Bästa navigatorn - offline kartor, nav

Diskussion i 'Applikationer' startad av RRbjorn, 5 februari 2011.

1. liden78

liden78 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tjo Ho

Har precis varit utomlands och använt både Navigon & Copilot eller rättare sagt försökte använda navigon . men den crachade hela tiden om jag inte hade Datatrafik på trots att jag hade alla kartorna jag behövde på SD.

Co pilot funkade utmärkt under hela resan Ca (300 mil Körning igenom 5 länder och 10 tal städer)

2. lmoberg

lmoberg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hur länge räcker licensen man köper? Är den för ett år eller är det längre?

3. oslo

oslo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har försökt mig på Sygic, men den ville att jag skulle ta livet av mig hela tiden genom att göra u-svängar på Europaväg. Den skulle på liv och död tillbaka till startpunkten och inte alls till målet (110 km). När jag tankade satte jag å nyo kurs mot målet, då gick den helt fint, tills jag mottog ett samtal, då satte den igång med u-svängarna och tillbaka 300km mot startpunkten. Den saknar också husnummer för Oslo.
    Jag är solitt oimponerad av Sygic!

4. tommyW

tommyW Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Google Navigator är enligt mig den bästa just nu :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

5. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Men den har inte offline kartor...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

6. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

... Antagligen för att Sverige ligger i Norra Europa... :)

Annars så är ju NavDroyd otroligt bra för den lilla slant appen kostar. Man får kartor för större delen av världen som är hyfsat dugliga, för en femtiolapp.
    Katorna är inte så fullständiga att man ser småvägar i byhålor ute på landsbygden. Men större städer är väldigt kompletta, likaså större vägar.

Finns det med på OpenStreetMap så finns det även i Navdroyds kartor.

Bra att ha med sig på semestern för att kunna plocka upp ur fickan som backup om man behöver hjälp på traven med orienteringen.

Ska man däremot köra mycket utomlands så ska man helt klart se sig om efter andra (dyrare) alternativ.

7. Ghazkul

Ghazkul Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Testa stäng av Internet under settings i Navigon->Use Internet Connection : Off

så ska den inte krasha pga du stängt av datatrafik på telefonen. har fungerat fint för mig iaf.

liden78 gillar detta.
  8. liden78

liden78 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

ska prova detta ( då jag gillar Navigons utseende bättre) :cool:

9. Vispen74

Vispen74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    382

MINA ENHETER

Inte så att telefonen gått varm och därför slutat ladda utan at du märkt det? Har det problemet med min Nexus One. Letar efter ny bilhållare som inte har täckt baksida. Kolla dock att laddaren ger 1000 mA.

10. Vispen74

Vispen74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    382

MINA ENHETER

Då tappar du trafikinfon dock :(

11. Christina

Christina Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har nyss varit på bilsemester i Tyskland och Danmark och använt CoPilot. Jag är mycket nöjd. Den hittade överallt utan problem. Lätt att hitta olika POIs när vi t.ex. behövde en viss bensinmack eller matställe.

En funktion som jag hade jättestor hjälp av var att den visar hastighetsbegränsningen på nästan alla vägar, även mindre, i Tyskland. De är ju lite dåliga på att sätta upp skyltar med gällande hastighet där.

Det är också jättebra att man i förväg kan lägga upp egna rutter med flera stopp. Jag la i princip in hela resan i förväg i CoPilot och sparade de olika dagsetapperna som rutter. Om CoPilot inte väljer just den rutten man själv vill åka så finns det också en funktion som gör att man kan dra om rutten som man vill. Toppen!

Vi använde den också när vi vandrade till fots i städerna. Även då la jag upp rutter i förväg för att hitta till de sevärdheter vi i förväg visste att vi ville se.

Sist men inte minst har den en Hitta din bil-funktion. Toppen för den som har dåligt minne eller dåligt lokalsinne!

12. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Har länge använt Navigon men baserat på detta inlägg tänkte jag prova Sygic Aura. Jag måste fråga, har du använt det över huvud taget?? Den routar ju helt galet. Den routar bort från leder och in på märkliga vägar (ja, jag har ställt in den på "snabbaste" och inga andra konstiga inställningar). I mitt tycker verkar den vara helt felkonstruerad. Läste någon annan på forumet som hade samma erfarenhet.

13. iorsson

iorsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har inte haft några problem med att den visar fel väg, men nu var det ganska lång tid sedan jag använde Aura. Jag bytte efter ett tag till Navigon men råkade ut för samma som någon skrev ovan att den krashade oavbrutet utan datauppkoppling utomlands. Hjälpte inte att man ställde in att man inte ville använda datatrafik.
    Så just idag har jag återigen kört in Sygic i mobilen, men inte Aura denna gång utan den nyare Sygic Navigation. Jag förväntar mig samma fina resultat som jag hade med Sygic Aura. Börjar den visa konstiga rutter så återkommer jag givetvis med den informationen.

14. mjoelner

mjoelner Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Av det jag läst på nätet så verkar det som att det är "gratisversioner" av Navigon som krashar utan datauppkoppling.

Själv står jag i begrepp att köpa någon GPS app för navigering och står och väljer mellan CoPilot och Navigon. Just nu lutar det åt Navigon, men om den krashar utan datauppkoppling så går den ju bort.

Kan någon med en köpt version av Navigon bekräfta eller dementera att den krashar utan datauppkoppling?

Två, ur min synpunkt, negativa saker med Navigon är:
    1. När man skriver gatunamn föreslår den ju inte matchande namn, så inmatningen skriva in några bokstäver och sen trycka "back" så får man förslag på passande gator. Om man trycker "Gå" så plockar den första den hittar.
    2. Inga egna POI, dvs ett jäkla pyssel att få in egna fartkameror.

Vad det gäller CoPilot så har jag förstått att den har problem med XT9 tangentbordet som är standard på min ZTE Light.

15. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

1. Öhh... min föreslår matchande namn iaf... annars skulle det ta 100 år att skriva in adresser.

16. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Jag har i alla fall inga problem med min köpta Navigon utan datauppkoppling.

17. mjoelner

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ska försöka förklara lite bättre...

I den version jag testat så funka det som att högt upp på skärmen finns det ett inmatningsfält. Under fältet finns det en lista med alla alternativ.

Om det är "Ort" som ska knappas in och fältet är tomt så visas alla orter i listan. Om jag då klickar i fältet så poppar tangentbordet upp över hela skärmen. Skriver jag då t.ex. L och klickar på Kör/Gå så väljer den Linköping och kommer direkt till helskärmstangentbordet för "Gata".

Om jag istället klickar på "Back"-tangenten så kommer jag tillbaka till "Ort" med fältet ifyllt med ett L och alla orter som börjar på L visas i listan.

Gatufältet funkar likadant.

Så kanske inte tar 100 år att skriva in adresser, men lite omständligt är det allt...

Funkar din annorlunda?

18. Toneloc

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    På min sensation täcker tangentbordet bara halva skärmen, i stående läge. I liggande läge får jag samma som du så om det är liggande du använder testa att köra i stående när du matat in adressen.

Last edited: 21 augusti 2011
  19. mjoelner

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Aha, där ser man... Man lär sig något nytt varje dag :) Tyvärr kommer den ZTE light jag ska använda vara monterad i landskapsläge i bilen.

Är detta månne ett beteende som dikteras av Androids tangentbord... Ska forska lite i saken tror jag :)

20. Toneloc

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Du kan ju alltid ta loss mobilen när du ska mata in adressen. :)
    Edit: tänkte inte på att det är en padda du använder, så det är kanske lite jobbigare att ta loss den. :)

Last edited: 21 augusti 2011