Om det vore så att bankerna levde på er "Bankdroid" användare så skulle din ide säkert funka. Nu är det tyvärr inte så. Säg att Bankdroid har 10.000 aktiva användare fördelat på 10 olika banker. Det säger sig själv att det är en ointressant siffra för en bank oavsett dess storlek.
En av de största inkomstkällorna bankerna gör är på merförsäljning (iaf en galet stor inkomst). Om bankerna såg dessa tjänster (budgetverktyg och möjligheten att se sitt saldo i realtid) som en stor inkomstmöjlighet så skulle det nog prioriteras högre. Tyvärr är det inte så.
Jag hoppas verkligen jag har fel.
EDIT: Sen finns det många säkerhetsaspekter från deras sida. Oavsett hur bra eller säkert Bankdroid är programmerat så är det ännu en säkerhetsrisk som inte bankerna kan styra över. Tänk er själva om jag laddar ner BankDroids källkod och gör vissa ändringar. Publicerar det som BankDroid+ under market under bara några dagar. Det är ganska stor sannolikhet att jag kommer kunna få in lite koder. Med dessa koder kan jag ställa till en hel del problem för dessa bankkunder.
Jag skulle vilja påstå att en App som denna bär ännu större säkerhetsrisk än t.ex webbtjänster.
Last edited: 1 februari 2011