Bankdroid - v1.9.6.4

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av liato, 6 maj 2010.

1. speakman

speakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Då gör man som du just gjorde; citerar och länkar.

Jag vill dock förtydliga att det är *kunderna* som är förbundna i avtalet och inte appen eller utvecklarna av den.

2. liato

liato Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

"3:e partsprogram" innefattar även alla webläsare, skulle vara dumt av dem att förbjuda dem :P

Än så länge har ingen bank klagat iaf. Är väl ingen idé att oroa sig än tycker jag.

3. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

@Wipeout (ja, kanske inte dig speciellt, men till alla): Vad är skelnaden mellan en webb läsare som inte följer standarder för hur HTML skall visas, och en app som Android där visar informationen på sitt helt eget sätt? Om den ena förbjuds bör den andra också.

4. wipeout

wipeout Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 8
    Om det vore så enkelt. Varför tror du att ett av Finlands mest hypade startups företag faller på detta? Nu vet jag inte exakt hur illa företaget ligger till.

Men jag kanske bara har helt fel :)

5. speakman

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

wipeout: Bevisbördan ligger på din sida; hur kan någon bli stämd för ett avtalsbrott som inte är ingånget?

6. wipeout

wipeout Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 8
    va? o_O

Well, jag ville bara ta upp frågan och föra en diskussion kring ämnet. Men svårt när vissa har svårt att ta kritik eller faktiskt se problemet. :)

Time will tell, be well :)

7. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det är naturligtvis bara auktoriserade tredjepartsprogram som får användas. Och ja, det betyder förmodligen att i princip allt utom de största webbläsarna (explorer, firefox och förmodligen även opera och chrome) är otillåtna.

wipeout gillar detta.
  8. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Det enda jag råkade ut för, det var när jag lade till PayPal i Bankdroid.

Den synkade och hämtade data därifrån regelbundet. Och en dag så var mitt konto lite, spärrat, bara lite spärrat. Inte mycket . Men jag fick skicka in bevis (jag tog kort på en faktura med mitt namn på, och en kopia på ett köp jag gjort) och då blev mitt konto helt reko igen. Jag blame:ar inte Bankdroid för det, men det uppkom efter att jag lagt till Paypal i Bankdroid. Iofs har inte detta med svenska banker att göra, men jag pepåkar ändå.

9. speakman

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Du hävdar med en dåres envishet att Bankdroid (och därmed liato) skulle vara mål för "stämningar och andra tråkigheter". Jag hävdar att det inte finns något avtal mellan Bankdroid och dessutvecklare med någon bank, och därmed finns ingen grund för stämning. Men vill du hävda motsatsen så får du allt komma med något mer juridiskt hållbart än vaga indicier.

10. uncoloured

uncoloured Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Låter som att de spärrar ditt konto om du loggar in för ofta, Bankdroid loggar ju in varje gång den kollar saldo. Alternativt om du av någon anledning bytte IP mellan varven och PayPal såg detta som något misstänkt (närliggande inloggningar från många olika IP's).

Bara en teori..

11. Zawaq

Zawaq Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Samsung S22
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Nu är det ju inte riktigt samma sak, men kan The Piratebay bli dömda, utan att ha begått någon brott, så borde BD också kunna det.

Jag vill tacka för programmet, använder det dagligen :)

wipeout gillar detta.
  12. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jupp,men bankdroid was the cause

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

13. sjoch

sjoch Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vara med på ett hörn o marknadsföra sig.. Både ja och nej tycker jag åtminstone. Finns det inte risk att programmen utvecklas mer utifrån vad bankerna vill att vi ska kunna se, än att de utvecklas som idag utifrån vad vi användare vill ha för information.

Om låt säga 2 utav 10 banker blockerar appen, och andra banker är lika bra för övrigt, då finns det väl en risk att de 2 bankerna som blockerar, tappar en del av kunderna som blir drabbade?

De är ju vi kunder som styr bankerna genom efterfrågan. Och i de här fallet efterfrågas mer stöd för kommunikationen mellan bank och app.

14. uncoloured

uncoloured Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Nja, anledningen (som sagt) var förmodligen de upprepade inloggningarna, sen att du använde just Bankdroid som verktyg för detta är ovidkommande enligt mig.

15. sjoch

sjoch Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kan vi öppna en separat tråd för diskussionen kring allt som rör Bank vs App ?

m1kael gillar detta.
  16. liato

liato Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

Betyder "förmodligen" att du helt enkelt gissar och att du inte har läst det på bankens websida?

17. sjoch

sjoch Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har en liten tanke kring problematiken här.
    Jag råkade nämnligen ut för en liknande sak. Jag blev utloggad från internetbanken på datorn, när telefonen synkade saldot. (Länsförsäkringar)

Antagligen det som hände för dig med paypal, att 2 olika ip adresser försöker komma åt kontot samtidigt vid något tillfälle och utlöste nån säkerhetsgrej.

Liato: Det kanske är bra att ha en slags pauseknapp för synkningen på telefonen så att man har chans att undvika en krock medans man lägger in alla 38 räkningar på internetbanken :)

Även ett annat tidsschema, om den ska synka t.ex 1 gång i timmen under hela dygnet, eller kanske enbart under vissa tider av dygnet.
    (Vad tycker ni andra?)

Nä, Bankdroid var inte orsaken.
    Att flera ip adresser besökte sidan samtidigt, eller att du synkar för ofta är en möjlig orsak.
    Samma problematik kan du få genom att logga in på 2 olika datorer (med 2 olika externa ipadresser) eller om du loggar in o ut hela tiden dygnet runt från en vanlig webläsare.

Däremot uppmärksammades problematiken efter att du började använda Bankdroid :)

Last edited: 1 februari 2011
  18. liato

liato Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361

MINA ENHETER

Jepp, många banker tillåter inte flera inloggningar samtidigt så en pausknapp kan nog vara en bra idé.

19. ebjsv

ebjsv Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lösningen är ju ganska enkel:
    Om jag drar ner källkoden och kompilerar den själv är det ju ingen tredjeparts-programvara längre. Banken och jag - det är bara två parter...

Jag har hört själv att åtminstone en bank följer utvecklingen av Bankdroid noga och med stort intresse (kul!). Jag tror inte att de själva vet hur de skall förhålla sig till företeelsen ännu. Vi får väl helt enkelt se vad som händer.

Då bankernas vanliga tjänster är väldigt lika, är det enkelt att "rösta med benen" och välja en ny bank. De banker som fungerar med Bankdroid kommer säkerligen att få tusentals "gratis" nya kunder på sikt (ett par år).

20. sjoch

sjoch Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Egentligen undrar jag varför det är sån stor diskussion kring säkerhet när de gäller just bankerna. (alltså inte bara här i forumet utan även de i Finland.) Åtminstone här kan man ju inte mer än föra över pengar mellan egna konton.. precis som i mobilapparna som dom själv släppt. För andra överföringar osv behövs koder, kort, kod-dosor m.m

De går ju att ringa telefonbanken.. De kan man ju göra med en orginaltelefon såväl som kinakopia, hemtelefon som telefonkiosk.