Bäst flaggskepp 2016

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Larsgmb, 26 feb 2016.

1. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Tror 2GB räcker ändå gott och väl, Plus modellerna blir ju bara bättre och bättre, knappast sämre :P
    Blir det en plus av s7 föresten?

2. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det stämmer inte alls. De flesta recensioner ger DOOGEE F5:s kamera mycket bra betyg. Det var dock bekymmer med kameran innan uppgraderingen av mjukvaran och de recensioner som bygger på den tidiga mjukvaran gav kameran dåligt betyg, med rätta. Jag vet att F5:s kamera är mycket bättre än ulefone Power:s kamera. Jag har båda mobilerna.
    Möjligt, jag har inte kollat in den kameran. Men du gör fortfarande ett misstag som slår samman flera helt olika tillverkare med väldigt olika bra kameror.
    Det har jag inte sagt, men bättre än Xiaomis mjukvara som fått mycket kritik av användarna i Sverige.
    Om så vore fallet så skulle S6 vara den mobil som känns snabbast av alla mobiler 2015. Så är inte fallet. Normalt sätt så är det inget man märker av.

Last edited: 27 feb 2016
  3. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ja, 2GB räcker bra för iOS. Det är ett OS som inte kräver så mycket i RAM. Apple fördubblade helt nyligen RAM-minnet till 2GB för 6S (jmf. med 6:an). Det är helt osannolikt att de skulle höja redan igen.

4. sydeu

sydeu Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Tog bort mina posts jag inte ansåg tillförde denna tråds diskussion något. Jag anser mig ha visat att Xiaomi Mi5 är uppe och tävlar i toppen även om den blir slagen på vissa punkten av Galaxy S7 (Xiaomi slår ju trots allt S7 på några punkter den med, om än inte lika stora)

Andra mobiler som också släpps i år som kan vara relevanta om man kan vänta är:
    OnePlus 3 ska komma i juni. Carl Pei, OPs VD, säger att ambitionen är att chocka världen som med OnePlus One! Ska man lyckas med det krävs något storslaget i klass med Mi5, den bästa hårdvaran på marknaden till mycket konkurrenskraftigt pris.
    Nexus är förstås alltid relevant men man måste vänta fram till oktober.
    HTC M10, tveksamt om denna kommer vara relevant men håller tummarna.

5. sydeu

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Galaxy s7 vs Xiaomi Mi5
    Processor: Likvärdig prestanda, fördel till Mi5 pga support för custom roms.
    Lagring: Samma för bägge, den bästa i världen, bättre än alla andra android-tillverkare
    Kamera: Fördel Samsung men även Mi5 ser mycket lovande ut och kan helt klart tävla uppe i toppen
    Mjukvara: Tveksam fördel Samsung, klar fördel Xiaomi när custom ROMs väl kommer
    IR: Saknas på s7 men finns på Mi5
    IP-klass: Finns på s7 men ej Mi5
    Design: Mindre döyta på Mi5, de minsta sidokanterna på någon telefon hittills. I övrigt ganska lika, båda mycket snygga
    USB-port: Galaxy s7 kör fortfarande den nu uråldriga Micro-Usb, Xiaomi kör USB type-C 3.0 med quick charge 3.0.
    Täckning: Galaxy s7 har allt, Xiaomi saknar band 20 vilket är viktigt i glesbygd.
    Skärm: Viss fördel Samsung om man gillar Amoled, Mycket bra lcd på Xiaomi

Trots att Xiaomi Mi5 alltså helt klart är med och tävlar i toppen och i mina ögon är en klart bättre mobil än LG G5 och helt klart håller jämna steg med Galaxy s7 så kostar den inte ens hälften!

6. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Specifikationer är långt ifrån allt. Det vet du mycket väl (du drog exempelt med ulefonetelefonen tidigare med bra specs, men ändå massor av bekymmer). Det krävs tester och recensioner innan man kan dra såna slutsatser som att de är skapligt likvärdiga.

Kameran verkar du mest spekulera över. Har du några bilder att länka?

Xiaomi saknar för övrigt minneskortplats. Xiaomi har FHD, inte 2560 x 1440 som S7.

Jag tycker du drar väldigt långtgående slutsatser utan att egentligen veta så mycket.

7. sydeu

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Med tanke på att man kan få 128 GB UFS 2.0 lagring till ett mycket attraktivt pris hade SD-slot inte varit en fördel. Snarare en nackdel då många inte förstår skillnaden i hastighet och köper ett billigt skräpminne och sedan tror att telefonen är långsam.

Om vi tittar till tidigare flaggskepp från Xiaomi finns inget att oroa sig över när det gäller mjukvara. Dessutom kommer custom ROMs senare till skillnad från s7, mycket viktigt för oss som bryr oss som verkligen bryr sig om mjukvara.

Den lägre upplösningen på en skärm av den storleken anser jag vara en fördel. Nu gick jag inte in på detaljer utan visade en tydlig översikt varför de tävlar i samma liga. Men vill man göra det kan man kolla igenom Xiaomis presentation där de bland annat förklarade hur de sänkt strömförbrukningen för skärmen med 20% osv.

Självfallet finns det bildexempel om du vill ha det:
    http://www.gsmarena.com/xiaomi_mi_5_mwc_2016-review-1401p3.php
    http://www.androidheadlines.com/2016/02/xiaomi-mi5-camera-samples-appear-on-official-site.html
    http://www.gizmochina.com/2016/02/24/xiaomi-mi-5-vs-iphone-6s-plus-official-camera-samples-compared/
    Bildstabilisering:

Vi vet lika mycket om Mi5 som Galaxy S7 och de bägge ser mycket lovande ut och tävlar i samma liga. Bägge telefoner hyllas till 100% överallt, förstår inte riktigt hur du inte kan se att de är på samma nivå? :S

8. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Huawei Mate 8.[​IMG] [​IMG] Motivering, extremt bra flyt i telefonen när det gäller flyt och öppna appars osv slår den 6p.
    Screen to body ratio är klass ledande, bäst fingeravtrycksläsaren. Väldigt stilren design.
    EXTREMT bra batteritid i en liga för sig. Kraftful processor. Helt okej kameran med klass ledande OIS. Kameran är i nivå med Note 5 i dagsljud men i mörker är den inte lika bra pga av note 5 har bättre bildbehandling, men huawei jobbar på att förbättra kameran med kommande uppdateringar...

Anledingen att jag köper Mate 8 är pga form faktorn, screen to body ratio och batteritiden och flytet, men framförallt priset.

Anledningen att jag inte köper S7an, deras mjuvara suger, jag har fått det bekräftat via youtube att
    minnes hanteringen fortfarande är lika usel som på 6an dvs har du fler än 7 appar igår laddas dom om när du multi taskar.
    S7an är inte lika stilren som huawei Mate 8 och den ser mer "fjortis" ut med sin rundade former, screen to body ration imponerar inte. Skärmen skulle jag inte tacka nej till och inte heller kameran, återstår att se vad batteritiden har att erbjuda.
    5.5 tum är för litet för mig , 6 tum är sweetspoot om man använder Huaweis screen to body ratio.
    Men vad det faller på i första hand är priset, jag vägrar betala 8800 kr för något som jag bara "halvgillar".
    Jag tycker fortfarande samsung saknar sinne för stilren design och det hjälper i mitt tycke inte att "glasa in" en telefon för att få den att se stylish ut.

LG G5an faller först och främst på att den har för liten skärm. Det är mkt tjat om "one hand usage" men jag använder min telefon som en dator för att surfa och konsumera media samt komuncera via olika appar, jag kompromissar hellre bort one hand usage mot större skärm som ger en helt annan upplevelse, jag har gått från 5.5 och skillnaden till 6 är mkt stor i användupplvelse.

G5ans koncept med magic slot ska ha beröm då den har potential i framtiden att kunna byta batteriet på ett lätt sätt.
    Även då telefonen i är metall känns bygget ändå inte speciellt gediget. Dom kunnde gjort en mer elegant lösnign så som att man får ut luckan på samma sätt man får ut sim kortet gillar inte att man får med sig hela front panelen även om det är flexibelt så känns bygget inte så robust. Deras dubbla kameror på baksidan är inte värdig kompromiss då det blir extremt fullt och det är inte värt att ha en ful telefon för att få två kameror helt enkelt en BRA kamera är det man behöver. Hade dom 2 kamerorna haft lägre profil och ingen bump hade det varit en annan sak. Deras ljud modul bra koncept men det för dåligt screen to body ratio.
    Men det största misstaget med G5an är att dom valde för liten skärm, V10 känns mer attraktiv i mina ögon (med ett lämpligt skal som döljer den extremt fula baksidan).

Sony Xtreme, det enda jag kan säga om den telefonen är Zzz.
    Sony känns inte som ett alternativ, för mig.

Annars tycker jag att MWC 2016 var en extrem besvikelse.
    Hade väntat mig Huawei p9 men antar att det kommer sedan.
    Men framförallt den totala avsaknden på phablets på MWC är en besvikelse.
    Efter jag sett MWC ångrar jag att jag inte köpte Mate 8 i november 2015 då hade jag haft klassledande cpu ett bra tag frammåt

[​IMG][​IMG]

kissidor, Larsgmb och dannejanne gillar detta.
  9. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Du är så angelägen om att hitta fördelar för din favoritmobil att du på allvar vill hävda att det är en fördel att man inte kan ansluta sina minneskort. Jösses. Det är inte ett trovärdigt sätt att argumentera på.
    Man kan bry sig om mjukvara alldeles utmärkt utan att vilja ha custom ROMs. Jag lovar.
    Det finns många saker som är bättre på S7. Skärm, kamera, minneskortplats, ip, 4G-band, mjukvara, upplösning. Jag kräver ingående tester för att bli övertygad om att Mi5 kan vara i närheten.

Hyllas till 100% överallt? Det skulle vara första gången i världshistorien i så fall.
    Jättefina bilder givetvis, men jag syftade på bilder som inte kommer från tillverkaren. Bilder som de som skriver om mobilerna själva tagit. Tillverkarbilder ser alltid imponerande ut.

pmugghc gillar detta.
  10. sydeu

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Vi får väl helt enkelt se när recensenter fått tag i sina exemplar, jag vet redan vem av oss som har rätt men då kommer även du inse det :)

Att försöka påstå att den inte tävlar med toppmobiler är rent utsagt ett skämt faktiskt :)

Självklart är det min favoritmobil just nu då man får den bästa hårdvaran i världen, med mycket stabil mjukvaru och bra rom support till ett lågt pris.

11. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag har aldrig sagt att den inte kan tävla med toppmobiler. Jag väntar på tester innan jag drar några slutsatser, alternativt så köper jag den själv för att testa, det är så jag alltid gör. Det är dock tydligt att den saknar många saker som S7 har, det vet vi redan. Den kommer därmed aldrig att kunna nå upp i samma liga som S7.

Du å andra sidan drar långtgående slutsatser om en mobil som inte ens blivit testad. Det är inte seriöst någonstans. Du säger till och med att du vet hur en mobil som inte finns att köpa kommer att prestera. Det är ju helt fantastiskt och helt omöjligt att ta på allvar.

Du pratar om "världens bästa hårdvara", men faktum är att den inte ens har något så grundläggande som minneskortplats. Något som Samsung insett att folk vill ha. Vidare så saknar den ip-klassning, den har inte OLED och upplösningen ligger på standardupplösningen FHD. Det är mycket som saknas, det är inte på långa vägar " världens bästa hårdvara".

12. Larsgmb

Larsgmb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    712
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    sydeu gillar detta.
  13. Larsgmb

Mottagna gillanden:
    712
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    För några år sedan hade jag 512Mb RAM, vilket var lite tufft.
    Idag har jag 2Gb, vilket känns tillräckligt. Så 2, 3, 4 GB kanske inte spelar så stor roll egentligen:P

PS. Det skulle vara intressant att se en jämförelsetest mellan S7 och Xperia X.

14. Gorynytj

Gorynytj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    sydeu och Larsgmb gillar detta.
  15. Larsgmb

Mottagna gillanden:
    712
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Gorynytj gillar detta.
  16. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Jag tycker att det är intressant att läsa i denna tråd, men det händer lätt att det spårar ur. Inget trams, os vs os/mobil vs mobil osv TÄNK PÅ DET, vill inte låsa denna tråd för något sådant :)

Ara, Larsgmb och Ascii gillar detta.
  17. Larsgmb

Mottagna gillanden:
    712
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Tänk att jag som är rätt gammal kan tas för en fjortis:) (eftersom jag gillar lite rundare former, även på mobiler)
    Och att skärmen går ända ut till kanten vore inte bra för mig. Redan med en S5 händer det att jag startar program då jag ofrivilligt kommer åt ikonerna:P

18. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Man är bara så gammal som man känner sig [emoji1]

Larsgmb gillar detta.
  19. Larsgmb

Mottagna gillanden:
    712
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Fast så farligt är det kanske inte. Och frågeställningen "bäst flaggskepp 2016" går ju ut på att ställa olika mobiler mot varandra.
    Fast fokusering på fakta är bra. T.ex. utseendet kan vi ju lämna därhän då det är så subjektivt.

Ara gillar detta.
  20. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Som det är nu har du rätt i, en liten påminnelse endast ;)

Tummen upp för skapandet av tråden! [emoji106]

Ara och Larsgmb gillar detta.