Enkelt sagt så tillverkar den extra frames. Man ser det när man tittar. Enklast är att gå in till ett varuhus och be dem demonstrera.
Din 24" hackar inte för att det är en 24". Om du har en skärm som är 46"+ syns det betydligt mer. Över den storleken, ja bortsett ifrån 47" då, är det väldigt ovanligt att tillverkare ens gör apparater med mindre än 100hz. Thomson har gjort nån vet jag. Det är horribelt att se på en sådan TV om man uppskattar sport, film, dokumentärer osv.
Bilen hoppar fysiskt ifrån en plats till en annan. När det panoreras snabbt nog, och det behöver inte vara särskilt snabbt, ser vi hoppet mellan bild 1 och bild 2. Att få en bild 1,5 gör att vi inte ser hoppet lika bra om ens alls.
Sen finns det visserligen folk som tycker att 100hz är för lite. Väldigt ovanligt men då jag arbetade med det kom det in två kunder på tre år som "äntligen" hittade en TV som flöt när de började tillverkas med 200hz.
Jag personligen tycker att 100hz (men då äkta sådana) räcker gott. Jag har ställt ner min TV hemma (200hz upp till 800hz) till att enbart lira på 200hz. Då flyter det inte sådär äckligt smörigt men det hackar inte förutom i extremfall som t.ex. "Planet Earth" och deras systerseriers intron när de så gott som alltid flyger över en öken, vatten eller något annat. Då kan jag se vissa hack nere i hörnet där bilden rör sig som mest men det skiter jag i då jag hatar den där smöriga känslan.
Det finns MASSIVS av "bevis" till att detta bara är bull. Det roliga är att ingen som har den ståndpunkten kan förklara varför 9/10 personer helt klart ser en skillnad på TV till TV med grundinställningar och förgrenad bluray. En hackar, en hackar inte. Det är inget lurt. Det är så apparaterna uppför sig.
Edit, samma sak som när du ser på bio. De spelas inte upp i 24fps som så många tror. De kör tre ex av samma bild så du ser egentligen på 72pfs fast då en upprepning av samma bild. Detta gäller visserligen de äldre projjarna innan man körde på digitala sådana. Nu är det ju bara att mecka lite med tekniken och kodningen så ser det bra ut

Click to expand...