BankID / Mobilt BankID - uppdateringar och allmänt

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Mobilt BankID, 26 jun 2015.

1. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

2. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Det visar samma hos mig, 7.36.41.3. Undrar om inte 3:an markerar antal små "justeringar" som appen har fått sen ny...?

Det ID-problemet han sliter med gäller nog inte bara Sverige. ID-kraven i hela EU har gått fullkomligt ur kontroll.
    Jag har ett liknande problem
    i Norge. Mitt norska BankID måste förnyas, och enda sättet är att jag i person möter upp i banken i Norge och legitimerar mig med ett giltigt norskt pass. Efter 30 år i Sverige har jag självklart inte norskt pass, och mitt svenska nationella ID är inte giltigt som ID för att få norskt bankID. Nu kommer jag bl.a inte in på mitt konto hos norska Skatteverket för att hämta ut upplysningar som behövs för min svenska deklaration.
    Att åka till Norge är för mig en omöjlighhet.
    Sverige funkar bra för mig, EU lagar och förordningar funkar inte alls.

Kristy, F5:ad och cobben gillar detta.
  3. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 202
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Liknande problem för att få ett samordnings nummer (för dottern som är lettisk medborgare för att kunna få CSN) via Skatteverket, som plötsligt kräver personligt besök antingen i Sverige eller på svensk ambassad för "ID-kontroll".

Dottern har lettiskt pass och personnummer, är sedan länge registrerad hos Skatteverket som min dotter, och har "automatiskt svenskt medborgarskap", dock utan att ha ett svenskt personnummer.

Hade ett långt telefonsamtal med en trevlig handläggare, det hela är komplicerat, ny lagstiftning i september i fjol, och utgången är just nu oklar.

Ett byråkratiskt himmelrike!:P

geobjork och Kristy gillar detta.
  4. F5:ad

F5:ad Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

1. Bankerna vill tjäna pengar, kunderna ska bli sin egen banktjänsteman
    2. Banktjänsteman avskedas/omskolas till rådgivare bakom lyckta bankkontorsdörrar
    3. BankID digitaliserar kundens betalningar, monopolställning, bankerna tjänar mer pengar
    4. BankID ska förenklas för att kunderna ska använda och bli än mer beroende av tjänsten = säkerheten överlämpas på "kunden"= du och jag.
    5. Polisanmäl nätbedrägeriet om du drabbas, men tro inte banken ersätter dig. Försäkringsbolaget "ersätter" ju dig. Försäkringspremien höjs, du betalar i alla fall till slut - och - bankerna tjänar ytterligare med pengar.
    6. Polis utreder inte, bankerna ersätter inte, du är nu inte bara banktjänsteman utan också säkerhetsansvarig, privatspanare, IT-administratör åt dig själv - en obetald sådan. Och bankerna tjänar ytterligare med pengar.
    7. Är du åldersrik och eller dement som inte klarar av den nya digitala bankvärlden? Förlita dig på yngre släktingar, för bankerna vill tjäna ytterligare med pengar.
    8. En dag bli jag själv gammal och försvarslös mot nätbedragare, scammers, och allsköns gängkriminella - vad har bankerna då hittat på för nya sätt att "förenkla handhavandet" och försvåra kontrollen över mina egna pengar på deras konton?

Vad spelar det för roll för bankerna tjänar ytterligare med pengar?

5. Deacon

Deacon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Tror ni att BankID någonsin kommer att stödja andra biometriska metoder på Android, än fingeravtryck? Diskussionen gick het när Pixel 4 kom, och fick i alla fall lite fart igen nu när Pixel 8 kom. Det verkar gå trögt, dock. Behöver det ske ett genomslag för säker ansiktsupplåsning på ett större antal enheter och modeller, och kanske ett gemensamt tekniskt utförande (motsvarande FaceID)?

6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Troligtvis ja.
    Det finns i Android i o med Pixel 4

7. Deacon

Deacon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Dessvärre dumpade ju Google själva den modellen efter bara en generation, så det får en ju att fundera huruvida de kommer att fortsätta att förfina den teknik som används i Pixel 8.

8. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Jag litar inte på biometrisk upplåsning, såsom fingeravtryck och ansiktsigenkänning. Du kan bli tvingad att låsa upp telefonen av någon annan utan att du kan stoppa det, vissa såna metoder kan utföras när du t.ex. sover eller om du befinner dig under hot/tvång. Nu har polisen dessutom laglig rätt att tvinga dig att medverka till biometrisk upplåsning om du är misstänkt för brott.
    Så nej, jag skulle inte använda sån upplåsning för att komma in i telefonen, och särskilt inte för BankID som potentiellt kan innebära ännu större skada än att en obehörig kommer åt din privata information i telefonen.

Varför känner du ett behov av biometrisk upplåsning av BankID? Är väl inte särskilt betungande att skriva in en kod då och då.
    Tilläggas ska att Googles approach för fingeravtrycksavläsning inte heller är särskilt säker - en bugg på min Pixel 6a när den var hyfsat ny gjorde att jag kunde låsa upp den med min andra tumme, som inte ens var inlagd som fingeravtryck. Känns inte säkert, såna buggar kan ju uppstå igen.
    Det blir PIN-kod för mig.

9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Blir du hotad är det ju ingen skillnad, du kan ju lika väl bli hotad till livet att ge dig din pinkod som att ge ifrån dig ditt finger.

Låsa upp telefonen kräver inte samma säkerhet från systemet som att biometri BankID använder sig av. Det är stor skillnad i kraven kring false positives på de olika säkerhetsnivåerna.

10. Ko900

Ko900 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Detta är ju den klassiska säkerhet vs bekvämlighet. Användarna går inte att lyssna på för de bryr sig bara om att det skall vara så bekvämt som möjligt, utvecklarna går inte att lyssna på för de vill bara säkra upp så mycket som möjligt.

Jag tycker man borde kunna göra avvägningar för såväl bankid som swish, belopp upp till 1000 kr kan hanteras annorlunda än större överföringar exempelvis men då ligger också allt ansvar på användaren om denne låter sig luras.

Samma sak med inloggningar till tjänster, inlogg på banken där stora belopp kan förloras skall kräva rigorös säkerhet men vill man logga in på pensionsmyndigheten för att kolla kan det vara simplare, däremot när sedan ett fondbyte skall göras - max säkerhetskrav igen.

Ansiktsigenkänning på android verkar flawed så den skall man inte använda.

Android facial recognition can be ‘easily faked’ with 2D photos

Heleg och Kristy gillar detta.
  11. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 244

MINA ENHETER

Pixel8 har säker upplåsning via fromtkameran. De andra använder en osäker lösning

12. Ko900

Ko900 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Det är möjligt att det är så, då är den "undantaget som bekräftar regeln". Hur många androidanvändare har idag just den specifika telefonen? Enklare att inte vara lat när det kommer till säkerhet.

Fingeravtryck är nästan för enkelt redan det så jag förstår faktiskt inte hur man kan vara för mer förenkling? Det är bara positivt om det tar någon sekund extra där folk hinner haja till över något som inte stämmer.

13. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Ingen av dessa är tillräckligt säkra.

Pixel 4 och Pixel 8 är de enda jag vet om som har tillräckligt säker ansiktsigenkänning. Samsung har en kombination med Iris och ansikte som verkar vara tillräckligt säker för att användas med högsta biometri-säkerheten enligt Google/android.

De har för många false positives så de är inte tillräckligt säkra. Så det är bara tillverkarens implementation som är flawed.

14. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

App-utvecklaren kan be om bekräftelse för biometri-signeringen så inget sker automatiskt. Då måste användaren trycka på en "Bekräfta"-knapp utöver rätt ansikte.

15. Ko900

Ko900 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

Åter igen, varför ens bry sig om att försöka förenkla (jag skulle snarare säga fördumma faktiskt). När det gäller säkerheten så fattar jag inte varför man ens vill ha det idiotenkelt? Jag vill inte att min telefon skall låsas upp för att jag tar upp den och tittar vad klockan är exempelvis.

Den förkrossande majoriteten av sålda androidtelefoner lär vara flawed, alltså använd inte ansiktsigenkänning som upplåsningsmetod.

16. Ko900

Ko900 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Hjälper inte, när folk går in i i zombie mode så trycker de apatiskt på en sådan knapp.

N6290 gillar detta.
  17. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

Norge är inte medlem i EU alltså har ditt norska problem inte med EU att göra. Om norge varit medlemmar i EU hade nog ditt svenska nationella ID fungerat då det är tänkt att detta skall fungera inom hela EU.

Kristy och Klurre gillar detta.
  18. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    853

MINA ENHETER

Nationellt ID kort gäller för resa till Norge men det kanske är annat att få det att fungera med BankID.

19. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, för med Nationellt ID-kort kan du resa inom hela EU och EES, även de länder som är med i EU men inte i Schengen området.

För övrigt så upptäckte jag en ny funktion i Bank-ID appen idag. När jag skulle legitimera mig mot Tele2 då jag ringde till Tele2 så fick jag en fråga om jag ringt Tele2 och fick svara Ja eller nej på frågan innan jag legitimerade mig

Kristy och BrorSnor gillar detta.
  20. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Norge är ett EES land var det är EUs regelverk som gäller. Svenskt Nationellt ID gäller i Norge på lik linje med övriga EU länder, med undantag av att få ett norskt BankID. Då är det bara personligt uppmöte i banken med ett norskt pass som gäller. Hur det där stämmer med EUs regelverk i övrigt vet jag inte, men jag fick upplyst att det var EUs ID krav pga t.ex penningtvätt.

Klurre gillar detta.