Bästa android box/tv

Diskussion i 'Android TV' startad av daikini, 14 feb 2017.

  1. daikini

    daikini Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2013
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej :)

    Tänkte kolla med er här på forumet vilken android box som är bäst eller som folk rekommenderar, uppskattar all info :)
     
  2. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Nvidia Shield TV är väl en som är rätt populär. Sen finns ex. Xiaomi Mi Box 4K som Kina alternativ. Jag har dessa båda och Shielden har ett bättre flyt igenom hela systemet,även snabbare på att starta/ladda appar och överlag mer finslipad trots att gränssnittet är mer eller mindre identiskt på båda.
    Dessa två enheter är enda jag testat så kan inte jämföra mot andra alternativ.

    Sen finns det billigare alternativ från Kina,men dessa måste man kolla upp i förväg då vissa inte använder Android TV gränssnittet utan kör vanliga Android. Men det beror helt på användaren vad man är ute efter?
    Ska man har TV gränssnittet och vill minimera risken för problem så är Shield TV ett säkert kort. Vill man däremot experimentera mer så kan en Kina variant med vanliga android gränssnittet vara ett bättre alternativ.
     
    Last edited: 14 feb 2017
    bernard gillar detta.
  3. 4olle

    4olle Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nvidia Shiield TV. Jag har haft Wetek Core och Play tidigare, RPI med Openelec/LibreElec och Apple TV 3, jag säger Nvidia Shiield TV alla dagar i veckan. Visst den är dyrare än alla andra, men man får det man betalar för - som bilhandlaren sa :P
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Största nackdelen med Nvidia Shield/"Android TV" är att många svenska Play-tjänster fortfarande inte har Android TV-stöd, men då Shield TV kan fungera som en Chromecast går det att komma runt genom att casta från telefonen. Dvs i väntan på att tjänsten får en app.

    Än så länge är det väl egentligen bara: Netflix, Viaplay, SVTPlay och TV4Play som har stöd bland de svenska Play-tjänsterna för Android TV. HBO Nordic, Comhem Play, Telias Play-tjänst m.fl. saknas tyvärr för tillfället.

    Köper du en box som kör "vanliga" Android kan du köra i stort sett alla appar, men då är de inte anpassad för storbildsskärm/krångligare att använda/kan kräva tangentbord.


    Shielden är i övrigt totalt episk och är så fullsmockad med alla möjliga inställningsmöjligheter och codec-stöd att den täcker i stort sett alla behov. Nvidia är också superduktiga på att uppdatera Shield till nyare Android-versioner. Just nu kör Shield 2015 och Shield 2017 bägge Android Nougat. Tror det är rätt få "kinaboxar" som kör 7.0 i dagsläget (...om någon?).
     
    iterva gillar detta.
  5. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag har fastnat lite för en Kinabox i form av MeCool BB2 och har konfigurerat upp några stycken. Den kör Android 6.0.1 rakt ur lådan och har dessutom root vilket jag betraktar som en oerhört stor fördel. TV-gränsnittet finns men man kommer även åt vanliga Android och kan installera appar etc som vanligt.

    Kodi är förinstallerat men det byter jag alltid ut mot senaste versionen. Navigeringen där är mycket smidig med fjärren.

    Man kan även trimma boxen en del genom t.ex L Speed vilket även snabbar upp Kodi (utvecklaralternativ finns bland inställningarna så det går utmärkt bra att även justera animationerna).

    Vanliga appar fungerar perfekt - dock är det en god idé att t.ex installera RemoDroid för att enkelt navigera dessa (då får man upp TV-skärmen på sin enhet och navigerar sedan där vilket underlättar med dessa).

    Däremot kör jag inget DRM-innehåll och definitivt inga Playkanaler på boxarna. Det finns en risk att vissa appar gnäller på att root finns. Dock rekommenderar jag onekligen att man tittar på alternativa tjänster snarare än pillar för mycket med DRM-material.

    Jag kan definitivt rekommendera MeCool BB2 om man söker en fullfjädrad Kodi-box. Är man däremot ute efter någonting som kan köra diverse DRM-skyddade Playtjänster kan det dock vara bättre att kolla på något icke-rootat alternativ. De tjänster jag själv använder (t.ex USTV Now) fungerar perfekt via Kodi. Jag brukar undvika saker som inte kan integreras med Kodi i dessa sammanhang - detta då det blir mycket smidigare att köra allt via detta mediacenter.
     
  6. zcooter

    zcooter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy s22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy s22 Ultra
    Platta 2:
    Sony Z2
    Övrigt:
    Formuler Z8
    MiBox 4
    Jag har och haft ett par olika Xtreamer tv boxar, så dem kan jag rekomendera eftersom dem är kompatibla med nästan alla bild, ljud och text filer på marknaden. och googleplay fungerar men även andra appar som man hittar, installeras o stöds
     
  7. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Själv beställer jag en Xiaomi mi box någon dag här för att få riktig Android TV. Men det beror ju på vad man ska ha den till. För mig är Kodi och play-kanaler det primära, och då vill man ha ett fjärr-vänligt gränssnitt.
    Bra om vi är fler med Android-TV som börjar göra det jobbigt för de play-leverantörer som inte har en Android-TV app. Vad jag förstår är det bara en anpassning av Android-appen som behöver göras, så då är det ju ingen Big deal för dom.
     
    Eder, Jerker och bernard gillar detta.
  8. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Ni som har Mi Box, hur är flytet vid filmtittande via Kodi? Hackar/rycker det vid panoreringar etc? Jag kollar mest på "vanligt förekommande" 720p/1080p filmer, blir jag nöjd med denna box? Fungerar röststyrningen i Kodi, går det tex söka efter film man har lokalt lagrad på hårddisk?

    Eller för mig som ska ha den som ren Kodi box, räcker det då med en billigare Kina box som kör ren Android? Man har ju läst en hel del negativt om upplevelsen med Kodi angående dessa boxar med amlogic s912-chippet, nåt som ni som har dessa boxar märkt av?

    I dagsläget kör jag osmc på en RPi. Där är flytet inte riktigt bra så är det värt att uppgradera?
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det är verkligen ingen större sak att få till Android TV-stöd. Vill man göra det _riktigt_ bra krävs väl lite mer jobb, men att inledningsvis bara få igång det är simpelt.

    Jag tror nästan att det som satt käppar i hjulen främst varit licensrättigheter. De måste omförhandla för nya plattformar....misstänker jag.

    Kan nämligen inte begripa varför det skulle ta så lång tid annars :) Är som sagt oerhört simpelt.
     
    Vispen74 gillar detta.
  10. Zirob

    Zirob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S10, Xiaomi Mi 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S10, Xiaomi Mi 9
    ROM:
    -
    Jag kör en Mi Box (3) 4K på en gammal LG 1080p plasma och jag upplever inga problem med hack, ryck eller släpningar vare sig i SPMC (KODI fork), Plex, Netflix, Viaplay eller Magine TV. Smidigt att kunan casta till den också. Jag har inte provat VLC, MX eller någora fler än de som jag listade ovan men jag är ytterst nöjd med min lilla burk.
     
  11. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Vissa 1080P filmer kan ha små ryck,medans vissa fungerar utan problem. Då har jag vanliga Kodi (för android TV) installerad. Problemet är med all sannolikhet relaterad till filmens codec då filmen flyter utan hack på dator.
    Röststyrning testa jag snabbt,och fick aldrig det att fungera öht. Har ju visserligen kommit 2 uppdateringar till boxen sen dess så kanske problemen är lösta nu. Men använder Plex primärt så har ej brytt mig om att testa igen men ville nämna mina erfarenheter ändå.

    Värt att nämna är att Telia Play+ ej fungerar att casta till denna box,händer inget utan står bara och laddar. Bara som allmän information om det är något du använder/planerar använda.
     
  12. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Jag som ska använda boxen primärt för Kodi kan då alltså lika gärna skaffa en "vanlig" Android-box istället för Mi box då dessa kina-boxar baseras på samma chip, sett utifrån bildkvalite etc?
     
    Last edited: 15 feb 2017
  13. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag har inte upplevt några problem med MeCool BB2 (Amlogic S912) ihop med Kodi, vare sig det gäller streamat från vissa plugins eller med 1080p från USB-minne eller extern hårddisk (strömmat från dator till boxen). Inga konstigheter med bilden, hack eller annat.

    Däremot gör L Speed att man får ett ökat flyt i Kodi (det fungerar bra utan men blir ännu bättre med).

    Då jag inte kör DRM-material på boxen (sådant är bannlyst hos mig) kan jag inte uttala mig om Play-kanaler och liknande. Däremot fungerar USTV Now och CTV m.fl utmärkt bra även i HD-kvalitet (bättre bild på t.ex CTVs nyhetssändningar via appen än med fd kabelabbet).
     
  14. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Kan man boota dessa kinaboxar som kör Android 6.0 så man direkt kommer in i Kodi utan att först komma till launchern? Om det går, hur gör man? Jag ska nämligen gömma undan den blivande boxen så att jag inte kan använda IR-fjärren utan vill använda yatse på mobilen istället.
     
  15. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag är osäker på autostartmöjlighet för Kodi men installerar man RemoDroid på boxen samt den enhet man vill kontrollera med kommer man runt det (man får upp boxens skärm på enheten och kan då starta Kodi därifrån).
     
  16. daikini

    daikini Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2013
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad tycker ni om MiniX Neo X8-H är det något och ha? Är detta en Android TV? Jag har en 65tums tv (Samsung) som jag gärna vill att allt ska funka på
     
  17. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Den kör inte Android Tv utan vanliga Android.
     
    bernard gillar detta.
  18. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Nu hittade jag en app som heter xbmc launcher som tydligen ska göra kodi till launcher.
     
  19. daikini

    daikini Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2013
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad innebär det? Kmr jag inte kunna köra med vissa appar då eller? Btw vad är skillnad på Android box och Android TV?
     
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    kan rekommendera denna sida

    http://www.iboum.com/net-media-players.php

    Det finns otroligt många bra android boxar som är billiga och bättre prisatta än xiaomi

    Men Nvidia shield är klass skillnad då den totalt kör över alla andra konkurrenter men den är också typ dyrast av alla.. och alla har inget intresse av att använda den som spelkonsol.