Innan jag körde Tomtom Go så körde jag nästan uteslutande Navigon. Har köpt mig de flesta av tilläggen för Navigon. TomTom är en rätt tung app och gillar att äta batteri men jag har hållare med strömförsörjning i bilen. Tomtoms text to speech är väldigt bra. Han läser upp gatunamn och nummer på avfarter. I Navigon så föll plötsligt nummer på avfarterna bort. Eller tja, inte hela. Den visar 2 av tre siffror i en liten cirkel och så har det varit en längre tid nu. Kör nästan aldrig Navigon längre men håller appen och kartorna uppdaterade. Tycker dock att Google Maps är lite bättre på att beräkna ankomsttider utifrån rådande trafiksituation och den är bra på att säga till när jag bör åka för att hinna till saker i min kalender.
Det som stör mig med Tomtom är att den inte kan ta en adress från en annan app. Navigon, Maps, Here mfl. klarar förstås av att startas från en annan app. Tomtom fattar inte vad den ska göra med informationen. Typ om man letar efter adressen till en Max-restaurang och väljer navigering från Max egna app. Alla andra appar klarar det men inte Tomtom. Deras sökning har mer att hämta också. Navigon körde tidigare med sökningar via Google och då hittade jag ALLT. Nu har de bytt till något annat och är inte lika träffsäkert längre. Med Tomtom på min LG G3 så klarade den inte av att hålla laddning samtidigt som jag navigerade. Kunde tom ha mindre kvar i batteriet vid ankomst än vad jag hade när jag startade resan. Det problemet är betydligt mindre sen jag bytte till G4. Ingen annan navigationsapp har dragit så mycket kräm.
Waze har jag aldrig gillat. Det känns ofärdigt och plottrigt på något sätt. Sygic är dyrt.
Jag har testat de flesta navigationsappar. Jag pendlar några mil till och från jobbet varje dag så jag kör en hel del. Jag har äran att köra en hel del på E4an mellan Kista och Upplands Väsby så jag använder alltid navigator även om jag bara ska hem eller hämta ungarna i skolan för att ha aktuell och bra trafikinformation. Några få gånger har jag blivit räddad från de värsta köerna när GPSen plötsligt har bett mig att svänga av från min normala resväg men ofta så säger den till för sent. 
Tomtom har jag inte hunnit använda så länge men hittills har den varit bra på att säga till. Rösten läser upp att det finns alternativa resvägar och hur lång tid man beräknas spara på att ta en annan rutt. Varningarna för hastighetskameror är också bättre än varningarna i Navigon.
Last edited: Nov 14, 2015