Diskussion: Bästa Batteritid som du har fått tills nu ?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av tokayto, 18 okt 2011.

1. Nabilon

Nabilon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Fast ska man påvisa att telefonen har bra batteritid gäller det att använda den på ett sätt som det faktiskt är tänkt (dvs, ingen underklockning eller extraprogram som stryper funktioner).

Visst är det som du säger. De flesta inser inte (eller glömmer bort) skillnaden i mängden funktioner när de jämför sin nya smartlur med en Nokia 2110 (som inte ens hanterade sms) från 1995.

2. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Efter 76 timmar var min X10 mini pro nere på 34%, de är väl den bästa noteringen jag har haft. Men då låg den på standby hela tiden.

3. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    +1

Det känns inte rätt att köpa en smartphone och sen stänga av allting som gör den "smart" för att krama ur några fler timmar batteritid. Då kunde man lika gärna behållt den där 2110:an.

4. ixxe

ixxe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Underklocka gör jag inte men är det inte rätt "smart" att själv kunna välja NÄR telefonen ska koppla upp sig och kolla efter epost/facebook/whatever.

Jag har inte direkt nån nytta av att den står o tuggar batteri om jag endå bara tänder min display varannan timme? Det är ju liksom upp till var och ens
    behov :)

5. skipunk

skipunk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Personligen vill jag alltid ha data och sync på (förutom när jag är utomlands eller i vildmarken såklart). Notifikationer är ju en av sakerna som gör android överlägset ios. Betalar gärna några % för det.

För det andra, även om jag skulle kunna få ut två eller tre dagar ur en laddning så laddar jag ändå varje dag. Varför skulle man inte vilja börja dagen med 100%? :-)

Med det sagt så vill jag ändå ha så bra batteritid som möjligt! Drar den mindre i fickan har man mer över åt annat helt enkelt. Dessutom är det väldigt skoj att flasha nya saker...

Problemet med att ständigt söka bättre batteritid är att man spenderar mer och mer tid på att stirra på procenten, gräver ner sig i allehanda övervakningsprogram, provar olika kalibreringar och låter telefonen vara i viloläge hela dagen. Detta istället för att, tja, faktiskt använda den!

Vet egentligen inte vad jag vill ha sagt med detta, behövde skriva av mig bara tror jag :-P

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

6. oxpo

oxpo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Inte för att vara tråkig, men Nokia 2110 hanterade sms alldeles utmärkt. ;-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

7. Nabilon

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det var som fan! Funktionen användes inte av mig, förmodligen då jag bara kände ett par st som också hade mobil. Ja, det var andra tider :)

8. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Nej nej, jag har all synk på, kontakter, gmail, musik, direktöverföring, Picasa webalbums, google+, kalender, FB.

Om man stänger av allt mer eller mindre så klarar luren en vecka i idle. Har en gammal huawei u8220 med cm6 på, den har klarat 12-13 dagar bara liggandes i idle. Men jag orkar inte hålla fingarna borta från SGS'en eller SGS2'an så länge :P

Att underklocka är väldigt vettigt enligt mig, det är ytterst sällan då processorn verkligen behöver gå i 1,2Ghz. Och så som ondemand guvenören skalar så kommer cpu ligga på 1,2Ghz så fort du gör minsta lilla med telefonen, tex scrollar på en webbsida. Sänker man till 800Mhz märks absolut ingen skillnad i prestanda men man kan köra cpu volt på 975mV istället för 1275mV.

Det är en av få saker man faktiskt kan göra för att minska strömförbrukningen när man använder luren. Sen så tar det ungefär 3sek att klocka upp cpu till 1,2-1,6Ghz om man skulle få för sig det.

Ståhejet kring siyah kerneln är just att AOS buggen verkar vara fixad/minimerad, vilket gör att man nu får så bra batteritid som man ska få. Som jag fick med min SGS1 när jag körde 2.2 på den.

För mig handlar det om att det är kul att fippla och få ut det mesta ur luren, det är absolut inget måste på något sätt. Men jag gillar det, går det att överklocka/modda så är det klart att man ska göra det! :D

Last edited: 25 okt 2011
  9. Nabilon

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det är ju absolut en anledning jag köper med hull och hår! Det är aldrig fel att vara nördig :)

10. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Hehe, det enda som inte är överklockat hos mig är laptopen, pga. att det inte går. Den är dock undervoltad! :P

EDIT: Kom på att GPU är överklockad i laptopen, men inte CPU!

11. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    Nu är ju inte Nook Color en telefon men likväl en Android med CM7.1 Efter 7dagar och 12timmar i standby med WIfi påslaget så har den 53% batteri kvar. <3

Undra just varför det blir sådana skillnader. Jag kan köpa att galaxy S2 har strax under halva batteristorleken, men jag når aldrig mer än max en dag(dag inte dygn) med Wifi påslaget :sealed:

12. 007Magnus

007Magnus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Meningslöst med att ha bästa batteritiden för en oanvänd smartphone.

Som tidigare sagts så räcker det om den klarar en dags tungt användande.
    Och det är inga problem (såvida man inte kör konstant med spel, surfning eller video hela dagen, men då hjälper inte några som helst åtgärder, skärmen drar överlägset mest då).

Att då som besatt välja kärna och övriga inställningar (slå av allt användbart för att bara aktivera det när det behövs är ett fippel) utifrån batteritid tycker jag känns bortkastat då den ändå ska laddas varje natt.

Som exempel så testade jag en Siyahkärna och visserligen kunde den klockas och voltas, men jämfört med speedmod så var den inte i närheten av lika "smooth" hela tiden.
    Dvs den var inte lika bra optimerad i övrigt som speedmod och det märktes genom att det ibland hackade till när man svepte mellan skärmar som var fulla med en massa appar. Ibland mjukt, men rätt så det var laggigt, något som i princip aldrig sker på en speedmodkärna (som inte kan klockas eller voltas).
    Känns som natt o dag i upplevelse mellan de båda kärnorna.
    Det är alltså lätt att fastna på oväsentliga detaljer och missa att totalupplevelsen blir lidande i slutändan.

13. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    Glömmer man laddaren över en bortrest helg hade jag uppskattat om telefonen levde en helg om jag då medvetet lät den ligga i fickan. Så visst finns de poänger i att telefonen inte skall ta slut när den ligger släckt, oavsett om bluetooth och wifi är påslagna men ej i bruk.

Även som light user borde den förövrigt räcka över en helg. Att man får/tar emot 10st sms per dag, kollar mailen ett par gånger och svarar/ringer ett par kortare samtal och för den delen surfar ett par minuter för att uppdatera sig på nyhetsfronten. inte orimligt med 3dygns standby med de kriterierna. I synnerhet när Samsung anger 25dyngs standby.

Men vi är ju inte ens nära på någon del där.

14. Zitzo

Zitzo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Vad för router kör du med? Har du en dlink (i synnerhet 655:an) så försvinner det 10%/tim bara du låter den ligga orörd med wifi på. Var så för mig innan o sen skaffade jag ny router och vips var problemen borta.

15. Steffe3

Steffe3 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8
    Läst många som har det problemet nu, men det känns som inställningsfel nånstans då jag inte har märkt av nåt sånt :s

16. Zitzo

Zitzo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

17. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Appropå rekord i batteritid..

Twitter

:)

18. yabosid

yabosid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    231
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A51
    Kör med cog 1.6 och speedmod k2-13. Ganska blandad användning men brukar ha runt 70% kvar efter 15 timmar med jobb osv. screentime brukar vara runt 2 timmar. Får väl ut 6 timmar konstant screentime med mitt 2000mah batteri. Nöjd som fan iaf :-)

19. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

enkelt, du stänger helt bara av synk med hjälp av den ström-kontroll du fått som widget av samsung.
    Sen slår du på den när du tänder din display varannan timme.

20. Nabilon

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Enligt inlägget på XDA (som länkats till i tråden) verkar det onekligen som om jag har OS bugen. Just nu 44% men jag kan knappast klaga då telefonen varit igång i 1d 5h 12s.