1. Lämna ett bidrag och tävla om ASUS ROG Phone 3!
    Stäng notis
  2. Registrera ett konto och bli del av Sveriges förmodligen trevligaste och mest hjälpsamma community.
    Stäng notis

Bästa enhet/metod för att läsa kurslitteratur (pdf)?

Diskussion i 'Köpråd' startad av Clearminded, 24 jul 2019.

1. Clearminded

Clearminded Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Ska börja studera igen (IT) och det verkar som att i princip all kurslitteratur finns tillgänglig som PDF. Så är nu på jakt efter en smidig metod för att läsa och markera utan att huvudsakligen behöva sitta vid min stationära dator. Min tråd handlar alltså inte så mycket om specific modell som fördelar/nackdelar med olika lösningar.

Hade tidigare en av de tidiga iPad-modellerna och läsning på den fungerade väl okej även om skärmen kändes lite liten (9.7") och den var seg. Har därför tittat på Huawei MediaPad M5 Lite men hela anledningen till att jag köpte en 6"-mobil var i viss mån för att komma ifrån flera enheter. Därför är 2-I-1 konceptet ganska intressant men jag är skeptisk till hur de fungerar som läsplatta när de väger 1.5 eller 1.7 kg. Är dessutom inte i behov av en ny laptop så det känns fel att lägga ut större summor. Har även en Kindle för vanliga böcker men den är under all kritik när det kommer till kurslitteratur.

Just nu lutar det väl lite åt att köpa surfplattan men känns "onödigt" att ha så många enheter. Budget-lösningen vore att få synk (position + markering) att fungera mellan mobil och laptop men Xodo verkar inte kunna hantera det.

Hur löser du det? Tänker mig att detta är ett "problem" som väldigt många har tvingats lösa.

bernard gillar detta.
  2. Ara

Ara Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 656

MINA ENHETER

Jag tycker att du ska ta en titt på en Chromebook. Då får du ju även ett riktigt tangentbord.

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    22 039
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus 6
    ROM:
    Oxyogen Stock
    Platta:
    Google Pixelbook
    Övrigt:
    Galaxy Watch, Fossil SportWatch (2018)
    Vad är det för typ av litteratur?

En Kindle kan ju vara ett alternativ om du inte behöver färgskärm annars, då dessa är mycket behagliga att läsa på/skiljer sig inte nämnvärt från hur tröttande det är att läsa en analog bok. De är dock inte så stora. Kindle Oasis är väl störst med en skärm på 7": https://www.amazon.de/dp/B06XDK92KS/?tag=oid02-21

Allt du förvarar i ditt Kindle-moln synkas sedan mellan alla enheter du kör Kindle-klienten på, inklusive anteckningar, bokmärken, historik osv Klindle-klienten finns för de flesta plattformar som Android, IOS etc.

Men skall du läsa grafer, tabeller eller behöver se bilder i färg etc. blir det ju lite knepigt med en monokrom skärm.

Kristy gillar detta.
  4. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    899
    Operatör:
    Fello, Comhem, LMT.lv
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comhem, LMT.lv
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Du skulle kunna titta på appen Favorite Book Reader, som tydligen har en hel del av det du är ute efter.
    Finns för Android & iPhone, beta för MacOS.

"New versions for Windows, Linux, and MacOS X are under active development. MacOS version is available for testing, Windows and Linux betas coming soon."

Jag använder den mest för att läsa ePub böcker, har aldrig testat synkronisering och nätverks funktionerna.

Welcome to FBReader book network

Last edited: 25 jul 2019
    Kristy gillar detta.
  5. Clearminded

Mottagna gillanden:
    37
    Tack för tipsen.

Har som sagt både en Kindle Paperwhite och en budgetlaptop men tycker inte riktigt att någon av dessa lämpar sig riktigt för kurslitteratur inom programmering. Lite därför jag var inne på en 2-i-1 med förhoppningen av att kombinera det bästa med laptop och surfplatta men risken är väl uppenbar att man istället får de sämsta av båda världarna. En otymplig surfplatta som inte riktigt hänger med om man vill utföra arbete.

Ska kolla upp FB Reader och se om de har någon tidsplan för Windows.

6. RuffyMan

RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    552
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone Xs Max
    Kan rekommendera dig iPad med Apple Pencil isåfall, prova och se efter i en butik!

7. Clearminded

Mottagna gillanden:
    37
    Blev en Huawei MediaPad M5 Lite.

Kände att 2190 kr med penna var en överkomlig lösning då jag inte är i behov av en ny laptop just nu. Så att köpa en "framtidssäker" 2-i-1 för strax under 10 000 kr kändes dumdristigt. Att köpa en äldre 2-i-1 bara för att läsa kurslitteratur kändes lika dumt när jag inte vet hur bra 2-i-1 fungerar som surfplatta och en riktig surfplatta kostar en bråkdel.

Mjukvarumässigt så har jag experimenterat lite mer med Xodo. Öppnar pdf direkt från Xodo genom Dropbox-funktionen och det tar inte särskilt många sekunder för filer på 30 mb att ladda. Vid datorn så kan jag öppna pdf-filen antingen i Chrome om jag vill läsa eller dra in filen på deras webbplats för att redigera annotations.

Kristy gillar detta.
  8. Slimey

Slimey Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    405
    Funkar inte acrobat reader med adobes molnsync för ditt syfte?

9. Clearminded

Mottagna gillanden:
    37
    Tack för tipset. Läste lite om det men verkar vara samma upplägg som Xodo där annotations sparas i pdf-filen så man tvingas öppna den från molnet varje gång. Inget jätteproblem så länge man har wifi men lite drygt på mobilen.

10. Slimey

Slimey Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    405
    Nja, du behöver bara vara online när du synkar annars funkar den utmärkt även offline.