Bästa smartphone just nu att köpa?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av qyliejr, 22 maj 2017.

1. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    I valet mellan att ha 0.05% tillgängliga enheter p.g.a band X eller hela den globala marknaden är valet enkelt. Således inte tal om att kompromissa med enheten bara för att få band X.

Om det verkligen brinner i knutarna och band X bara måste finnas kör jag hellre en MiFi eller tethering. D.v.s hellre en Xiaomi i fickan och någon kontantkortsmobil för tethering än en Samsung med Knox 0x1 Warranty Void i fickan.;)

Mobiltelefon? Ja, idag är det dock en handdator snarare och då måste jag onekligen erkänna att de datormässiga egenskaperna samt valfriheten att ha vilken dator man vill väger tyngre. Således har jag hellre 3G med den "perfekta enheten" än LTE med en enhet jag irriteras av.

Edit: I valet mellan att kunna välja mellan 500 enheter eller 20 stycken med band X (i extremfall 1 stycken) tar jag det förstnämnda. Utan att blinka. Skulle jag insistera på band X hade jag inte hittat någon enhet som passar mig eftersom det helt enkelt inte finns någon sådan. Jag känner i varje fall inte till någon som uppfyller de krav jag ställer och samtidigt har band X.

2. OneBlue

OneBlue Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    509
    Det beror på hur man väger upp fördelar och nackdelar. Vi har förstått nu att du inte gillar Samsungs mjukvara och jag håller med dig om att det inte är den bästa, jag är inte direkt fan heller men det handlar mer om att jag inte vill använda samma mobil som alla andra.

S7 har en väldigt fin skärm, alla viktiga lte band, relativt kompakt, skydd mot damm och vatten, trådlös snabb laddning och en väldigt bra kamera. Vet att du gillar att prata om att de sitter samma sensor i andra mobiler men om du tar 10 bilder med båda mobilerna så kommer nog majoriteten av bilderna ändå bli bättre med S7.

Det är nog svårt för dig att förstå på något sätt varför så många väljer Samsung och gillar dem för att du har andra prioriteringar än de vardagliga mobilanvändarna, vilket också är bra för om de bara tillverkades mobiler för majoriteten skulle mobilmarknaden bli tråkigare.
    Men jag tror att S7 uppfyller de flestas krav på de punkter de prioriterar, nu också till ett bättre pris.

3. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 738
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    De som bor och jobbar i städer kommer i regel inte märka av om en lur saknar stöd för vissa LTE-band. Jag började importera kinalurar för 4 år sedan och har aldrig haft några bekymmer med dålig täckning. Så en stor brist är det egentligen bara för personer som ofta vistas på landsbygden.

4. Futurum

Futurum Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19
    Storheten ligger nog i att den är väldigt bra på flera områden.

http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/smartphone.html

"Vad gör denna Smartphone till vinnare?

Vi har tidigare haft Samsung Galaxy S6 som testvinnare, men denna modell har nu ersatts av Galaxy S7. Så vad är det som gör denna Smartphone så bra? Jo, experterna uppskattar främst det eleganta utseendet i aluminium och Gorilla Glas 5, den höga prestandan och en mycket bra 5,1" skärm. Dessutom har den många smarta funktioner och en snabb fingeravtrycksläsare.

Flera experttestare har slagit fast att detta är den bästa mobilen för att ta fotografier, vilket är viktigt för många. Bland annat har den optisk bildstabilisering och är redo för första bilden på mindre än 1 sekund. Det går snabbt att ladda telefonen och du kan även ladda den trådlöst. Batteritiden imponerar och är betydligt bättre än föregångaren. 8 timmars filmtittande är numera inget problem. Strålningen från telefonen under samtal (SAR-värdet) är 0,51 W/kg.

Samsung Galaxy S7 kommer med Android 6 och 32 Gb internminne, men du kan även stoppa in ett extra minneskort (microSD) och på så vis fylla på med ytterligare 200 Gb om du önskar. Detta kunde man inte göra med Galaxy S6, vilket var en nackdel.

Föregångaren, Galaxy S6, blev också testad av försäkringsbolag som slog fast att det var en av de mest hållbara telefonerna på marknaden. S7 är dessutom vattentålig enligt IP68, vilket S6 inte var. Det här innebär att den utan problem klarar av både regn och korta dopp i vattenpölar, handfat och ölglas.

Tidningen Ljud & Bild summerar med orden "Samsung Galaxy S7 är den bästa smartmobilen vi någonsin har testat. På i stort sett alla områden imponerar den med hög kvalitet, känsla för detaljer och massor av muskler. Föregångaren var en nystart för den sydkoreanska elektronikjätten och de få egentliga klagomål vi hade har rättats till. Resultatet är att Galaxy S7 framstår som den snudd på helt fulländade mobiltelefonen."

Vad tycker då konsumenterna om denna mobiltelefon? Jo, de flesta är överväldigade och synnerligen nöjda med sitt inköp. De nämner samma saker som experterna här ovanför - att mobilen är elegant och har hög byggkvalité, är snabb och har en mycket bra kamera, inte minst för att ta fotografier i mörker utan blixt. Batteritiden är lång och det är mycket bra ljud".

5. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag är väl medveten om att Samsung tenderar att hyllas och hypas. Dock kan jag dessvärre bara inte komma överens med designen, mjukvaran med alla dessa S-This och S-That samt Knox.

Tekniskt, alltså komponenterna och tillverkningskvaliteten har jag inget emot. Däremot har jag som sagt svårt att se att Samsung slår samtliga konkurrenter på denna ytterst konkurrensutsatta marknad.

Jag finner onekligen att en sådan enhet som OnePlus 5 har större potential överlag. Detta då företaget ifråga har fått till kombon mjuk/hårdvara på ett bra sätt.

Kommer det en Samsung utan alla mjukvarumässiga pekpinnar och en rakare design med metall istället för glasbaksidor och gärna utbytbara batterier etc skulle jag inte ha något emot den.

Det är alltså inte så att jag av "principskäl" sågar allting Samsung men de behöver åtminstone få ut någon modell som är mer power user-vänlig. Tänk Note 4 fast utan Knox. Sedan kan de ha mer mainstreamade modeller som vanligt. Släpps det en Note 8 Pro och de med just den samarbetar med XDA etc vore det kanon.

6. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Långt ifrån ALLA är powerusers och kör sina telefoner helt utan root, custom Roms och ändå fyller deras behov.

Är det något du kan tänka dig förstå, tror du?

0x1 warranty void är inget jag skulle se om jag köpte mig en samsung, för jag har sen länge slutat med root, etc.

7. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det vanliga med andra ord: "Eftersom jag inte gör X spelar det ingen roll att funktion X saknas eller är spärrad".

En Androidenhet utan root? Då tror jag att jag tar en iPhone istället (Apple har helt klart en bättre miljö om man nu skall köra helt utan fullständig kontroll över systemet).

8. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Exakt, så är det ju. Använder jag inte en funktion skiter jag fullständigt i om den inte finns.

Klättra ner från din höga häst nu AVR och inse att alla inte har dina behov. Långt ifrån alla. Android utan root är inte hemskt på något sätt för de flesta.

9. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Har kört Android utan root och ja, det är tämligen begränsat. Där har Apple lyckats bättre när det gäller att supporta ett låst system (uppdateringar etc). Att köra en orootad Samsung under en längre tid är knappast en höjdare jämfört med iOS där man trots allt får uppdateringar etc.

Sedan spelar det ingen roll vad "de flesta" anser. Det där med att "skita i att funktion X saknas när man inte använder den" är ett tämligen begränsat synsätt. Men det är naturligtvis en enkel utväg.

Jag skulle heller inte stå ut med alla annonser som man åker på med en orootad Androidenhet eller diverse andra begränsningar som brist på systemkontroll leder till (exempelvis att inte kunna reglera strömförbrukningen etc).

10. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Begränsat hur? Skulle jag skaffa en android utan root skulle jag kunna göra lite mer än jag kan med min iPhone men även gå miste om vissa saker som enbart finns på ios.

Kom ner från din höga häst nu.

11. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 304
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    chraist och Ascii gillar detta.
  12. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag stannar kvar på hästen, tack för kaffet.

Android utan root associerar jag med telefonläge (som jag ogillar), stora mängder annonser, avsaknad av fullständig rättighetskontroll (eftersom Privacy Guard saknas), hög strömförbrukning utan möjlighet till kontroll av densamma (att t.ex köra Google Play Services utan att reglera det) och att enheten snabbt akterseglas eftersom nya versioner dröjer lååång tid samtidigt som säkerhetspatcharna etc också tar tid på sig. Lägg sedan till bloatware.

Om jag nu ändå skulle tänka den teoretiska tanken på en orootad enhet hade det nog fått bli en BlackBerry eftersom de i.a.f kör en tämligen ren Android och sköter säkerhetspatcharna.

Således hade mitt val blivit iOS om jag nu skulle köra en enhet i "fabriksskick" eftersom jag trots allt anser att Apple i varje fall sköter sig bättre när det gäller att underhålla systemet. Jag tycker inte riktigt att det finns någon Androidenhet som är så pass "fulländad" att jag skulle vara nöjd utan root.

13. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag släpper spåret. Däremot kommer jag att stanna kvar på den höga hästen eftersom den är komfortabel.