BankID / Mobilt BankID - uppdateringar och allmänt

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Mobilt BankID, 26 jun 2015.

1. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 207
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Dottern har automatiskt svenskt medborgarskap sedan födseln, och jag registrerade även henne då för länge sedan som min dotter i svensk folkbokföring.

För att få till detta fick jag skicka in hennes lettiska födelsebevis i original, vilket min fru inte var så förtjust i att släppa ifrån sig minns jag.

Däremot har de aldrig sett eller bett att få sig hennes pass, om det nu kvarstår frågor om hennes identitet.

Hon registrerades då förstås enbart med födelse datum, inget fullständigt person nummer, men hennes lettiska personnummer måste finnas hos svenska folkbokföringen från den tiden.

Jag ska driva frågan vidare så småningom, just nu är jag upptagen med CSNs konstiga extra krav på antagningsbevis, som skiljer sig från vad som står i deras egen information.

Men måste vara masochist för att hålla på med denna byråkrati, eller?:P

Vi fick även utfyllnad till svenskt barnbidrag nivå i alla år via Försäkringskassan utan några sådana problem.
    Ok, FK tog ett och halvt år på sig i den utredningen innan vi fick några pengar.
    FK har en hel avdelning på Gotland som bara sysslar med sådana frågor, samordning av sociala förmåner inom EU.
    Där finns det mycket för den som har en familj spridd på flera EU länder.

Last edited: 8 apr 2024
  2. Hakan2

Hakan2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Om din dotter verkligen är svensk medborgare så ska hon ha fått ett svenskt personnummer. Hon ska inte ha ett samordningsnummer.

3. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 207
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Inte så länge hon aldrig har varit bosatt i Sverige.

Från Polisens pass information:

Jag har ett pass med samordningsnummer och ska flytta till Sverige.

Du som har ett pass eller nationellt identitetskort utfärdat i ett samordningsnummer och ska flytta till Sverige, måste lämna in det till Polismyndighetens passexpedition så fort du får ett personnummer.

Passet eller det nationella identitetskortet blir ogiltigt när ditt personnummer är klart. Du behöver ansöka om ett nytt pass eller nationellt identitetskort i personnumret. Läs mer om hur du anmäler om att flytta till Sverige på Skatteverkets hemsida.

Last edited: 8 apr 2024
    Hakan2 gillar detta.
  4. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

finns konkurrenter till BankID. BankID är inte livsviktigt, det är smidigt att ha och underlättar vardagen men livsviktigt? Nej!
    BankID utan dataanslutning? hur tänkte du nu? hur skall du kunna bevisa att du är du utan dataanslutning?

Vid närmare eftertanke, det finns. kallas idkort och lämnas fram personligen till den som behöver verifiera att du verkligen är du och har tillstånd att beställa en iphone 15promax på det där abonnemanget.

Asawi gillar detta.
  5. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 906
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nej. BankID är INTE "livsviktigt"! Jag känner människor som inte har BankID av olika skäl (bland annat "foliehattar") men klarar av att leva utmärkt ändå. Själv skulle jag absolut inte vilja vara utan det. Men det går!
    Jag känner också många människor med (också av olika skäl) sanslöst dålig ekononomi. Märkligt nog har samtliga dessa tillgång till data på ett eller annat vis i de flesta lägen. Så något stort behov av att BankID skulle behöva ha special-access i mobilnätet har jag svårt att se.

Tillägg: Ännu mindre "livsviktigt" än BankID generellt är det att använda det på språng. Visst är det praktiskt att kunna Swisha till exempel. Men kanppast "livsviktigt".

Heleg gillar detta.
  6. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Du har en väldigt naiv syn på hur vanligt folk skulle klara sig utan BankID. Visst det går, som för min farsa 84 år gammal. Jag har aldrig pushat på honom att skaffa det för det skulle skapa fler problem för honom än det skulle vara till nytta. Han betalar med bankkort kopplat till sitt bankkonto i mataffär och bensinpump och räkningar kommer på papper och skickas till Bankgirot. Betalningar till vänner sker med kontanter som han hämtar ut över disk på ett bankkontor. På kontoret för han över mellan sina konton och ibland till mig. Här går egentligen gränsen för de möjligheter han har i sitt dagliga ekonomiska liv.

Han kan inte hantera några av sina abonnemang, exv hos Telia. De kräver BankID. Han kan inte handla online för kortköp kräver BankID. Han kan inte använda Swish för det kräver BankID. Han kan inte använda internetbank för det kräver BankID. Han kan inte betala parkering för appen kräver verifiering av kort via BankID.

Därför är BankID verkligen livsviktigt för en normal människa som har någon form av liv på internet, vill parkera lagligt och inte vill bära omkring kontanter.

Kristy gillar detta.
  7. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 906
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Öh... nej...! Jag ser det ju hos bland annat en vanlig, inte "gammal", närstående. Visst gör det ibland (ofta?) hennes tillvaro mer krånglig, och jag tycker hon är fjantig. Men det går. Det är alltså inte "livsviktigt".
    Men skulle som sagt inte vilja vara utan det själv och absolut inte rekommendera någon annan att vara utan det heller.

8. drzap

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

Han kan gå in på telia och visa upp sitt idkort/körkort. inget problem att hantera abonnemanget.
    istället för swish, cash is king. Han kan även gå in på sin bank och göra en banköverföring.
    Han kan gå in på sin bank och legitimera sig med idkort/körkort.
    Han kan parkera och betala där automaten tar bankkort istället för app.

Nej, BankID är inte livsviktigt. inte ens om du vill göra allt "online". Finns konkurrenter till BankID.
    Du klarar dig bra utan BankID faktiskt. Under Livsviktiga saker hittar du MAT, SKYDD, SÖMN. har du ingen av dessa så kommer du inte ha nån användning för ditt BankID heller. det är många saker du behöver före du behöver något BankID

Asawi gillar detta.
  9. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Du förutsätter alltså att han har en Teliabutik i närheten? Nu är ju inte parkering en viktig sak för honom där han bor men exv i Stockholm är snart alla p-automater borta. Nu handlar det väl snarare om att ordet "livsviktig" i den här tråden definierar hur man klarar ett vardagligt liv, inte att man skulle svälta ihjäl, eller hur? Konkurrenter till BankID som Freja räknar jag ju in i samma fack men den får ju snarare ses som ett komplement. När jag skriver "BankID " så menar jag ju alla liknande tjänster. Samma princip i alla fall.

Kristy gillar detta.
  10. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 125
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hos min bank kan man bekräfta ett köp med lösenord + engångskod via sms när man gör köp på nätet om man inte vill/kan använda BankID

Kristy och Asawi gillar detta.
  11. drzap

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

Jag förutsätter ingenting. Jag är tillräckligt gammal för att komma ihåg när man åkte 100km enkel för att handla och gå på bank/Televerket och nöje när man ändå var där. Man klarade vardagligt liv då och man gör det nu. Handla på nätet? Gå in i butiken och köp det du skall ha.

12. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Vi har ju olika åsikter om detta helt klart men det du inte tänker på är att många av de tjänster vi tar för självklara att kunna sköta över telefon eller med körkortet över disk numera faktiskt kräver e-leg. Försök gå in på en valfri Elgiganten för att köpa en mobil på avbetalning med abonnemang utan BankID. Det går inte. Hela kreditmarknaden knuten till butiker är helt stängd numera för kunder utan e-leg pga alla bedrägerier. All onlinehandel i Sverige kräver oftast e-leg, exv vid de flesta kortköp och framförallt alltid vid kreditköp exv via Klarna. Många företag kräver numera identifiering via BankID för personliga ärenden via telefon. Telia är ett exempel. Jag kan sköta min pappas ärenden via fullmakt hos Telia men det fungerar bara över telefon. Om du inte är välkänd i din lokala bank är jag helt säker på att ett körkort inte räcker vid exv teckning av lån eller banköverföring från egna konton till andra personer, utan måste kompletteras med bankid. Det finns därmed alldeles för många vanliga situationer där avsaknad av BankID ger väldigt stora begränsningar. Hemlösa och tiggare skulle ha väldigt svårt att klara sig utan Swish osv. Med en dåres envishet kan man ju även hävda att man klarar sig utan mobil eller internet men i dagens samhälle skulle det vara helt omöjligt. På samma sätt är e-leg helt nödvändigt för de flesta av oss numera.

Kristy gillar detta.
  13. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Det funkar inte utan BankID hos Swedbank eller det kort jag har hos SEB i alla fall. Norwegiankortet funkar dock med sms-kod och även de Amexkort jag hade tidigare. Ansökan av korten krävde dock BankID.

14. drzap

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

Korrekt. varken abonnemanget eller avbetalningen är Elgigantens. De är bara ombud för abonnemangleverantören och låneinstitutet. Besök abonnemangleverantören direkt så kan du få abonnemang utan BankID. Godkänd IDhandling räcker. Samma om du besöker låneinstitutet direkt.

Än en gång. Vid direktbesök räcker godkänd IDhandling. Du talar hela tiden om distansavtal. Till distansavtal hör allt som inte sker över disk.

Stämmer inte. i så fall skulle det vara omöjligt att få ett BankID utan ett BankID och det förstår du själv är ett moment 22. Vid direktbesök räcker fortfarande godkänd IDhandling.

Vill man sköta sitt liv igenom distansavtal så är BankID en fördel. om man kan tänka sig besöka de man vill skapa avtal med så räcker godkänd ID handling. Utan godkänd IDhandling har man däremot större problem.

15. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Det är ju ändå lite lustigt att detta ens blev en diskussion mellan två personer där båda inte kan tänka sig ett liv utan e-leg, på ett forum för tekniknördar. :D

Heleg, Leo83 och Klurre gillar detta.
  16. McGilljam

McGilljam Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Med några sidor åsikter så blev det inte lättare att hitta hjälp vid problem med Bank-Id. :eek:

Nu gör jag ett försök ändå att ropa till allmänkunnigheten här på Swedroid.

Problemet:
    Bland annat LF och Avanza vill ej längre genomföra en inloggning, utan jag blir kastad tillbaka till inloggningssidan. Det handlar om deras appar på min Samsung Galaxy S21 Ultra.
    Swish funkar utan problem.
    Har dessutom ominstallerat LF och Bank-ID, gjort helt nytt Bank-ID (och blev arg och frustrerad över att jag blev tvingad till identifiering med pass. J##¤#%# tur att jag nyligen skaffat ett nytt). :P

Men trots nytt Bank-ID och ominstallation av apparna så vägrar Avanza-app och LF-app att genomföra en inloggning.
    Sätter jag mig vid datorn och loggar in via webläsare så är det inga problem.
    Vad tusan beror detta på?

17. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 989
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad händer när du klickar på knappen att du vill logga in med BankID i apparna? Menar du att BankID kommer upp, du loggar in, och sedan när du kommer tillbaka till appen är du inte inloggad/fast på samma sida där du började?

18. McGilljam

McGilljam Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

LF-appen visar mobilt bank-id, jag klickar logga in, Bink-ID öppnar, jag signar och jag åker tillbaka till LF/Avanza men ingen inloggning sker. Detta har kommit helt plötsligt förra veckan. Trodde det var ngt tillfälligt, men icke.

19. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 125
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Beroende på vad för telefon, men om det är en Android telefon, så testa att nollställa appen. Går att göra via Inställningar -> Appar -> Alla appar -> LF appen -> Lagringsutrymme och cacheminne och välj Rensa lagringsutrymme.

Kristy och bernard gillar detta.
  20. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Team Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Team Pixel
    Har märkt när man signerat kastas man tillbaka till hemsidan i en ny flik som uppmanar en att logga in igen. Men går man till huvudkällan där man startade första inloggningen så har inloggning skett. Kanske bara gäller när man startar inlogg via hemsidan.

Kristy gillar detta.