Bästa enhet/metod för att läsa kurslitteratur (pdf)?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Clearminded, 24 jul 2019.

  1. Clearminded

    Clearminded Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2018
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    423

    MINA ENHETER

    Ska börja studera igen (IT) och det verkar som att i princip all kurslitteratur finns tillgänglig som PDF. Så är nu på jakt efter en smidig metod för att läsa och markera utan att huvudsakligen behöva sitta vid min stationära dator. Min tråd handlar alltså inte så mycket om specific modell som fördelar/nackdelar med olika lösningar.

    Hade tidigare en av de tidiga iPad-modellerna och läsning på den fungerade väl okej även om skärmen kändes lite liten (9.7") och den var seg. Har därför tittat på Huawei MediaPad M5 Lite men hela anledningen till att jag köpte en 6"-mobil var i viss mån för att komma ifrån flera enheter. Därför är 2-I-1 konceptet ganska intressant men jag är skeptisk till hur de fungerar som läsplatta när de väger 1.5 eller 1.7 kg. Är dessutom inte i behov av en ny laptop så det känns fel att lägga ut större summor. Har även en Kindle för vanliga böcker men den är under all kritik när det kommer till kurslitteratur.

    Just nu lutar det väl lite åt att köpa surfplattan men känns "onödigt" att ha så många enheter. Budget-lösningen vore att få synk (position + markering) att fungera mellan mobil och laptop men Xodo verkar inte kunna hantera det.

    Hur löser du det? Tänker mig att detta är ett "problem" som väldigt många har tvingats lösa.
     
    bernard gillar detta.
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag tycker att du ska ta en titt på en Chromebook. Då får du ju även ett riktigt tangentbord.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 692
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad är det för typ av litteratur?

    En Kindle kan ju vara ett alternativ om du inte behöver färgskärm annars, då dessa är mycket behagliga att läsa på/skiljer sig inte nämnvärt från hur tröttande det är att läsa en analog bok. De är dock inte så stora. Kindle Oasis är väl störst med en skärm på 7": https://www.amazon.de/dp/B06XDK92KS/?tag=oid02-21


    Allt du förvarar i ditt Kindle-moln synkas sedan mellan alla enheter du kör Kindle-klienten på, inklusive anteckningar, bokmärken, historik osv Klindle-klienten finns för de flesta plattformar som Android, IOS etc.


    Men skall du läsa grafer, tabeller eller behöver se bilder i färg etc. blir det ju lite knepigt med en monokrom skärm.
     
    Kristy gillar detta.
  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Du skulle kunna titta på appen Favorite Book Reader, som tydligen har en hel del av det du är ute efter.
    Finns för Android & iPhone, beta för MacOS.

    "New versions for Windows, Linux, and MacOS X are under active development. MacOS version is available for testing, Windows and Linux betas coming soon."

    Jag använder den mest för att läsa ePub böcker, har aldrig testat synkronisering och nätverks funktionerna.

    Welcome to FBReader book network
     
    Last edited: 25 jul 2019
    Kristy gillar detta.
  5. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Kan rekommendera dig iPad med Apple Pencil isåfall, prova och se efter i en butik!
     
  6. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Funkar inte acrobat reader med adobes molnsync för ditt syfte?
     
  7. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Nja, du behöver bara vara online när du synkar annars funkar den utmärkt även offline.