Bästa lågprisoperatören med 3G-datatrafik (och fast nr)?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Bensan, 17 mar 2014.

1. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Viktigaste slutsatsen att dra från Phonehouse test i Stockholm är att man inte behöver gå till Phonehouse och bränna en massa pengar på en 4G-mobil, på de flesta ställen kommer man ändå få 3G-hastigheter, som nu är högre än tidigare eftersom alla toktankare har bytt till 4G.

Comviq svarar mycket snabbare på epost i alla fall, nu har inte chatten varit uppe de gånger jag behövt någon kundservice.

Norr om Uppsala är Telias 4G-nät mycket vettigare eftersom det finns (till skillnas från Tres som knappt finns).

2. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Hur det var förut är irrelevant för TS när han/hon väljer operatör. Både Hallon och Comviq erbjuder kundtjänst via chatt idag.

Över 20 Mbit är mycket ovanligt att man får med 3G. Det ska till perfekt täckning och låg belastning för det. Med 4G kan man räkna med minst 20 Mbit i tätorter. 40-50 är inte heller ovanligt. Dessutom är svarstiden kortare.

Telia har kanske marginellt bättre 4G-täckning norr om Uppsala. Men varken Tre eller Telia kan sägas existera annat är sporadiskt i den delen av landet. Tre har däremot ett välbyggt 3G-nät även i dessa trakter, vilket gör att man kan surfa. Med Telia är man hänvisad till GSM, vilket i princip enbart duger till att ringa med idag.

Telenor och Tele2 täcker däremot nästan samtliga tätorter och större vägar över hela landet med 4G. Tre täcker nästan samtliga dessa med 3G och har 4G som ett komplement på många platser.

Telia är den enda operatör som inte erbjuder ett nät som duger att surfa med i den jämförelsen. Med de priserna och den stora kundbasen är deras 3G och 4G-nät rena skämtet. Lyckligtvis har de ju insett detta själva med tanke på en massiva utbyggnadsplanen.

Men i nuläget finns absolut noll anledning att ha dem om man inte är beroende av deras grymma GSM-täckning.

3. Bensan

Bensan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag gjort min egen lilla täckningstest genom att köra bil i Malmö och upp till Lund, på motorväg, ringväg, och mindre vägar, och cykla inne i stan, sammanlagt 6 timmars lyssning, och med telefonen i bakfickan för det vill jag kunna ha och den ska även tåla att jag sitter på den. Jag testade genom att oavbruktet lyssna på musik i internetradio med 98kbps. Det blev 2 avbrott: Ett på inre ringvägen 1-2 sek när jag körde under en viadukt, ett i 5-6 sekunder vid Lunds södra avfart i rondellerna, men längs motorvägen funkade det felfritt, lustigt att det konstrar just i rondellen ovanför motorvägen, undrar om de satt antenner i själva tunneln under rondellen för inget skymmer ju där och det funkade längs hela väg 108 och 103 till Malmö sen. En av de viktigaste fördelarna för mig med databonnemang är att kunna lyssna på min favoritradiostation, och jag hoppas det inte bler fler avbrott än så här, i så fall är det ju helt ok.

Och jag fick SIM-kortet dagen efter beställningen så det är ju exemplariskt. Hur kan man förresten slarva bort sitt SIM-kort såvida inte telefonen blir stulen och då är väl 99kr det minsta av problemen?

Jag hade Tre i 3 år när jag pendlade till Danmark, en stor anledning att jag bytte var att de bara har support via tfn, vem vill sitta i tfnkö när man kan slänga iväg en mail på 5 sekunder, lustigt att deras lågpris-Hallon i mina ögon är bättre. Minst två gånger på två år har närmaste Tre-masten dött så jag haft kass mottagning i över ett dygn, jag vet att man kan ringa operatören och be dem boota om stationen men vem orkar sätta sig i bilen, köra till nästa mast, och sitta i tfnkö där.. Comviq/Tele2 hade jag för länge sen, riktigt värdelös support.

Så jag kommer att behålla Hallon. Tack för rådgivningen!

PS Jag kan ju även tipsa om min favoritradiostation: Radio Paradise, reklamfri radio med halvlugn pop/rock, och den är inte religiös trots namnet, den ligger i en liten ort i Kalifornien som heter Paradise och drivs av en gammal skäggig gubbe som jobbat på radiostationer hela sitt liv, och hans fru.

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hej,

vad bra att det fungerar bra för dig! Runt rondellerna i Lund vid väg 103 och 108 har man planer att förbättra 3G och 4G-täckningen under året. Om allt går som det ska bör det vara klart innan sommaren. Om det hjälper eller ej kan jag tyvärr inte svara på.

Avbrott kan bero på flera saker, att telefonen hakar upp sig vid en handover eller så. Det skulle kunna vara så att det fungerar bättre om du kommer från ett annat håll eller nästa gång du åker där.

Nu har Tre även support via mail. Det finns ett mailformulär på deras hemsida. Det problem med masten du beskriver borde inte vara något lika stort problem längre då de kör 3G på två frekvenser, så om en dör borde den andra täcka upp. :)

5. rajjejosefsson

rajjejosefsson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

mitt 350kr/månaden från tre med 10GB surf gratis sms och samtal.
    men ser nu att universal har 288kr månaden och 6 månader gratis första månaderna ca 1500kr sparar man in då.

Hur är deras nät? telia vad ja förstår det som. eller borde ja förhandla ner mitt tre istället och inte va så sugen på dessa 1500 som man sparar in via byte av operatör?

6. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Om du är bortskämd med 3's snabba datahastigheter och bra 3G täckning, så gissar jag på att du kommer bli lite besviken på 1 Mbit/s och Telias "håliga" 3G-täckning. Just nu har du ju ett riktigt bra abonnemnag som ingen annan "normal" operatör (Telia, Tele2 etc.) Matchar. Tror inte att du får ett bättre pris.

Skickat från min Samsung Galaxy Note 10.1 2014 Edition!

7. rajjejosefsson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fast nu är ju det för 288kr hos universal 10-50Mbit/s och 4gb surf. och 6 månader gratis (~1500kr). + tjänar 61kr per månad att gå ner till 288kr.

förbrukar ca 3Gb surf i månaden gör jag. är telias så dåliga? har haft 3 fyra år nu så har ingen koll på andra operatörer. vill inte betala mer än vad ja behöver bara.

8. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Jaså, tänkte på deras abonnemang med fri surf :P

Ja, detta är ju en bättrw deal om du endast använder 3 GB. Jag tycker att Telia är dåliga i och omkring där jag bor. Många luckor i 3G nätet där telefonen tvingas att falla tillbaka på 2G nätet.

Skickat från min Samsung Galaxy Note 10.1 2014 Edition!

9. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Ring 3 och se vad de kan göra år priset för dig. Prata med uppsägningsavdelningen.

Annars kan du ju alltid tänka så att 6GB extra surf för 61kr/månad är billigt. Du kanske har behov för det någon gång då du internetdelar eller så?

Jag vet inte var du bor - men Telias 3G-nät upplever jag också generellt sett som sämre än 3s. Samma sak med deras 4G-nät, där är det dock inget fel på hastigheterna utan det är mer inomhustäckningen som är bristfällig i städer. :)

Om 3G räcker finns ju annars hallon, 5GB surf för 249kr/månad med obegränsade samtal, sms osv. På www.hallon.se/mcdonalds kan du även få det utan kostnad i två månader.

Skickat från min iPhone via Tapatalk

10. rajjejosefsson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjejens Telia funkar bra. så de lär ju fungera med universals då?
    Ringde tre och de kunde erbjuda 30% dvs 279kr månaden fast 5GB surf (30% är ju 245 räkna ja ut nu :S)
    och ja frågade om ja kunde få 3 månader gratis då universal erbjuder 6mån
    ja har då 3 mån uppsägningstid hos 3 därmed ville ja ha 3 mån gratis men det gick inte. vart kund där över 4a år och känns inte som de är riktigt rättvist.
    Så de blir universal nu verkar det som.

ringde tre igen angående hur han räknade och nu säger denna killen att ja bara får 319kr månaden som billigast. hur arbetar de hos tre egentligen?

Last edited: 5 maj 2014
  11. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Hej,

en operatör kan inte erbjuda vad som helst till kunderna för att behålla dem. Det finns ju gränser. Priset du har fått är dock väldigt bra. Hos 3 har du ju dessutom mycket mer data, vilket självklart kostar mer.

10GB hos universal ligger ju på 438kr/månad vilket är mycket dyrare än det pris du skulle få hos 3.

Så det går ju inte att jämföra alla abonnemang och priser mot varandra riktigt.

Självklart varierar behov och om du kan få ett abonnemang som passar dig till ett pris som, för dig, är bättre hos en annan operatör - byt! :)

Skickat från min iPhone via Tapatalk

12. rajjejosefsson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej de är klart men sänka det till 279kr/mån 5GB surf var de billigaste ja kunde få sa killen på 3.
    Ja har snittat 3GB surf i över ett år nu så 4GB räcker då hos universal + 3mångratis får ja nu för min egen del (900kr)

Hade vart mer övervägande om de sänkte ner priset hos Tre till 245kr/mån för 5gb surf, då hade ja tjänat in dessa 900 på 2år typ.

Men nu är universal beställt så går inte mer göra än hoppas ja blir nöjd där, har deras bredband till hemmet via telejacket å är nöjd så.

13. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är förresten 30% rabatt på ordinarie pris för det abonnemanget som ligger på 399kr/månad. Du får alltså 120kr rabatt varje månad sett till ordinarie pris på det abonnemang du blev erbjuden.

Om de gick ner så långt skulle du få ett abonnemang till ett lägre pris än vad hallon erbjuder, något som med stor sannolikhet inte kommer att hända utan då blir man hänvisad att skaffa hallon stor med 5GB surf för 249k/månad.

Oavsett, hoppas att du blir nöjd.

14. rajjejosefsson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja precis men blir ja inte nöjd med universal byter jag ju bara till hallon. så är ju ingen större poäng att vara kvar hos tre för mig då.

15. HoardingDragon

HoardingDragon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Platta:
    Ipad Air 3rd Gen
    Platta 2:
    nVidia Shield Tablet k1
    Jag tror mer att han menar att det inte finns någon vits för dem att konkurrera ut sig själva. Om tre hade priser i hallonstorlek, så är det kanske inte så värt att ha hallon? Nu är det förstås inte så enkelt, men det vore ändå menlöst av dem att sänka så pass långt. Tre är inte deras lågprisoperatör, Hallon är.

nexus 4, Tapatalk