Bank, bankkonto och bankkort

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 12 maj 2013.

1. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 258

MINA ENHETER

Jag tror det varierar lite vad som är minimigränsen. T.ex. på ansökan för OKQ8 med visa så står det minimum 500:-

2. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Ett kort utan kredit är då inget kreditkort utan ett kontantkort, kallas även bankkort eller onlinekort. Såväl VISA och Mastercard kan fås som kreditkort eller kontantkort.

En nackdel med kontantkort är att de bara fungerar där man kan prata med din bank direkt (därav smeknamnet onlinekort). T.ex. är det många taxiföretag som inte har uppkoppling och därför bara accepterar kreditkort. Men det finns även affärer (speciellt små sådana) som inte kan hantera kontantkort. (Detta brukar framgå av klistermärken på dörren till butiken.)

När det gäller kreditnivåer så bestämmer respektive bank sina regler. Jag tror att många går i steg om 10.000 så att man kan få 10-, 20, 30-tusen osv beroende på inkomst. Men det finns säkert de som har lägre gränser eller där man kan välja helt fritt nivå. Poängen är dock att om gränsen är för låg så blir det nästan som ett kontantkort och jag tror många banker inte går med på detta eftersom det kan ställa till problem för dem om du råkar handla för mycket någonstans där det inte finns uppkoppling.

3. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag har Skandia sen många år. De har gratis kreditkort.
    Med det kreditkortet så är det bla kopplat lite extra förmåner som tex 3 månaders prisgaranti och lite annat.
    Jag tycker det är smidigt att bara föra över pengar till kreditkortet från lönekontot, att handla på kredit är inte alltid det bästa. Speciellt inte när man är ung.

Har tidigare haft OK kreditkort, Coop och ICA. Visst är poängen trevlig men som tex Coop så fick man ju premiecheckar att använda hos dem och iaf där jag bor så är de svindyra, har dålig kvalite på frukten mm så det var en plåga att försöka spendera pengarna.

4. Droid55

Droid55 Guest

Vad lack jag blir. Jag har bytt bank från Handelsbanken till Forex. Allt har gått bra hittills, men nu upptäckte jag att de INTE erbjuder e-faktura. Suck. Orkar fan inte byta bank igen. Jag läste att de ska ansluta sig till e-fakturatjänsten i november i år men vafan... Jag ska bara ha faktura fram till augusti.

Någon som vet om jag kan få e-faktura till ett annat bankkonto än mitt eget (tänker min pappa)?

5. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det verkar gå, men kanske inte med alla e-fakturor. Jag gjorde några tester i min bank och när man gör anmälan så fylls viss information i automatiskt medan annan information kunde ändra fritt. Det beror på hur anmälningssidan är utformad.
    Du får helt enkelt testa.

6. Droid55

Droid55 Guest

Ja, jag får helt enkelt testa.