BankID / Mobilt BankID - uppdateringar och allmänt

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Mobilt BankID, 26 jun 2015.

1. Larsgmb

Larsgmb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    694
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Tack. Det får jag kolla på:)

2. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

om du är officiell god man (har papper på detta av myndighet) och din bank vägrar skulle jag omedelbart byta bank till en som inte förhindrar myndighetsutövning som din god man roll faktiskt är.

Metalstorm, Kristy och Larsgmb gillar detta.
  3. Oscar den allsmäktige

Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 380

MINA ENHETER

Hoppas du vet att det är olagligt att använda någon annans bankid.
    "BankID är en elektronisk legitimation och är att likställa med ett ID-kort eller körkort. Eftersom det är olagligt att utge sig för att vara en annan person kan inte du som god man eller förvaltare använda din huvudmans BankID."
    BankID

Asawi gillar detta.
  4. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 482

MINA ENHETER

Har man barn under LSS så är det ett måste att nyttja barnets bankid, näst intill omöjligt att få tillgång till tex bokningen till sjukhus etc annars.

Larsgmb och Kristy gillar detta.
  5. Larsgmb

Mottagna gillanden:
    694
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Jo, LF har precis bekräftat att de ännu inte infört möjligheten att som God man hantera annans konto inloggad som sig själv.
    Å andra sidan är det extremt omständigt numera att byta bank. Förr hjälpte nya banken till, men nu ska man hantera allt själv, inklusive autogiro och e-faktura m.m. o.s.v.

6. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 856
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Någon måste väl kunna fixa fullmakt för de som inte själva förmår? Typ överförmyndare eller nåt?

7. Larsgmb

Mottagna gillanden:
    694
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    När det gäller dessa personer LSS så handlar det inte om fullmakt utan om att de får en God man som hjälper dom med det som behövs.
    Sen kan det beroende på bank och annat vara olika omständigt för God man att fullgöra sitt uppdrag.

8. Znork

Znork Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S23+
    Telefon 2:
    iPhone 12
    Telefon 3:
    Samsung S20 FE 5G
    En bank som inte hjälper till att flytta autogiro är inte en seriös bank. Vilken bank har vägrat hjälpa dig med detta? E-fakturor är skillnad, det är ingen bank som kan flytta med dem på grund av hur systemet är uppbyggt.

Kristy och Larsgmb gillar detta.
  9. Larsgmb

Mottagna gillanden:
    694
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    I så fall är lagen ogenomtänkt.
    En LSS person kan inte hantera bank-id själv. I dagens samhälle ska då en god man göra det. Men det är mycket denne inte kan utföra inloggad som sig själv. Alltså....

Kristy gillar detta.
  10. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

jag skulle ta besväret, om inte bara för att visa vad man tycker om att de inte infört möjligheten. man ska rösta med fötterna, enda sättet att få dem att införa det som krävs.

Kristy och Larsgmb gillar detta.
  11. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det beror ju helt på personen, går inte att dra alla över en kam. Jag får insatser via LSS men kan hantera bank-id.

Last edited: 2 okt 2024
    Klurre, Knorkas, Kristy och 1 annan gillar detta.
  12. pernils94231

pernils94231 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max
    Jag hade en extra telefon med bara wifi. Den Startade jag bara vid behov och lämnade aldrig hemmet.

Larsgmb och Kristy gillar detta.
  13. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    950
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    I Norge kostar det 1NOK ber identifiering. Men man har förhoppingar att statliga ID kommer ta över.

Men du sparar på att byta bank när det kommer till avgifter, Nordea tar 39 kr per månad för dig att ha ett lönekonto eller sparkonto.När man har lån räknas man som storkund och man tar bort den avgiften men är avgiften avdragbar i skatten?

14. F5:ad

F5:ad Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

Bakgrunden ovan vara alltså att BankID:s versioner efter 7.36.21 gjorde att man inte längre kunde göra samtalsinspelningar.
    För Samsung och några andra märken - som hade funktionen inbyggd i sina operativsystemsvariationer (ex Samsungs OneUI) - hade valt att frivilligt stängt av denna i vissa regioner (däribland regionen Sverige tillhör) men det gick - och går fortfarande - att "koppla på funktionen" om man bytte CSC-koden från EUX till t ex INS (guide https://www.flashback.org/sp84674503).
    Jag valde då att ominstallera gamla BankID-versionen och pausa kommande uppdateringar i Play.
    Detta har funkat perfekt tills idag då jag skulle köpa något på en utländsk sida och identifiera med QR-koden. Sidan vägrade godkänna med motiveringen att min BankID-version måste uppdateras först. Testade annan utländsk sida med samma resultat. Dock godkände fortfarande QR-koden som identifiering på min egen bank och på en annan stor svensk myndighet med min gamla version, så i Sverige funkade det fortfarande och jag hade kunnat låta det bero på ett tag till.
    Hursomhelst, jag beslöt att uppdatera till senaste BankID-versionen 7.39 för att kunna genomföra köpet online på den utländska sidan och kanske återinstallera den gamla versionen sedan igen.
    Blev ändå nyfiken på om samtalsinspelningsfuntionen nu också hade slutat att fungera så testade med några samtal.
    Till min förvåning funkar det perfekt numera, så antagligen har BankID fixat till det i någon av den senaste versionerna. Glädjande! :D

Kristy gillar detta.
  15. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Vem betalar 1 kr per identifisering i Norge? Mig veterligen är det billigare för hemsidan än 1 kr/identifisering.

Norge har haft ett äldre mobilt bankid som baseras på simkortet. Detta lades ned 1/9 i år och tidigare i år (eller förra året) kunde man inte utfärda nya.

Några operatörer skickade den kostnaden över på kunden, tex Telenor som tog 50 öre per identifisering/signatur. Men appen har funnits länge nu och jag har inte fått betala något hos Telia eller Telenor på väldigt länge.

2021 var det bara Telenor som tog betalt: Derfor er Telenor fortsatt de eneste som tar betalt for BankID på mobil - Artikkel - Tek.no

Wuzzah Priser

16. emerge

emerge Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    370
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

MINA ENHETER

Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Vad har kostnaden med och ha ett lönekonto/sparkonto hos Nordea något att göra med att bankid tar betalt för legitimering och signering? Samt vad kostnaden för identifiering är i Norge.

Det är offtopic för tråden, tråden handlar om bankid och mobilt bankid i Sverige. Kan vi hålla oss till det? :)

17. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 856
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Vad har de fixat till? Så länge du kör Skvalex app och använder tillgänglighetsfunktionerna för att kunna spela in samtidigt som samtal pågår så kommer den klaga. Använder du Skvalex som i sin tur använder den inbyggda samtalsinspelningen så funkar det då den inte behöver tillgång till tillgänglighet i så fall. Eller missuppfattar jag något? BankID låter dig helt enkelt inte signera eller legitimera dig om Skvalex Call Recorder behöver tillgång till tillgänglighet. Sjukt irriterande.

Last edited: 7 okt 2024
  18. F5:ad

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

Jag använder Skvalex som i sin tur använder den inbyggda samtalsinspelningen som du själv nämner.
    Och för att kunna använda den inbyggda inspelningsfunktionen av samtal måste jag byta CSC-koden också. Det är en förutsättning. Det skrev jag ju...
    Jag använder sedan Skvalex för den medger en mängd ytterligare funktioner utöver den inbyggda.
    Jag har ingen aning vad BankID gjort, men fr o m 7.39.0 versionen fungerar allt perfekt för mig igen.
    Jag har inga problem med vare sig betalningar online, virituella kortbetalningar i butiker eller inloggningar & verifieringar på sidor som begär detta. Samtalsinspelningsfunktionen inkl Skvalex-appen funkar som sagt som de ska igen.
    Beträffande tillgängligheter används inga av Skvalex Call Recorder (version 3.6.6 alltid nedladdad som APK på Skvalex hemsida btw), förutom en tillgänglighetsgenväg för "Knapp för högre och lägre volym". Har en Samsung S23 Plus, OneUI 6.1.1 (A14).

Last edited: 8 okt 2024
  19. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 856
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Okej. Det borde ha funkat hela tiden men vad skönt om det inte var så och funkar för dig nu! Har själv ingen Samsung så jag kan helt enkelt inte spela in några samtal om jag vill kunna använda BankID smidigt samtidigt (utan root). För mig har det sänkt säkerheten avsevärt. Kört Skvalex (apk) i många år annars.

20. F5:ad

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

Det ska enligt användare på XDA-forumet gå att använda den inbyggda funktionen på Realme, Oppo, Vivo, Poco, Xiaomi, Redmi, OnePlus, Tecno förutom Samsung alltså. Kanske fler märken?
    Ingen root behövs. För Samsung använde jag programmet SamFw Tool (se all info i guiden i länken till Fashback jag hänvisade till ovan) för att ändra CSC (lätt att göra).

Kristy gillar detta.