Diskussion: Baksida av plast?

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av Phukkitt, 8 feb 2014.

1. projarn

projarn Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ah okey då var det den jag trodde men nä då håller jag mig till copter tror jag. Visst som du säger dom är dyrare men jag har ingen lust att sitta o klippa till :). Hoppas du är och förblir nöjd med ditt köp/mästerverk iaf :).
    Vad det gäller dockan så har jag en sådan till min z1 och den är underbar, testade den till min compact förrut men det fungerade inte lika bra utan det är en annan modell som man skall använda till compact så passa er för att köpa en för z1 (orginal) iaf :).

2. Royal-H

Royal-H Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Reklamation

Hej alla Z1 compact ägare!

Jag fick äntligen min reklamation godkänd pga vilseledande produktinformation. Jag vill även påpeka att jag hade repor på baksidan när jag var inne och lämna tillbaka den. Phonehouse var dem som inte förstod att Sony gjort fel så det tog ett tag (ca 1 vecka) innan de prata ihop sig och löste det.

Jag fick välja mellan att få en ny, ta en annan lur i samma prisklass eller att helt enkelt få tillbaka pengarna.
    Värt att nämna är att jag förlängde ett abbonemang med köpet av Z1 compact, såg att någon tidigare undrat om det går att lösa även fast ett abbonemang tecknats/förlängt.

ALLA som vill få sin enhet utbytt eller få sina pengar ska inte ge upp, jag ringde sony 4 gr och mejlade dem 2 gr, var inne hos phonehouse 5 gr. Fick i princip olika svar varje gång, till slut kom det ett "bra" svar där dom tog ansvar för felaktig information och att ja skulle diskutera med återförsäljaren. Fick reklamera via PH hemsida och fick ett svar 2 dagar senare att det var löst och bara att gå till butiken.

Rätt ska vara rätt, tråkigt att det bara ska kräva så många steg och upprepade försök tills det löser sig.

Hoppas det löser sig för alla !

Keelhauled och Desert Rat gillar detta.
  3. jimpa77

jimpa77 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    294

MINA ENHETER

Jag vart istället glad att baksidan inte var i glas då jag fick flashback på hur kass baksidan på iPhone 4 är.

4. liath

liath Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Folk är nog inte särskilt upprörda över det faktum att det är plast. Det som irriterar är snarare Sonys sätt att hantera saken samt att vi som haft telefonen sedan dag.1 inte brytt oss om att skydda baksidan, innan det var för sent, jag har tex en baksida som är full av repor och det gick väldigt fort att få dem :-(, fullt är det.

5. jimpa77

jimpa77 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    294

MINA ENHETER

Dirk Diggler gillar detta.
  6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Är det bara jag som inte har lyckats repa sönder sin baksida?

Skickat från min Sony Z1 Compact

7. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 279
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Nope, har inte heller några repor på min (vad jag vet), har iofs haft skal på sen dag 2 eller 3 eftersom jag tyckte den var lite hal.

8. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Har inga repor heller, har också ett liv, orka, det är en telefon för några tusen, den ska användas.

9. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Förvisso såg det där väldigt lätt ut, men jag har nog hellre en repig baksida än att ha en telefon som var IP klassad. För det lär ju bli bye bye med vattenskyddet.

10. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Alltså jag tycker ni som känner er lurade p g a plastbaksidan helt klart skall visa detta för Sony. Men jag måste erkänna att förutom informationsmissen i just Whitepaper, så kan inte jag minnas att Sony faktiskt muntligen gick ut med att det var plast på baksidan. Det jag däremot minns var att de sa att det var i princip en identisk lur gentemot Z1 men med mindre skärm och batteri och något tjockare. Detta kan ha gjort att alla som var och kikade på luren i montern drog slutsatsen att det var glas även på baksidan (förutom en eller två testare som helt riktigt nämnde plast). Sony har visserligen gjort fel genom att det mänskliga missen i whitepaperinformationen missa att ändra till ny information och att möjligen i PR-sammanhanget öppet nämna att bara framsidan är tempererat glas. Men felet spred egentligen mest utav alla dessa som tekniksidor som vi alla så gärna följer. :) Tror det finns tekniksida som sa plast på baksidan innan Sony whitepaper ändrades.

11. Desert Rat

Desert Rat Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Suck... Evigt bollande mellan Tre och Sony! :P

12. Keelhauled

Keelhauled Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    275
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Fick tillbaka mina pengar idag. :)

13. Desert Rat

Desert Rat Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Härligt!

Var först inne på tre-butiken, där sa de att jag var tvungen att kontakta kundservice för att få ett godkänt reklamationsärende och sen komma tillbaka. När jag ringde kundservice så sa de att det är butiken som har hand om sånt. Butiken hänvisade då till sony, då bad jag Dem att ringa upp sony. Så slutade det hela med att jag fick en hemsida jag skulle gå in på och anmäla reklamationen till sony.
    Väl hemma vid datorn, så kontaktar jag sony men då visade det sig att det är Tre-butiken som ska gå in på hemsidan och anmäla reklamationen och inte jag.

Börjar efter redan en dags kamp bli trött ^^ Men om jag ger upp nu så har ju allt varit förgäves :P

14. Keelhauled

Keelhauled Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    275
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

Kör på! Återförsäljaren är för dåligt utbildade på reklamationsärenden.

15. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok, ledsen om jag väcker upp en sådan här gammal tråd, men istället för att göra en ny om samma sak, så använder jag denna. Jag visste ju om att luren hade baksida av plast och därför ok med saken och det känns inte som om det vore plast heller för den delen. Men det jag nog inte var beredd på är att t o m dammpartiklar verka kunna göra märken i plasten. 3 var otroligt snåla i paketet. Inga lurar, ingen laddare, inga NFC-tagsbrickor, inget minneskort och inte heller några skärmskydd mot repor. Det sista brukar ju alltid medfölja i paketet. Nä, det jag fick i lådan var då laddar-adapter, usb-kabel, mobilen och informationspapper. Måste säga att det var en anings uselt?

Men iallafall, köpt till ett Krusellskal som jag satte å direkt får att inte få repor där bak. Och det har jag inte fått. Men däremot har jag fått märken så nästan ser ut som att man kört någon liten nål in i plasten, eller så har dammet fastnat och bränts in där. Jag ser liknande fläckar i krusellskallet som verka finnas på ungefär samma ställen. Detta är väl inte ok? Att damm skall kunna göra så där? Visst, jag är kanske överkänslig just u, men ändå. En ny telefon och den ser ut om jag haft den i 6 månader på 2 dagar. Jepp, sådana märken brukar jag inte få på luren förrän efter ett par månader.

16. Phukkitt

Phukkitt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det är mig veterligen samma innehåll den säljs med här i Sverige, d.v.s. så lite tillbehör som möjligt, medan de i andra länder får både lurar och repskydd o.s.v. :/

Baksidan är jättekänslig för repor, och om du kör ett hårt skal så finns chansen att det kommer in skräp mellan skal och mobil som orsakar repor. Jag skulle rekommendera att du skaffar ett skydd till baksidan även om du tänkt köra med skal (om du vill hålla baksidan repfri), antingen ett vanligt repskydd eller nån snygg vinyl. Dessa tycker jag är ett coolt transparent alternativ: http://global.rakuten.com/en/store/keitai/item/64-561182/

17. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Aha.det skall jag fundera på :-) tack för tipset :-)

Skickat från min D5503 via Tapatalk

18. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Irriterande. Lydde ju rådet att köpa till ett skall till mobilen så skalet åkte på direkt efter öppnandet. Ångrar detta djupt för det var skalet som givit mig konstiga prickar på baksidan som inte kan torkas bort. Nu har jag därför testat att köra utan skall i några dagar och inga fler konstiga prickar eller repor har uppkommit under denna tid. Mitt skal är av märket krusell vilket jag förstått är ett kvalitetsmärke bland skal. Går det att typ använda exempelvis samma typ av förfarande som när man reparera cd-skivor ifrån repor?

19. Westholma4t

Westholma4t Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    kanske är too late men jag har ett skärmskydd på baksidan avsett för framsidan. lite urklippt för kameran bara

20. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jaså. :-) Det tråkiga är att Sony gjort plasten så känslig för just småpartiklar. För trots den är känsligt för repor, så känns ju mobilen inte speciellt känslig. Jättelustig känsla egentligen.

Jag vet inte om ni kan se prickarna? Det är alltså inte damm men jag att dem hela tiden. :-( Är man överkänslig tro?