BankID / Mobilt BankID - uppdateringar och allmänt

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Mobilt BankID, 26 jun 2015.

1. Hakan2

Hakan2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Det här med att pass eller nationellt id-kort krävs blir nog en nyhet för många. Långt ifrån alla har ju behov av det. Plötsligt blir körkortet inte heltäckande som legitimation inom Sverige.

Kristy och NiklasO gillar detta.
  2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 125
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det kravet är inte nytt, har funnits sedan september förra året. Sedan är det lite beroende på bank hur och när det krävs ID-kort.

3. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Ganska nytt ändå så det är väl inte många som råkat ut för det ännu.

4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Det står också att det inte fungerar med Google-abonnemanget ”Project Fi". Av ren nyfikenhet, varför?

5. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 874
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, jag hade varken pass eller nationellt id. Passet gått ut. Klarat mig på bara körkortet men jag skaffade nationellt id när de körde det för 100 kr, det var ju bra nu i efterhand men jag bär bara med mig körkortet. Fick detta från banken i slutet av januari:

Screenshot_20240131-162918 (1).png

Så, man vet inte riktigt när den plötsligt kan kräva att man blippar sitt id...

bernard och Hakan2 gillar detta.
  6. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Förmodligen kommer det blir ganska vanligt när man ska förnya bankid i mobilen. Kanske även vid ovanliga köp som t.ex. när man köper något extra dyrt eller på udda butiker man inte brukar köpa på.
    Men troligen kommer det under lång tid gå att förnya bankid i mobilen genom besök på bank-kontor och visa upp vanligt körkort. Om man har en sådan bank.

7. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 989
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De har fått kritik för att för många blir utsatta för bedrägerier, men det är ju tråkigt att det går ut över användbarheten i viss utsträckning. Jag har inget emot om de har ett väldigt starkt skydd i normalläget, men sedan borde man ha möjlighet att välja en lägre nivå också, för "power users".

Många här i forumet växlar ju ofta mellan enheter, testar kanske olika mjukvaror, kör fabriksåterställningar lite till höger och vänster osv. och då blir det snabbt lite jobbigt i längden.

Kristy och NiklasO gillar detta.
  8. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

I dag förnyade jag Mobilt BankID på två olika enheter, och det var nödvändigt att blippa Nationellt ID Kort på båda.
    Det var en hyfsad enkel procedur. Giltighetstid tre år. Fick meddelande från min bank, SEB, att vara uppmärksam på att i framtiden vill det bli nödvändigt att blippa ID kortet för att utföra vissa funktioner.

Jag tycker det ser ut för att i framtiden kommer BankID och giltigt Pass eller Nationellt ID Kort bli ett måste för alla vuxna som bor i Sverige.

9. StorJohan66

StorJohan66 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Nothing Phone (1)
    Jag har fått samma sak från swedbank, att det ibland kommer krävas nationellt id-kort för vissa funktioner. Jag förutsätter att det inte behövs vid normala transaktioner som swish och liknande som gör att man måste ha sitt nationella id med sig hela tiden överallt, en grej med mobilt bank-id är ju att man ska kunna legitimera sig med nationellt id som finns i appen.

Klurre, Kristy och MultiMan gillar detta.
  10. chaffis

chaffis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3
    Känns ju löjligt för som jag fattat de så är de oftast nte att man hackas utan de är mer social engineering (de helger väl så) som gör att folk blir lurade, känns singel som de hjälper då att blippa ett id kort liksom för har man gått på de så har man.
    Eller tänker jag fel?

11. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Det som ofta har hänt är att bedragarna har lurat människor att godkänna skapande av ett nytt BankId som bedragarna sen kan använda för att komma åt alla pengar som den lurade personen har på sina konton, det kommer ju inte längre att gå om inte bedragarna har kommit åt personers ID-kort eller pass.

Så... Ja, du tänker fel!

Kristy gillar detta.
  12. chaffis

chaffis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3
    Ok så ja vid skapande av BankID, detta köper jag men de som skrevs var att man planerade att de behöves till en massa andra tjänster, vilka är de?

13. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    855

MINA ENHETER

Samma här. Får nog snart fixa ett nationellt id kort eller pass.

14. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Jag tror inte det är bestämt, eller åtminstone inte kommunicerat ut till oss användare.

15. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Iom banken inte spcifierade vilka funktioner man är tvungen att blippa sitt ID är det lite svårt att säga...

Gissar att det kan röra sig om t.ex överförning av störra belopp till annan (utländsk?) bank, för att förhindra att de som har haft "oturen" att uppge all möjlig information till bedragaren, att få sitt bankonto rensad.

Ett annat scenario man kan tänka sig är de som är utsatt för ID-kapning. Det hävdas att var tredje svensk är utsatt för försök på ID-kapning. Inte ovanligt att kaparen tar ut banklån i offrets namn, (det är ju relativt enkelt att få lån i dagsläget om man sköter sin ekonomi), och offret får inte vetskap om det förrän första avdrag förfallar till betalning.

Det här är nog scenarion som inte rammar de flesta, men katastrof för de som hamnar i träsket.

16. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Jag fick identifiera mig igår när jag loggade in på Skandiabanken för första gången på ett halvår, med ett 3 månader gammalt BankID som jag använder till Swedbank flera gånger i veckan.

svenix gillar detta.
  17. PH89

PH89 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Upptäckte det nu precis också. Förvånansvärd kort varsel, till och med innan stödet för Huawei HMS dras in, som kommunicerades ut i god tid.

De hintar också att man inte bör köpa en mobil med mindre än android 11 så frågan är om något större är påväg också...
    Eller förhoppningsvis menar de att man inte ska satsa på en dyr android 10-lur för många års användning...

Detta säger bankid: ''Vi rekommenderar att du skaffar en telefon med en modern Android-version, åtminstone Android 11 eller högre, för att inte behöva byta igen inom kort.''

Last edited: 26 feb 2024
  18. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Mjo.. samtidigt är ju Android 7 en 8 år gammal release. Med tanke på alla säkerhetshot och sårbarheter som dyker upp hela tiden så är det nog inte fel att de har lite krav på versionerna.

Kristy gillar detta.
  19. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Håller med... delvis.

Det finns Android uppdatering och Android säkerhet uppdatering. Det betyder att man kan ha en Android 10 med sårbarheter en Android 9 har inte om den får säkerhet uppdateringar oftare och regelbundet

milky81 gillar detta.
  20. PH89

PH89 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Håller med om Android 7 (och 8) dessa har vid en snabb sökning väldigt liten marknadsandel. Från 9 och uppåt är den däremot betydligt större.

Det jag reagerar på är att bankid riktar hot mot väl använda versioner för första gången. Samt att stöd nu plötsligt dras in med en månads varsel.

Last edited: 26 feb 2024
    Kristy, cobben och milky81 gillar detta.