Premium) meningslöst: Stora förändringar i SAS Amex – Eurobonusguiden.se

8. Gizmokvack

Gizmokvack Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Amex premium är det 1 voucher/år som gäller och med Amex elite är det 2 voucher. Utöver det får du ju såklart poäng för allt du handlar.

Har man inte tillräckligt med poäng för 2 resor räcker ju premiumkortet, tycker jag. Har man en spend på över 300k och poäng att nyttja för 2 resor samma år bör man fundera på hosta upp pengar för Amex Elite.

gneken gillar detta.
  9. fraxion

Mottagna gillanden:
    811

MINA ENHETER

har du sneglat på Amex Blue Cashback? Jag bytte till det kortet när Eurobonus försämrades så mycket iom alliansbytet förra året

10. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    950
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Vad är forumets koll på Nordeas Premiumkort med 0,5% cahsback(kortet kostar 1200 kr per år, 600 kr för pluskunder, har typiska försäkringar men bättre än Gold, 4 st kostnadsfria MC loungeaccess per år) men upp till 5000 SEK i cashback?
    Cashback - återbäring vid köp med kreditkortet

11. Gyllenb

Gyllenb Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102

MINA ENHETER

Kontaktade kundtjänst och hörde mig för om just faktura avgiften. O de var tvär nej.
    Så kostnadsfritt blir ju kortet inte.

milky81 gillar detta.
  12. rafflan

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag funderar faktiskt på att byta Amex premium nu när det görs om, till Amex Blue Cashback eller Amex Blue(gratiskortet). Men osäker om jag ska köra cashbackkortet eller gratiskortet. Har bara använt en 2-4-1 voucher tidigare men det känns rätt bökigt att få till sådana resor där mycket ska klaffa när man väl bokar osv. Så det kanske är bättre att gå över till cashbackkortet.

13. fraxion

Mottagna gillanden:
    811

MINA ENHETER

Jag skulle rekommendera Blue Cashback, SAS Amex Classic ger så lite EB och du kommer inte komma någon vart med sån liten poängintjäning. Bra att ta beslutet nu i början av året om du skulle vilja jaga bonuspoäng/voucher eller inte..

Last edited: 27 jan 2025
  14. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Menar du Amex Green eller Amex Classic?

15. Feisson

Feisson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    886
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Spendera man 100 000kr så räcker det väl för en voucher väl?

16. rafflan

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Amex Classic.

Mm borde kanske köra Blue Cashback istället, kostar 420 kr per år så måste minst få tillbaka det i cashback för att det ska vara värt iallafall.

Jag har just nu SAS Amex Premium och har väl spenderat ca 35k i år så borde kanske bytt kort innan jag betalade lite resor. För visst kan jag inte föra över poängen om jag byter kort?

17. fraxion

Mottagna gillanden:
    811

MINA ENHETER

Man kan inte byta poängen mot cashback, men man kan tex köpa presentkort:
    Zupergift, Presentkort 29915-29919

Spenderar du 35k på en månad så har du inga problem att få tillbaka månadsavgiften på Blue Cashback :)

35 kr/1,25% = 2800 kr spendering i månaden så får du lika mycket cashback som kortet kostar.
    Lägger du till att man kan ha ett gratiskort som ger 0,5 % i ekvationen så behöver du spendera
    35 kr/(1,25%-0,5%) = 4666,67 kr per månad för att det ska löna sig jmf med ett gratiskort som ger 0,5 % i cashback (Bank Norwegian Visa tex).

svenix gillar detta.
  18. rafflan

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

2800kr är inte så mycket i månaden för att spendera direkt. Sen får jag första året gratis om jag bjuds in av någon också så då blir det ännu billigare.

Det jag funderar kring nu är att jag har en 2-4-1 voucher som jag måste använda innan 31 januari 2025, och just nu bara 65k poäng på SAS. Så byter jag från mitt SAS Amex premium till ett cashbackkort just nu, så kan jag bara använda min voucher tillsammans med 65k poäng vilket kanske inte räcker så långt? (då vouchern gäller hela världen tänker jag mig längre resa för den vouchern)

19. fraxion

Mottagna gillanden:
    811

MINA ENHETER

Samtidigt hinner du inte samla så många EB de kommande fyra dagarna (lär va kortare tid än så då det tar några dagar innan poängen registreras)... Du kanske har 1-2 dagar kvar att spendera med ditt Amex Premium?

20. rafflan

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Vad menar du? Hänger inte riktigt med, sorry. Nya villkoren börjar gälla 1 april 2025 så det är ett tag kvar.