Bankdroid - v1.9.6.4

Discussion in 'Applikationsutveckling' started by liato, May 6, 2010.

1. Foffe

Foffe Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Refresh-knappen verkar för min del bara uppdatera saldona i de olika kontona.
    Finns en inställning under "Automatiska uppdateringar" som heter "Uppdatera kontotutdrag". Har aktiverat uppdateringarna med någon uppdatering av transaktionshistoriken sker inte.

2. SilverDogg

SilverDogg Adult Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 11
    har problem med appen. får hela tiden felmeddelande om att jag har fel lösenord, vilket är väldigt konstigt eftersom det fungerade fint igår. kollade om swedbank hade gjort nån ändring på mitt lösen men icke, det fungerar i övrigt. har dom kanske gjort nåt annat som har borkat uppdateringarna?

edit: och nu fungerar det igen. weird =/

Last edited: Jun 9, 2011
  3. Varazir

Varazir Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Swedbank låg nere en stund på morgonen

Sent from my Desire HD using Tapatalk

4. Badland

Badland Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Det skulle vara guld om man kunde anpassa widgeten lite mer, tex byta färg på texten eller ta bort ikonen som hör till banken.

Annars väldigt bra app! :)

5. Skarhead

Skarhead Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Det har dykt upp ett rött utropstecken bakom mitt namn i bankdroid, är det någon som har koll på vad det betyder?

6. Thyg0d

Thyg0d Adult Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    Har du SEB? Jag får så när jag råkar uppdatera två konton samtidigt..
    Alt. så måste ju redigera inloggningen och spara om den.. när bankDroid inte kan kolla på ett tag så stänger den av sig för att inte låsa din inloggning..

7. Skarhead

Skarhead Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej jag har Swedbank, men tack så mycket ska kolla det.

8. Magnusart

Magnusart Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

@Liato: Ta gärna en titt på min pull request. Vore guld att få med den i nästa BankDroid-bygge/release så jag slipper underhålla en egen apk i min tråd.

Pull Request: https://github.com/liato/android-bankdroid/pull/87

Kommer att ge mig på UID för transaktioner snart. Har du några önskemål där? Såg att du hade börjat smått i en branch.

9. liato

liato Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är helt rätt av bankerna att varna om tredjepartsprogram. Eftersom de själva inte har någon kontroll över apparna så kan de inte heller garantera att användarnas uppgifter lagras och skickas säkert.

Bankdroid krypterar alla lösenord användaren skriver ner innan de sparas i telefonen. När appen ansluter till bankerna gör den det över SSL precis som en vanlig webbläsare.

Om användaren blir av med telefonen så finns det tyvärr risk att en kunnig person kan dekryptera lösenorden som Bankdroid har lagrat.
    Detta kräver dock att telefonen inte har något lås (pattern lock/pin), att telefonen är rootad och att användaren har vissa programmeringskunskaper.

Även om man oftast inte kan göra mycket mer än att se saldo och kontoutdrag med dessa lösenord så tillåter vissa banker att man gör mer än så. Till exempel så kan man skicka pengar till andra personer eller betala i många webbutiker med de användaruppgifter som sparas för PayPal. Med Swedbank kan man, som folk tidigare skrivit i tråden, skapa virtuella kort som sedan kan användas som vanliga kort i de flesta webbutiker.

Blir man av med mobilen så gör man nog bäst i att byta lösenord på samtliga konton man haft i mobilen. Detta gäller då inte bara bankkonton utan även mail, twitter, facebook osv. Man bör även använda sig utav lås (pin eller pattern lock) där det finns möjlighet.

Om vi har någon säkerhetsexpert i tråden så skulle jag gärna vilja höra hur man kan göra appen ännu säkrare.

Vilken bank användare du? Möjligt att de har ändrat något och att Bankdroid inte längre hittar nya transaktioner.
    Skicka gärna in html från transaktionssidan också.

10. liato

liato Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Förbättrade widgetinställningar är planerat men har inte så hög prioritet.

Yes box, tar med den i nästa release.

Angående UID så måste nästan alla bank-klasserna uppdateras så att de även plockar ut kontonummer, blir nog en hel del arbete.

Annars är det väl bara köra på enligt tidigare diskussioner. Jag ska också försöka komma igång med UID-branchen igen när jag har tid.

11. toblun

toblun Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Tyvär får jag inte den här finna appen att fungera har swedbank och den säger att lösenordet eller användar namnet är fel.. efter 3 försök så blir lösenordet spärrat så användarnamnet fungerar som de ska utan det är något med hur bankdroid skickar lösenordet som skiljer sig från den officiella appen och swedbanks hemsida. har nu provat med 5 olika lösenord bankdriod kommer inte in med något av dem men den officella klarade alla 5. hoppas det kommer en fix

12. liato

liato Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Du måste logga in med dosa på Swedbank och aktivera mobilbanken. Kan du logga in på https://mobilbank.swedbank.se/ så bör det även fungera i Bankdroid.

13. Screemer

Screemer Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur går det med Skodakortet, finns det i den senaste skarpa versionen eller?

14. liato

liato Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Nope, finns inte på market än. Finns på github om du orkar kompilera själv.

15. Screemer

Screemer Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vet inte ens hur man gör och har ingenting installerat för att kompilera Android appar.:)
    Väntar med spänning på en skarp version.:)

Tackar ännu en gång för en superb app.:)

16. woody

woody Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Last edited: Jun 11, 2011
  17. Magnusart

MINA ENHETER

Väldigt många Banker i BankDroid på sistone, vilket är bra men det ser ut att bli mycket att underhålla.

Kom att tänka på att det skulle kunna gå att skriva om till ett ramverk som läser in konfigurationsfiler för hur man hämtar transaktioner från varje bank, istället för att hårdkoda det i Bank-klasserna.

Då kan nya banker stödjas genom att användaren synkroniserar mot en webservice eller laddar in en fil. Banker som slutar fungera kan snabbt åtgärdas etc.

18. liato

liato Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Bra idé men blir det inte svårt att implementera logik i konfigurationsfilerna? Blir ju nästan som ett eget scriptspråk då.

De flesta bankerna ändrar ju inte sina sidor så ofta så det blir inte lika mycket jobb som man skulle kunna tro.

19. Magnusart

MINA ENHETER

Det beror lite på hur olika bankerna är. Är det mycket "specialare" för olika banker så blir det ju genast ett script språk av det. Är det alltid samma procedur så är det mer konfiguration.

Jag har skrivit ett superenkelt konfigurationsramverk som läser från JSON från fil mha GSON. Ska återanvända det och ha en REST-services med JSON från en server i ett senare läge. Vet inte om det skulle fungera i detta läget men i princip så borde det gå att återanvända grundtanken.

Konfigurationsproxyn finns här (den som läser från fil): https://github.com/magnusart/Ekonom...y/configuration/InitialConfiguratorProxy.java

Här är ett test som visar hur den fungerar:
    https://github.com/magnusart/Ekonom...puls/proxy/InitialConfiguratiorProxyTest.java

20. nomis_82

nomis_82 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Skulle önska att man kunde se mer av kontohistoriken gärna exakt en månad bakåt. Nu ser jag bara några dagar bakåt. Använder swedbank.