Tips: Bästa fastpris abbonemang med ”obegränsad data”

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av rejsare, 22 okt 2017.

  1. rejsare

    rejsare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2013
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Lite råd önskas! Sitter idag med ett Telia 20gb fastpris abbonemang för 389kr i månaden är nöjd med det då datan räcker till och sparas till nästa månad.. Men en Telenor försäljare högg tag i mig erbjud om jag och frugan teckna deras största abbonemang fastpris fick man för 2 pers med bindning obegränsad data för 550kr + 149kr , vilket ger 349kr per abbonemang och 100gb i EU, känns inte som någon annan erbjuder så bra deal..

    Men jag sitter fast hos telia några månader till är egentligen nöjd men sen vi flyttathar vi fått pissdålig täckning hemma, Telia planerar inte göra något åt det, därav mitt intiativ till att byta..

    Tele2 kör ju med obegränsad data för 499kr men kan man lägga till en telefon och data anslutning hos dem?

    Tre går bort helt i mina ögon..

    Vad tror Swedroid forum?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du kan lägga till telefon, men den läggs som avbetalning separerat från abonnemanget. Angående data anslutning, menar du en extra så att du kan ha i en surfplatta, eller menar du ett extra SIM med samtal/sms och data? Tele2 har extra datakort, men det är bara för surf i t.ex. en annan telefon/MIFI/dator/surfplatta. Man kan inte ringa på det. Jag skulle dock inte binda mig i 24 månader, vilket krävs för att få det priset. Hos Tele2 så är det 499:- obegränsat och utan någon bindningstid. Men sen så har jag aldrig gillat bindningstider, men det är ju individuellt om man vill låsa sig med en operatör i 24 månader. Det händer ju en hel del på 24 månader inom mobiloperatörerna
     
  3. rejsare

    rejsare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2013
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    tack för utförligt svar, får fundera lite till .Som du säger dumt att binda sig.

    Band själv upp mig innan vi flyttade och ironiskt nog så fungera Telia dåligt där jag bor nu.. klagat och inga planer finns på utbyggnad..
     
    Last edited: 22 okt 2017
    jnsson gillar detta.
  4. rejsare

    rejsare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2013
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    när ja ändå är igång, hur funkar tele2s surf spärr var det 5gb per dag man fick eller mer ? sen sms ? för att surfa vidare Vet du @jnsson@jnsson
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Verkar lite som om den finns där ifall Tele2 tycker att man missbrukar, för om man kollar @6150@6150 inlägg här https://swedroid.se/forum/threads/a...tele2-telenor-net1.144567/page-7#post-2159795 så verkar han få det mer om han överskrider 300GB och då får/fick han 100GB mer via ett SMS, men det kan nog @6150@6150 svara bättre på, då jag inte har det abonnemanget.

    För din info, så kan man också ha upp till 9 extra datakort hos Tele2, det första är gratis, resterande 8 kostar 19:-/datakort på dessa abonnemang
     
  6. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Varför vill du ha obegränsat ifall du idag har 20 GB och är nöjd med mängden? Sedan är Telenors deal rätt bra, men problemet är ju att den kräver att du binder dig i 24 månader.

    Själv jag rekommendera Vimla istället ifall du kan tänka dig att fortsätta med 22 GB. Där sparas oanvänd data på samma sätt som hos Telia och du kan spara 100 GB max. Kan rekommendera detta test av Vimla ifall du är intresserad. Frugan kan du sedan bjuda in via den vimla-tipslänk du får när du beställer och därmed sparar ni 10kr i månadsrabatt på båda abonnemangen.

    Största fördelen blir ju att du inte behöver binda dig och du kan minimera månadskostnaden då du kan sänka surfmängden t.ex. ifall du sparar ihop mycket. Väljer både du och din fru Vimla 22 GB fria samtal/mess så blir det 290kr/mån per abonnemang. Så visst för 60kr/mån extra per abonnemang så kan du få obegränsat hos Telenor mot att du binder dig 24 mån. Men det är ju rätt meningslöst om du ändå inte använder mer än t.ex. 20 GB/mån. Hos Vimla kommer du ju som sagt som hos Telia att bygga upp en pott som du kan ha som buffert ifall surfen någon månad drar iväg lite.

    Nackdelen mot Telenor är att EU-surfen är begränsad till 7 GB/mån samt att möjlighet att lägga till telefoner på avbetalning saknas. Sedan brukar det ofta visserligen vara billigare att köpa telefonen direkt, så kanske inte är en nackdel så sätt.
     
  7. rejsare

    rejsare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2013
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    jag reser en hel del så vill gärna kunna nyttja all data utomlands, därav går vimla bort sen har jag även ett 3 data kort som levt kvar. Så egentligen är väl min förbrukning mellan 20-40gb per månad. Hade varit gott om man kunde fått dumpat 3 och kör ett fastpris, men Tele2 s deal kanske inte är så dum med 19kr per extra kort..
     
  8. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Om man är några stycken som går ihop så är Telenors familjeabonnemang med obegränsad data väldigt bra. Får man ihop 8 stycken personer så blir priset per abonnemang 199 kronor i månaden, och då får alla fria samtal, SMS och surf och 100 GB delat inom Europa.

    Telenor själva skriver att de som ingår i "familjen" egentligen inte måste vara en famill (källa).
     
  9. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Tänk på att Tele2s obegränsade endast tillåter 30 GB i EU dock, hos Telenor är gränsen som sagt 100 GB.
     
  10. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    551

    MINA ENHETER

    Har själv Telenor familj obegränsat med familjen.
    499 + 99 per medlem (rabatt just nu) = 796kr totalt = 199kr per person. Svårslaget.
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fast då måste man som sagt binda sig också i 24 månader för att få det priset med obegränsat va?
     
  12. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    551

    MINA ENHETER

    Ja jo precis. Gillar inte det egentligen men har svårt att se att jag hittar något billigare dem närmsta två åren, så det fick bli bundet ändå :)
     
  13. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Man kan ju såklart låta bli att binda sig, då blir det ca 50 kronor extra i månadskostnad per person, vilket fortfarande är bra.

    Den enda nackdelen är väl att man är rätt många som delar på en pott om 20 GB, hade föredragit om varje nummer haft sin egen pott.
     
  14. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 366
    Mottagna gillanden:
    2 811
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Tele2 ger mig iaf 300 GB i startpott, sedan får man 100 GB att fylla på med för varje sms. Är man någorlunda snabb att skicka sms:et så bryts inte uppkopplingen.

    [​IMG]

    1000 GB utan gnäll :-)

    [​IMG]
     
  15. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 366
    Mottagna gillanden:
    2 811
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Var ju bara en tidsfråga... men om jag klarar mig på ca 30 GB / månad på mitt Telia mobil komplett 20 GB så kommer jag klara mig på 20 GB / dygn hos Tele2 också.
    [​IMG]
     
  16. Duder

    Duder Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2017
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    3
    För mig är förljande fast pris abbo bäst just nu:
    Tele2 unlimited, obegränsad surf 499 :-
    Telenor obegränsad surf 749 :-
    samt
    Hallon 100 GB (99 kronor i 3 mån) 349 :-

    Kan dessutom få extra rabatt om du är student.