Bank, bankkonto och bankkort

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 12 maj 2013.

1. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    För att man kan? :)

Nejmen... det kändes bra när vi löste det så, så vi behöll det även så. Onödigt eller inte, det funkar iallafall, sen tyckte jag att jag fick en bättre översikt på vad jag skickade vart.

2. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Jag har svårt att se nyttan i det hela men to each his own.

3. Droid55

Droid55 Guest

Vad är Volvo-kort? Jag behöver Visa alternativ MasterCard men autogiro gillas.

Hur höjer de priserna så det påverkar kunden? Vad jag vet kostar en vara inte mer för min kompis än mig om hon betalar med Visa och jag med kontanter. Samma med Internetköp. Sen har jag för avsikt att använda Visa/MasterCard där inga andra betalalternativ finns (typ som när jag vill beställa från utlandet).

Du menar att om jag sätter in pengar så slipper jag tänka på när räkningen ska betalas eller vilka är fördelarna med sätta in pengar på kortet istället för betala köp gjorda i form av en räkning i slutet av månaden?

4. Droid55

Droid55 Guest

Det låter jobbigt med tre konton att hålla koll på. :P
    Ett räcker (eller två om ett Visa ska vara kopplat).
    Jag lånar inte pengar av pappa på det sättet och han lånar aldrig pengar av mig.

250 kr/år kanske inte är en stor summa men kan jag få det gratis på OKQ8 och med dess förmåner blir det svårt att motivera att betala 250 kr/år och samtidigt tvingas öppna ett till konto.

5. Droid55

Droid55 Guest

Tack för alla svar än så länge.

Jag ska läsa på mer om OKQ8 Visa som känns mest intressant.
    Forex verkar också intressant.

6. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 842
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om du sätter in pengar i förväg på kortet så kommer dina inköp att dras direkt ifrån pengarna. Så länge pengarna räcker får du alltså ingen räkning att betala.

En fördel med att sätta in pengar i förväg är att du får bra ränta (2.75%) på dem, mycket bättre än de flesta vanliga bankkonton.

https://www.okq8.se/privat/kort/safungerarkortet/handlaellerbetala

7. Droid55

Droid55 Guest

Ska se om jag har förstått rätt...

Betala jag med kredit så blir summan på räkningen i slutet av månaden det jag har handlat för. Jag får ingen ränta alls då?

Sätter jag in pengar på kortet slipper jag räkning i slutet av månaden (om köpet inte överstiger insatta pengar) och jag får ränta?

Jag kan betala med autogiro läste jag på sidan också.

8. svenix

Mottagna gillanden:
    7 842
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har själv alltid använt alternativet att betala allt jag handlat när räkningen kommer i månaden efter. Så har jag gjort i tre år och det har aldrig blivit någon avgift utan jag har bara betalat exakt det jag handlat för.

Att sätta in pengar i förväg har jag inte provat själv, men efter vad jag läser så ska det funka så att då dras betalningen för det du handlar från de insatta pengarna så långt de räcker. Skulle du handla för mer än du har satt in så får du resten på räkning. Ränta får du när du har pengar på kontot.

9. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    http://www.volvokort.com/
    Kreditkort med Visa. Om man även har sparkonto så får du 2,3% ränta och fria uttag.

Jag såg att OKQ8-kortet tar 3% i uttagsavgift lägst 35 kr så om du ska använda det för att ta ut pengar så ska du inte stirra dig blind på att det är 2,75% ränta.
    Ex.
    10000 kr på kontot i ett år ger 275 kr i ränta.
    Om du gör ett kontantuttag per månad på 200 kr så kostar det 12 x 35 = 420 kr
    Du går alltså back 420 -275 = 145 kr.

OKQ8 ger 1% bonus på köp utanför OKQ8. Om du handlar för 10000 kr per år på andra ställen så får du 100 kr tillbaks. Inte särskilt mycket pengar.
    Om du tankar mycket så får du rabatt/återbäring där, men det kräver att du tankar på OKQ8.
    Jag hade tidigare bensinkort, men just att man alltid måste tanka på en viss mack för att få några få kronor tillbaks gjorde att jag efter några år avslutade det. Det kostade mer att köra till just den macken än det sparade på att tanka där :)

Fundera på vad du kommer använda ditt kort och konto till och gör några uträkningar på om det lönar sig.
    Kommer du ha mycket pengar på kontot? Dvs. mycket mer än 10000 kr. Då ska du titta efter hög ränta.
    Om du inte kommer ha särskilt mycket pengar på kontot så kan du helt skita i att titta efter ränta eftersom det knappt ger några kronor per år. Då är det bättre att titta efter andra tjänster som du behöver.
    Ska du göra många uttag? Då vill du ha fria uttag.

10. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det blir dyrare för alla. Alla omkostnader läggs på priserna. Det finns ingenting som är gratis. Man får alltid betala på ett eller annat sätt.

11. Droid55

Droid55 Guest

Det är bra att veta. Jag har inte för avsikt att ta ut kontanter utan endast betala med kort. Fast det kan kanske vara bra med fria uttag om jag använder Visa istället för kontanter om jag kommer till ett ställe som inte tar kort. Då kan jag besöka en automat och ta ut kontanter (förutsatt att det finns en närliggande automat). Får tänka på saken. 2,75% eller 2,3% ränta låter inte som en stor skillnad ändå.

Kan jag ta ut kontanter både med kredit som insatta pengar?

Jag har verken bil eller körkort. Min pappa har och visst kan han använda mitt kort om han vill men det är liksom inte syftet med att jag skaffar Visa-kort. Får du bonus på alla bensinmackar med Volvo-kortet?

Jag har inte bestämt mig för om jag ska betala med kredit dvs. betala mina köp i slutet av månaden (med autogiro) eller sätta in pengar på kontot. Jag tycker det verkar smidigare att handla med kredit men finns det fördelar med sätta in pengar på kontot så kan jag ju göra det istället.

Jag ska som sagt skaffa Visa för kunna beställa saker över nätet från utlandet. Det flesta svenska webbutiker erbjuder direktbetalning via Internetbank men i utlandet hänger allt på att köpstället erbjuder PayPal vilket inte är standard även om det inte är ovanligt. Däremot erbjuder nästan alla, svenska som utländska, kortbetalning.

Det är inte ofta jag beställer ifrån utlandet (jag har väl beställt sammanlagt tre gånger från utlandet). Däremot känns det klart lockande att utnyttja Visa på andra sätt när jag väl har det. Skönt att slippa kontanter och bara ha ett kort. Däremot vet jag inte om det är så ekonomiskt att använda kort istället för kontanter, men praktiskt och hygieniskt. Jag tror det är lättare att spendera pengar med ett kort än med kontanter. Det blir mer påtagligt vad du spenderar i pengar när du håller i dem.

12. Droid55

Droid55 Guest

Då spelar det ju ingen roll om jag betalar med kort, kontanter eller Internetbank eftersom jag får betala omkostnaderna oavsett.

13. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Det du kan göra är ju att ta ut lite kontanter i samband med att du handlar med kortet i butik. Då slipper du uttagsavgiften.

14. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Det spelar roll i det stora:
    Med fler som betalar med kreditkort så blir det större omkostnader för butiken att skyffla vidare till oss kunder. Om fler håller kvar vid bankkort/kontanter så blir det mindre omkostnader.

Kortsiktigt för oss enskilda konsumenter så är det förstås tvärtom: Varför missa bonusen när det är samma pris på varan oavsett hur jag betalar.

15. svenix

Mottagna gillanden:
    7 842
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Som skrivits av andra så är OKQ8-kortet inte lämpligt om man vill ta ut pengar i bankomat för då blir det en avgift. Men till att handla med så är det väldigt bra.

Bonusen man får från OKQ8 är inga jättepengar som sagt men för mig som handlar allt på kortet (c:a 5000:- per månad) så är det ändå trevligt att få 500-600 tillbaka per år! :)

16. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Fördelen med OKQ8s bonuspengar är att de går att lösa in mot kontanter. På Volvokortet så går det bara att handla för hos Volvohandlare så det är inte mycket att bry sig om...fast jag har handlat några gånger för dem, men det gäller ju att ha ett behov av framförallt prylar till bilen och då helst ha en Volvo.

17. Droid55

Droid55 Guest

Tack för upplysningen. Det här var avgörande.

18. Droid55

Droid55 Guest

En snabb fråga, är det möjligt att skaffa Visa utan kredit? Alltså att jag bara kan handla med de pengar jag sätter in (och sätter jag inte in pengar eller inte har tillräckligt med pengar insatta så kan jag inte betala)?

Angående kreditgränsen, kan jag påverka den? Kan jag bestämma att jag inte vill ha mer än 1000 kr i kredit för ta ett exempel?

Syftar på Visa i allmänhet (eller MasterCard) och inte specifikt de kort som OKQ8 och Volvo erbjuder.

Last edited by a moderator: 15 maj 2013
  19. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Ja du avgör själv vilken kreditnivå du vill ha och du kan då sätta den till 0 kr vilket innebär att du bara kan handla för de pengar du för över.

20. Droid55

Droid55 Guest

Tack för svar! Det låter ju toppen. :)