BankID / Mobilt BankID - uppdateringar och allmänt

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Mobilt BankID, 26 jun 2015.

1. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    -
    Telefon:
    -

MINA ENHETER

Operatör:
    -
    Telefon:
    -
    Info:
    -
  2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 217
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kristy och Metalstorm gillar detta.
  3. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 217
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Spelar ingen roll vad för telefon det är
    Roota = få tillgång till hela systemet
    Upplåst bootloader = Ha möjlighet att installera custom mjukvara. Du kan installera en custom mjukvara utan att roota den

Unlocked brukar betyda att telefonen inte är operatörslåst. Telefoner köpta hos stora återförsäljare eller från våra operatörer är inte operatörslåsta längre. Telefoner från 2020 och äldre kan vara låst beroende på vilken operatör den är köpt från om man köpt direkt från en operatör

slarre och Kristy gillar detta.
  4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 170
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nu börjar det ju bli dumt. Google Play Device Protection är aktivt på dessa enheter och skyddar dem fortfarande mot appar med skadlig kod som kanske bara är användbar på X eller Y Android-version, men däremot kan det ju alltid dyka upp exploits som är svårare att skydda sig mot, men det sker också rätt sällan. Om en superallvarlig lucka skulle uppdagas tror jag Samsung skulle uppdatera telefonerna (låt säga en lucka av typen att det räcker att du öppnar ett SMS).

Inte för att man bör gå allt för länge med en telefon som går utan säkerhetsuppdateringar, men många får det att låta som om enheterna nu helt saknar något skydd. Den vanligaste/enklaste attackvektorn är tex webbläsaren, och den uppdateras fortfarande regelbundet på dessa telefoner.

Jag undrar egentligen hur många som öht råkat ut för problem till följd av att de haft en gammal Android-version bredvid de som råkat ut för tex phising eller telefonbedragare och dylikt. Det måste ju gå 1 per 10 000 eller något åt det hållet. Jag kan inte dra mig till minnes att jag läst om ett enda fall i forumet.

Last edited: 22 apr 2024
    Kristy och MultiMan gillar detta.
  5. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 217
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Precis. Utöver det du skriver så går också mycket av Android att uppdatera utan att tillverkaren av telefonen behöver skicka ut en uppdatering.
    Ja, det undrar verkligen jag också. Jag har kört med en "gammal"/äldre Android version i flera år utan något problem. Lika så använde pappa en S4 Mini fram tills 2019, och då byte han, om jag kommer ihåg rätt, inte för att han hade något problem med Android versionen (det hade han dock haft idag) utan något annat, tror det var modern som ville att han skulle ha en nyare mobil

6. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Borde bara gälla nya skapade av bankID befintliga aktiva borde inte krävas, samma sak var det på Swedbank när det införde pass/nationell ID krav för bankID.

Personligen skulle jag anse kräva pass eller nationellt ID kort som ett säkerhetsproblem snarare än förhöjd säkerhetskrav, många bor ju i lägenheter med inga riktiga säkerhetsskåp för låsa in sina värdepapper som pass utan oftast ligger löst i någon byrålåda som kan bli stulen vid inbrott.

Klurre gillar detta.
  7. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 030

MINA ENHETER

Det räcker ju inte med pass eller nationellt id-kort för att få ut ett BankID på distans. (Men på plats på ett bankkontor så räcker det antagligen, vilket kan vara problematiskt om tjuven är lik dig eller något).
    På distans krävs ju ytterligare verifiering, typ bankdosa/digipass eller tillgång till tidigare utfärdat BankID. Så att kräva pass/nationellt ID OCKSÅ förstärker ju säkerheten, inte försvagar den. Du tänker lite bakvänt.

Däremot är det problematiskt med krav på pass/nationellt ID ur ett annat perspektiv - det finns massor av människor som bor i Sverige, har svenskt personnummer men inte är svenska medborgare. De har inte rätt att få något pass eller nationellt ID från polisen. För såna personer blir det jättejobbigt att byta ut sitt BankID, när de inte längre kan göra det i hemmet.

Men på tal om stulna pass/nationella ID-kort. Om såna id-handlingar är giltiga/äkta går att kontrollera på polisens webbplats i ett automatiskt formulär. Dvs ett stulet pass/ID som blivit anmält stulet till polisen skulle vid en sådan kontroll dyka upp som ogiltigt, förutsätter jag.
    Men vad är det BankID gör för kontroll egentligen? BankID vill väl fota passet/id-handlingen + scanna NFC-taggen. Har de byggt någon automatisk kontroll mot polisens webbsida, som kollar så det är en äkta handling man matar in, eller har de någon direktuppkoppling till polisens tjänster på annat sätt? Vore intressant att veta.

8. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    462
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Vill minnas att BankID lanserade möjligheten till digitalt ID-kort, att användas fysiskt i olika situationer för att styrka identitet, ålder eller dylikt vid t.ex. pakethämtning etc. härom året, vilket är en sak å ena sidan, men strax på det följde ett i princip obligatoriskt krav från bankerna på svenskt pass eller nationellt ID-kort för de som skaffar nytt mobilt BankID på distans. Dvs först en ny funktion, för de som vill (ha den funktionen), sen i princip ett krav att införskaffa om på distans.

9. tag

Mottagna gillanden:
    1 792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ID via BankID är inte ett nationellt godkänd ID kort, däremot vissa butiker accepterar det som Systembolaget, och vissa andra ställen, men skulle inte funka där det egentligen skulle behövas.

Skulle inte förvåna mig att körkort blir värdelöst snart mer än i trafiken, alla när nog börja ha NFC läsare för läsa av NFC chipset i ID kort, vilket skulle då kräva pass eller nationellt ID kort.

Skulle inte vara dumt om transportstyrelsen införde NFC chips i körkorten så man kan försätta bara ha körkortet.

jerry84 och Kristy gillar detta.
  10. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Eftersom körkortet kan förnyas på distans utan kontroll att fotot föreställer rätt ansikte så borde körkortet avvecklas och istället integreras i ID-kortet, att vi ska behöva ha både körkort och ID-kort med oss gör att många låter körkortet ligga i bilen så de inte glömmer det...

Hur man löser det för personer som inte kan få nationellt ID-kort måste väl utredas men oavsett vilket så är kraven på förnyelse av körkortet för lågt ställda idag (dessutom levereras körkortet till brevlådan utan ID-kontroll så man kan få körkortet stulet av den personen som är avbildad, någon kan alltså legitimera sig med ditt personnummer men sitt egna ansikte).

Ko900 och Kristy gillar detta.
  11. PelleMannen2

PelleMannen2 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Denna fotbojan borde vara gratis..
    (Tror ändå inte NFC är säkert, såvida man inte bär på en faradays bur till enheten/erna...

12. tag

Mottagna gillanden:
    1 792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    NFC är säkrare än vanliga kort, då du kan låsa NFC till vara låst till du har låst upp telefonen snor det telefonen kan du fabriks återställa telefonen på distans så försvinner allting där. Och allt måste återaktiveras.

Kristy gillar detta.
  13. Ko900

Ko900 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

Den enklaste och mest uppenbara lösningen som jag ser det vore att transportstyrelsen köper tjänsten av polisen så att körkortens giltighetstid förkortas till 5 år och utfärdas på samma sätt och med samma kontroll som pass och nationellt id, då skulle körkorten kunna uppgraderas så att de förutom körkortsbehörighet även vore ett nationellt id.

Det ger dock problem för dem som tänker förlita sig på enbart ett id om de sedan tappar lappen pga någon trafikförseelse men då får dessa helt enkelt lomma iväg till närmsta polisstation och ansöka om pass eller nationellt id..

14. mattihp

mattihp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Kan man som utländsk medborgare som flyttar till Sverige idag vara säker på att kunna få ett bank-id?

15. Aprikos

Aprikos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Har förnyat körkortet 4 gånger (snart dags igen) och tror det har då varit personligt besök på polisstation som gällt. Verkar smått korkat om det numera kan/ska uppdateras på distans..
    Skulle det vara så illa som Heleg skriver att det nya körkortet skickas direkt hem per post utan ID-koll så är det ju helt tokigt. (tvivlar på att det är så)
    Och att någon skulle vara dum nog att förvara körkortet i bilen låter ju helt sjukt.

Last edited: 26 apr 2024
  16. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 218

MINA ENHETER

Jag tror utvecklingen går åt andra hållet i betydelsen att det fysiska körkortet rationaliseras bort. Dvs det är bara en notering i något register som polisen kan slå upp vid behov.

Kristy och Ko900 gillar detta.
  17. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro
    ROM:
    GrapheneOS
    Körkort behövs inte ens vid kontroll av trafikpolis, det ska räcka med att man snabbt kan styrka sin identitet.
    Föraren ska inte dömas till straff om förarens identitet genast har kunnat fastställas. Lag (2009:189).

Kristy gillar detta.
  18. Hakan2

Hakan2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    447
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Om jag inte minns helt fel så har jag alltid fått ut det nya körkortet på ett postkontor, dvs hos Postnord (ej ombud). Polisen har jag aldrig varit hos för det.

Ko900 gillar detta.
  19. Hakan2

Hakan2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    447
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Problemet med det är inte bara att svenska polisen måste ha tillgång till registret utan även hyrbilsföretag och polis utomlands. Det kommer aldrig att hända, möjligen inom EU men garanterat inte utanför.

20. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 218

MINA ENHETER

Kan bli att man får en papperslapp att ta med vid resa utanför EU.