Bankdroid - v1.9.6.4

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av liato, 6 maj 2010.

1. Snah

Snah Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Läst i tråden på sistone, Chiftin? Liato hörs av ofta. ;)

Written by my thumbs on a state-of-the-art Nokia 3110!

2. Snah

Snah Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Någon mer än jag som har problem mrd ICA-banken?

3. liato

liato Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

Inga problem här. Fungerar Ica banken-appen för dig?

4. Snah

Snah Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Bankdroid sa att den senaste uppdateringen misslyckades, trots att jag försökte +5 gånger. Redigerade och sparade med samma lösenord. Nu funkar det igen. (Ville inte ta bort den, för då måste jag ju lägga in alla banker på nytt för att få den ordning jag vill ha. :) ).

Har strul med Tele 2 eller min lur, så jag hade inte täckning inatt. Kan det vara så att uppdateringsfunktionen blockeras efter ett misslyckat försök? Eller att felmeddelandet inte tas bort?

5. liato

liato Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

Om du ser ett rött kryss så går det inte att uppdatera kontot förrän du gått in och redigerat/sparat om kontot.
    Jag vet att att hela den interaktionen suger och och ska förbättra den i v2, tanken är att man ska få ett felmeddelande direkt i startvyn och kunna återaktivera uppdateringar direkt från den vyn. Kommer se ut ungefär såhär: https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1261265#post1261265

6. mailen

mailen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fler och fler banker slutar fungera med Bankdroid

Utvecklingen går i en tråkig riktning. De 3 viktigaste bankkällorna för mig har under den senaste tiden slutat fungera.
    Danske Bank: Har stängt sin mobila sida och tillåter endast mobil access med enkel inloggning via sin app
    Shell MasterCard: Gjorde om sin sida så att ingen finansiell data visas på landing page efter inloggning (kan bankdroid "klicka sig vidare" och hämta data?)
    Avanza: Stängde sin gamla site och bankdroid fungerar inte med den nya. Skulle någon som är lite mer teknisk än mig kunna plocka fram dem info som behövs för att utvecklarna ska ha möjlighet att fixa Avanza? :)

/M

7. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Finns nog ingen app som jag ser fram emot så mycket som Bankdroid v2, och det är inte för att nuvarande fungerar dåligt på något sätt. Hoppas verkligen att du kan finna lite tid och motivation för att släppa den.

Snah gillar detta.
  8. pk_fms

pk_fms Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Avanza behöver uppdateras pga de gjort om webbsidan. Hoppas nån kan skicka in länkar och kod. Själv kommer jag inte ha tid i helgen

Skickat från min HTC One med Tapatalk

9. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Denna appen är grym och allt. Men behöver verkligen en rejäl uppdatering kring designen och widget inställningar.

Last edited: 18 okt 2013
  10. Snah

Snah Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Ok, då fattar jag. Ja, det var inte helt logiskt, men säkert jag so missat att läsa instruktionerna. Den nya varianten verkar GULD!

Som jag och massor folk sagt ett tag: Kör på en donationsversion. Mest användbara appen någonsin, så du kan få ett par pizzor till av mig. :)

11. Snah

Snah Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Problemet är att det behövs någon som har konton på bankerna för att fixa det.

Om du försöker göra så mycket du kan genom att läsa första inlägget kan vi guida dig för resten.

12. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

Tar en jävligt sen quote här. Men hur går det med uppdateringen? Och är det inget som någon av oss här kan göra för att lätta trycket på supporten eller t om kanske någon som kan koda apper kan hjälpa dig med uppdateringen?

13. hoglid

hoglid Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Avanza Bank

Avanza Bank har slutat fungera! Säkert i samband med att de stängde sin gamla sida!
    Tror du det är möjligt att hitta en lösning som fungerar för nya hemsidan?

14. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Någon speciell anledning att appen inte utnyttjar Swedbanks befintliga API för att se saldo? Förutom att man då slipper dela med sig av sin personliga kod, något som säkerhetsmässigt är väldigt dåligt, så hindrar man också framtida problem liknande de folk verkar ha stött på med en del andra banker ovan.

Att vissa banker ändrar sina mobilsidor för att hindra Bankdroid från att fungera kan nog ha att göra med kostnaden det konstanta skrapandet av mobilsidorna genererar. Fick höra av en bekant i banksektorn att just Bankdroid kostade den banken en inte försumbar summa pengar per användare och år.

Gillar designen av version 2 förresten. :)

EDIT: Det verkar som att Swedbanks API är låst till att visa ett konto per enhet. Man kan troligen spoofa ytterligare enheter för att få se andra konton. Man behöver också authenticera sig och aktivera tjänsten på enheten innan man får ett subscriptionId som sedan är det man använder tillsammans med enhetens id för att hämta saldo.

Last edited: 20 okt 2013
  15. Snah

Snah Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Läs två inlägg ovanför ditt.

16. Spetsen

Spetsen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har Swedbank ett befintligt API? Länk?

17. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Nja, som med de flesta andra banker är API:t stängt men det är det API som deras officiella mobilapp använder. Kan ses genom att antingen använda en http-proxy som Burp som låter en se vad som skickas över HTTPS eller genom att dekompilera deras app. När appen väl fått ett subscriptionId och dsid (tror det är ett device id) så kan man hämta saldo oauthenticerat som jag tolkar det. Svaret är json.

Spetsen gillar detta.
  18. liato

liato Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

Tanken är att vi ska gå över till Swedbanks api snart, enda anledning till att det inte är gjort än är att koden inte är skriven :P
    Man kommer fortfarande behöva använda sig av användarnamn och personlig kod då deras "snabbsaldo"-funktion till exempel saknar transaktioner (senast jag kollade). Den personliga koden delar man inte med sig på något vis, all kommunikation sker mellan app och bankserver.

Jag är inte medveten om att någon bank har utfört ändringar på sina mobilsidor för att försämra Bankdroids funktionalitet. Oftast är det diverse designändringar på sidorna som gör att appen inte längre lyckas hämta ut den data som krävs.

Kostnaderna för den banken beror nog inte så mycket på att det är mycket trafik från Bankdroid utan snarare på grund av att deras system är otroligt gamla och ineffektiva.
    Jag skulle gissa på att banken inte får fler än 10-15 requests i sekunden från alla Bankdroidanvändare tillsammans. Att det skulle generera stora kostnader för en storbank tycker jag låter väldigt märkligt.
    Anledningen till att vi fortfarande scrapar denna banks mobilsida är att de själva bett oss att inte gå mot deras api.

19. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Ok, intressant. Jag ser fram emot den nya versionen (den som visats i en koncept-screenshot tidigare) om den blir klar.

Ok, då var det nog mer slump. Ett API, även ett internt sådant, borde dock vara mer robust än skrapning av en mobilsida.

Tyvärr kan jag inte ge mer detaljer rörande kostnaden men visst, kostnaden kommer till stor del av den formen av lustiga kostnader som uppkommer av den prismodell som används för mainframes fortfarande. Fanns även andra bidragande faktorer som gjorde att just den gamla mobilsidan var den mest kostsamma metoden att hämta saldot. Stora kostnader är väl också att ta i kanske men om de skulle debitera kostnaden till kunderna vore de nog inte särskilt nöjda. Om man ska bry sig kan man ju också diskutera. Blir det ett stort problem lär de ju börja blockera Bankdroid och liknande appar istället.

20. liato

liato Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

v1.9.6.2-RC3:
    * Fix för Avanza (använder sig nu av deras api)
    + Stöd för Eurobonus Mastercard Denmark.
    [QR]http://nullbyte.eu/bankdroid/apk/bankdroid.v1.9.6.2-rc3.apk[/QR]

Hjälp med att testa Avanza i den här versionen uppskattas verkligen.