Bakgrunden ovan vara alltså att BankID:s versioner efter 7.36.21 gjorde att man inte längre kunde göra samtalsinspelningar.
För Samsung och några andra märken - som hade funktionen inbyggd i sina operativsystemsvariationer (ex Samsungs OneUI) - hade valt att frivilligt stängt av denna i vissa regioner (däribland regionen Sverige tillhör) men det gick - och går fortfarande - att "koppla på funktionen" om man bytte CSC-koden från EUX till t ex INS (guide
https://www.flashback.org/sp84674503).
Jag valde då att ominstallera gamla BankID-versionen och pausa kommande uppdateringar i Play.
Detta har funkat perfekt tills idag då jag skulle köpa något på en utländsk sida och identifiera med QR-koden. Sidan vägrade godkänna med motiveringen att min BankID-version måste uppdateras först. Testade annan utländsk sida med samma resultat. Dock godkände fortfarande QR-koden som identifiering på min egen bank och på en annan stor svensk myndighet med min gamla version, så i Sverige funkade det fortfarande och jag hade kunnat låta det bero på ett tag till.
Hursomhelst, jag beslöt att uppdatera till senaste BankID-versionen 7.39 för att kunna genomföra köpet online på den utländska sidan och kanske återinstallera den gamla versionen sedan igen.
Blev ändå nyfiken på om samtalsinspelningsfuntionen nu också hade slutat att fungera så testade med några samtal.
Till min förvåning funkar det perfekt numera, så antagligen har BankID fixat till det i någon av den senaste versionerna. Glädjande!

Click to expand...