BankID / Mobilt BankID - uppdateringar och allmänt

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Mobilt BankID, 26 jun 2015.

1. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Så länge man kan identifiera sig på ett bankkontor så bör det inte vara ett problem. Välj en bank som har bankkontor i din närhet.

Kristy gillar detta.
  2. Hakan2

Hakan2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Ja eller något som håller bättre typ ett plastkort som ser ut som ett körkort. Eller varför inte ett körkort? ;)

3. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Frågan är om även läsbara utländska pass eller EUs nationella id-kort kan fungera vid extra kontroller i bankid? Rent spontant borde det ju vara så.

Kristy gillar detta.
  4. Ko900

Ko900 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Fast det går tyvärr inte pga någon europakonvention om körkort vi tydligen skrivit under. Inte ens norrmännen kan köra utomlands utan att ta med sig sitt fysiska körkort trots att de haft det i app sedan många år och heller inte är med i Eu.

Något fysiskt Id behövs och då kan man lika gärna uppgradera körkortet så att det håller samma standard som nationellt idkort - visst tvingas folk förnya lappen var 5:e år istället men det är bara bra egentligen..

5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    De är dock med i EES och en hel del EU regler gäller även i EES länder, så som roamingreglerna.

6. Ko900

Ko900 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Det är korrekt, körkorten kommmer som rek och landar på ett utlämningsställe, vi som har tyngre behörigheter får genomföra detta var femte år och polisen är aldrig inblandad i detta (tyvärr får man säga)

7. Ko900

Ko900 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Yes, det är någon gammal europakonvention om körkort (eller kanske till och med internationell konvention?) Där regleras bland annat färgen på körkorten, att det skall vara laxrosa.

8. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Slutsatsen som går att dra är att BankID i ett nafs kommer att minska körkortets betydelse för identifiering i Sverige, när fler ser sig tvingade att skaffa nationellt id-kort eller pass (som dessutom kan lagras digitalt i deras app) för extra identifieringar vid olika tillfällen. Det blir nog lite väl omständigt för många att behöva besöka ett bankkontor för det, speciellt om det är ett ärende som måste göras "nu". När man då har ett nationellt id-kort i plånboken är det lätt att lägga undan körkortet.

Edit:
    Man kan ju jämföra användningen av körkortet med användningen av kontanter. Eftersom säkerheten är låg vid identifiering med körkort så är ett bara en tidsfråga innan det kommer skärpningar. Utlämning av paket och rekommenderade brev är ju ett tillfälle där det kan ske. Om det då plötsligt krävs BankID eller fysiskt nationellt id-kort (eller Skatteverkets id-kort) då är det nära till hands att fler följer efter och snart är körkortets tid för identifiering helt förbi. Som kontanter i många butiker numera.

Last edited: 25 apr 2024
  9. Ko900

Ko900 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Så är det ju på gott och ont, körkort i fysisk form kan vi ha och mist så där spelar det mindre roll, kontanter däremot är folkets enda möjlighet att hålla riksbankspengar så dessa måste finnas och fysisk handel borde vara i lag tvingade att acceptera dem så att vi har ett fungerande kontantsystem som backup den dag våra kort etc skiter sig pga solstorm eller krig..

Det verkar ligga en motion från 2023 om digitalt körkort på riksdagens hemsida men den ger felkod 500, ryssarna cyberangreppar väl förmodligen :teeth:

Nu fick jag tillgång: Införande av digitala körkort i Sverige (Motion 2023/24:1372 av Magnus Berntsson (KD))

10. mattihp

mattihp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Knökigt för mig som är utländsk medborgare, jag kan inte få finskt nationellt id-kort heller då det kräver folkbokföring i Finland.

11. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

alternativet till BankID heter FrejaEID+ och går att få av de flesta inklusive bankkontolösa nyanlända flyktingar med samordningsnummer enbart

12. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 099
    Operatör:
    Tele2/Vimla
    Telefon:
    Iphone 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2/Vimla
    Telefon:
    Iphone 15
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    tråden håller på spåra ur

13. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Varför tycker du det? Allt handlar ju om hur identifiering görs i BankID och jämförelser med andra företeelser i samhället. Men i vanlig ordning ska en diskussion dödas i det här forumet bara för att den tar ut svängarna lite. Lite trött på enkelspårigheten som ska råda här.

N6290 gillar detta.
  14. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    De första gångerna av förnyelse var det uthämtning av körkort på plats på postkontor, då man även klippte det gamla körkortet. Senaste gången, å det var ett tag sen, var det också uthämtning av rek brev (men vid det laget hade det blivit postens ombud, å ingen klippte det gamla körkortet).

Reagerade först på distans, men det är ju så det har fungerat under lång tid: ta ett foto enligt konstens alla regler, fäst det på handlingen för förnyelse av körkort, underteckna, å skicka in.

När man nu trätt den här vägen, med mobilt BankID (på distans) vore det bättre att körkort uppgraderades (postombud som behöver det genomför ju redan ngn form av maskinell avläsning), så att de kan fungera som identifiering vid anskaffande eller förnyelse av digitalt ID. Men våra körkort är ju under reglering av EU.

Kristy gillar detta.
  15. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jo, sett antydan till det; samtidigt kan det skapas trådar där "allting relaterat till viss sak" ska diskuteras, som t.ex. "problem med sajt/forum" för att hålla ned antalet enskilda trådar. Det blir då ofta en avvägning; vill man ha färre trådar får man nog acceptera visst svängrum. (Samtidigt finns det förstås tillfällen där det spårar ur.)

Kristy gillar detta.
  16. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    För att återknyta till kärnan i tråden, mobilt BankID och dess app. (Tittade lite bakåt i tråden kring nedan aktuella datum och versioner, men såg inget om just dessa "tvingade" uppdateringar, som inte är kopplade till Androidversion. (Över tid kan dock BankID-appen ha blivit aningens mer långsam, inte ultrasnabb, i start, vilket antyder att de tryckt i lite mer kod för funktioner.)

Om man inte tillhör den skara som har Google Play (å appar) inställda på autouppdatering, följer, om man så vill, ett visst eget ansvar, å det brukar inte vara några problem. Google Play skickar ju närmast dagligen påminnelser om det skulle finnas några uppd. som inte installerats. Så långt allt väl.

(Som bekant finns det ibland en "nedsida" med vissa uppdateringar, om man skulle vara tidig, å det kan bli svårt eller omöjligt att installera versionen man hade tidigare.)

Just appen för BankID kan vara mer "kritisk" än andra. I slutet av förra året, runt mitten av dec, satt jag med en version av BankID som säkert var 8-9 mån gammal, ver. 7.3X. Så helt plötsligt gick det inte att använda appen, den var tvungen att uppdateras (till 7.35, som släppts i slutet av nov). Ingen notis (intern i app) om att uppdatera hade kommit tidigare.

Sedan hände det en gång till, denna gång dock med notis i appen. (Som vi vet blev ett antal mobiler obsoleta 4/3 när BankID höjde kraven från Android 6 till 7, detta var inte aktuellt för den mobil jag talar om, då högre version av Android.) I slutet av feb hade de släppt ver 7.36. Och några gånger under den perioden fick jag alltså en notis i BankID-appen att uppdatera senast 2024-03-11. Men vad händer? Veckan innan, samma dag som Android 6 blev obsolet 4/3, fungerar inte mobilt BankID i appen, dock efter uppdatering till 7.36. (Som förvisso nu inte längre är senaste.)

Sensmoralen är väl att vissa saker kanske man inte ska prokrastinera, men å andra sidan, å tyvärr tog jag ingen skärmdump å kan minnas fel men brukar inte, om en notis säger uppdatera appen innan 11/3 ska den inte upphöra 4/3.

(Kan ju bli fel datum i ngt så litet som en notis, så kanske inte ska utnyttja hela tiden man ges.)

17. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Om du menar NFC-chippet som finns i pass och nationellt id-kort så ska nämnas att informationen som lagras i chipet är krypterad. Den kan endast avkrypteras med hjälp av information som syns i själva passet/id-kortet, typ om det är passnummer/dokumentnummer och utfärdandedatum som utgör nyckeln tror jag. Så jo, NFC i det avseendet är säkert, ingen obehörig som passerar nära dig kan scanna och få ut någon läsbar information ur chippet på distans. Såvida inte de också lyckas fotografera några siffersträngar i själva handlingen.

Allt bygger på om du blir folkbokförd i Sverige eller inte.
    Blir du folkbokförd så får du ett personnummer, och då bör du kunna få ett BankID. Jag har inte hört några exempel på motsatsen, där banker nekat folk med ett svenskt personnummer att få ett BankID. Har du?

Men folkbokförd blir du normalt sett endast om du fått uppehållstillstånd, om du kommer från ett land där uppehållstillstånd krävs för att vistas i Sverige (typ utanför EU). Dvs det kan bli väntan på ett personnummer, pga Migrationsverkets långa handläggningstider. Uppehållstillstånd kan även nekas av olika skäl, och det finns även undantag fram och tillbaka där vissa kan få folkbokföras ändå.
    Vistas man i Sverige enligt massflyktsdirektivet (gäller ukrainare just nu) så får man inget personnummer normalt sett, utan bara ett samordningsnummer.

Bara den som avser bo i Sverige i minst ett år blir folkbokförd. Tänker du bo här kortare än ett år, så blir det ett samordningsnummer. Samordningsnummer = inget BankID.
    Så svaret är, alla utländska medborgare som "flyttar" hit kan inte räkna med BankID, av ovan nämnda skäl. Men EU-medborgare kan nog räkna med att få ett BankID hyfsat snabbt.

Utländska pass och id-kort är jag närmast helt säker på inte funkar för BankID:s extra identitetskontroll. Bland annat för att såna utländska handlingar inte kan knytas till ett svenskt personnummer. Och den "läsbara" informationen kanske inte följer samma standard som svenska handlingar.
    Om du däremot besöker ett bankkontor med en sådan utländsk handling, då finns det kanske en chans att de kan godta den, jag vet inte.

Det pågår ett arbete om att införa en gemensam europeisk lösning för digitala körkort, vill jag minnas. Att införa en nationell svensk lösning utan att invänta hur den europeiska kommer se ut vore nog slöseri med skattemedel.

Körkortet var aldrig tänkt att användas för att bevisa identitet, så som det ofta används idag. Sen kan ju körkort dras in av olika skäl, vilket skulle beröva personen sin id-handling. Det är bättre att rationalisera bort körkort helt (låta information om körkortsbehörigeheter leva digitalt), och fokusera på andra typer av id-handlingar när syftet är att fastställa identitet.

Buzz, Kristy och mattihp gillar detta.
  18. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 099
    Operatör:
    Tele2/Vimla
    Telefon:
    Iphone 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2/Vimla
    Telefon:
    Iphone 15
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
  19. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Fast det fallet beror väl enbart på att ICA-Banken inte har några fysiska bankkontor.
    Jag antar att ditt inlägg var ett svar på det jag skrev till mattihp i mitt inlägg ovan. I så fall tycker jag inte man behöver dra några generella slutsatser baserat på det exemplet, för kunderna kunde ha gått till annan svensk bank och fått sitt BankID.

jnsson och mattihp gillar detta.
  20. Ko900

Ko900 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Jepp, det jag menar är att folk gnäller om att körkortet snart inte accepteras som id längre - enkel lösning är då att uppgradera körkorten till nationellt id standard (5 års giltighet, lämnas ut av polisen och chip).

Alla vi som har körkort har egentligen noll behov av ett nationellt id då det bara gäller inom EU, det räcker att man skall till England så måste man skaffa pass ändå liksom.