BankID / Mobilt BankID - uppdateringar och allmänt

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Mobilt BankID, 26 jun 2015.

1. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 859
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Inget märke jag har. Jag gjorde det när jag körde OnePlus. En enkel app fixade det som behövdes. Det är rätt pilligt att aktivera tillgänglighet för Call Recorder som man dessutom får installera själv via en apk. Det är liksom inget som bara råkar hända på till exempel Android 14 eller 15 men skönt att BankID ska skydda mig...

Det var helt ok att bara höra ena sidan på Pixel också, innan BankID kom på detta. Viktiga samtal kunde jag ta på högtalare. Problemet drabbar nog inte så värst många så det är ok för bakid att ignorera det.

Last edited: 8 okt 2024
  2. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Mig veterligen så har samtal inte gått att spela in på Pixel på ett flertal år, sedan kanske 2019 tror jag. Om man kör icke-rootad telefon vill säga. För mig har det inte gått att spela in varken en part eller båda parterna, då Android-operativsystemet spärrar tillgång till ljud för appar medan ett telefonsamtal pågår.

Men det du skriver ovan om Pixel och att spela in ena parten (sig själv)... om vi bortser från det med BankID och tillgänglighetsfunktioner, när gick det att spela in samtal på Pixel och hur gjorde du? Menar du att det går fortfarande på något sätt, för icke-rootade?

3. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 859
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det går fint med Skvalex Call Recorder.
    Du måste installera apkn och sen följa instruktionerna i appen för att aktivera allt. Du måste även in i egenskaper för appen och aktivera utökade behörigheter eller vad det står innan du kan aktivera rita över andra appar och i tillgänglighet. När allt är aktiverat kan den spela in från din mikrofon samtidigt som samtal pågår men BankID kommer klaga och inte låta dig signera något innan du avaktiverat Call Recorder i tillgänglighet. Utan tillgänglighet så blir inspelningen helt tyst. Vi kan alltså inte bortse från tillgänglighetsfunktioner för nej, då funkar det inte.

Kristy gillar detta.
  4. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Detta förvånar mig jättemycket. För några år sedan gjorde ju Google en medveten förändring så att samtalsinspelning slutade funka i Android, om inte en OEM själva lade till eget stöd för inspelning. Vi hade långa diskussioner här i forumet och många var förbannade på Google, även jag. Jag vet att jag testade ett antal olika appar för samtalsinspelning på den tiden, och ingenting fungerade då all tillgång till ljud för appar spärrades för att skydda innehållet i telefonsamtal. Är Pixel jag syftar på.

Om BankID vägrar funka pga tillgänglighetsfunktioner så är det såklart en dealbreaker, så jag kommer avstå samtalsinspelning för tillfället.
    Men att det skulle varit så lätt som att aktivera tillgänglighetsfunktioner för att få inspelning att funka på Pixel - det är jag så gott som helt säker på inte var fallet när Google genomförde sin stora förändring nämnd ovan.

Så när ändrades detta? Om det plötsligt är möjligt att spela in samtal på Pixel (med originalprogramvara utan root), genom tillgänglighetsfunktioner, så har ju Google gjort en tvärvändning någon gång. Det borde blivit en ganska stor nyhet. Så när blev det återigen möjligt att spela in telefonsamtal på Pixel, och varför har det inte uppmärksammats mer?

5. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 859
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Gissar på att tillgänglighetsfunktionerna kan användas på ett sätt så att man kan spela in ljud vid pågående samtal. Möjligt att det har tillkommit senare. Det är ju inte avsett för att spela in just samtal. Att samtalet råkar komma med är bara en effekt av det. Kanske är för att appar med tal till text ska fungera under samtal eller något? Jag har alltid kört samtalsinspelning och var nog med i diskussionerna när det begränsades. Just för att det är lagligt i till exempel Sverige om man själv deltar i samtalet. Innan har jag dock kört en modell där man kunnat aktivera den inbyggda funktionen för det (så att man tydligt hör båda parter) och tidigare än det körde jag root, cfw/kernels och allt vad det var. Senare har jag accepterat att den bara spelar in från mikrofonen men nu har ju BankID stoppat det med. Men visst, det går att varje gång man ska signera något så får man gå in och slå av Call Recorder men det är riktigt struligt. Glömmer man slå på det igen så blir ju samtalet som sagt helt tyst. Jag har dock inte urskillningslöst sparat på precis alla samtal utan haft en dialogruta efter samtalen som frågat om jag vill spara. Kontakt med myndigheter och företag som kunnat ha betydelse, ja, men inte privata samtal. Jag har också haft lite problem med minnet under samtal som skett tidigt på morgonen och då ibland behövt lyssna igenom samtal i efterhand för att komma ihåg vad som sades.

Google är ju väldigt restriktiva med att tillåta appar som behöver tillgång till tillgänglighetsfunktionerna, varför Play Butik-versionen av Skvalex Call Recorder är begränsad jämfört med att manuellt installera apkn (finns på Skvalex hemsida) men gör man det så kommer BankID in och strular istället.

Notera att min första Pixel någonsin är en 8 Pro. Haft Nexus förvisso men inte Pixel.

Vet inte om det här blir allt för ot här men i mitt fall så är det ett bolag, Finansiell ID-Teknik BID AB som sätter stopp för det. De kanske vill stoppa möjligheterna att till exempel styra, läsa och se skärmen eller något samtidigt som man inte verkar bry sig speciellt mycket om root. Men ok, ingen tvingar oss till att använda deras tjänst..

Last edited: 8 okt 2024
  6. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Intressant på nyheterna idag.
    I Sverige blir ett tjugotal personer felaktig dödförklarat per år. Då upphör BankID att fungera.
    Vad jag förstod är BankID ett viktigt element för att bli levandeförklarat igen, men BankID:t fungerar ju inte när man är död.
    Det visar hur viktigt det är att ha giltigt BankID, själv in i döden, eller...?o_O:eek:
    Det tog killen en vecka att bli levande igen.

Kristy gillar detta.
  7. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

en orsak till att alltid ha både BankID och Freja Eid

Kristy gillar detta.
  8. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Varför skulle inte Fredja Eid spärras på samma sätt?

Gorgeous, Kimball och Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  9. marr

marr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    433
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Någon som testat extern nfc läsare till surfplatta/mobil för att lägga in bankid?

10. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 889
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Märkligt. Min far påstår att det kom upp en varning i BankID när han skulle signera en betalning via Klarna-appen, något om "varning för bedrägeri" och sedan påstod han att det fanns ett nummer man kunde ringa också, men det nedtecknades inte.

Har inte möjlighet att kika på loggarna förrän i helgen, men har någon hört talas om liknande? Har BankID öht någon sådan funktion?

Han hade visst ringt Klarna också, men de påstod sig inte kunna se något märkligt.

Det är jag som konfigurerat hans telefon. Allt är väldigt basic då jag gömt undan det mesta, och han använder aldrig webbläsaren eller installerar några appar, så det hela är lite förbluffande.

Helge67 och geobjork gillar detta.
  11. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 834
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Många banker har börjat slänga upp en allmän varning i BankID appen när man ska signera eller logga in. Det är bara en standardtext att man ska vara vaksam på bedrägerier och inte lämna ut sina uppgifter o.s.v. Jag tror att det kanske var någon sådan text din far såg. Ser man den för första gången kan man nog bli lite uppskrämd.

Kristy, Buzz, bernard och 2 andra gillar detta.
  12. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 105
    Operatör:
    Tele2/Vimla/Comviq/
    Telefon:
    Iphone 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2/Vimla/Comviq/
    Telefon:
    Iphone 15
    Info:
    Defult Launcher,
    om man ringer till klarna då ska det stå ringer du till klarna ja eller nej i bankid appen

13. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Så här står det när jag loggar in till min bank: IMG_1167.jpeg

Kristy, Helge67, bernard och 1 annan gillar detta.
  14. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Loggar jag in mot Skatteverket kommer detta upp:
    IMG_1168.jpeg

Kristy, Helge67, bernard och 1 annan gillar detta.
  15. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Bra du sätter det här på "kartan" i Swedroid. Tycker man får varning om bedrägerier lite varstans nu för tiden.
    Första gången jag såg det var när jag loggade in mig på min norska pensionssida med norska appen MinID för ett år sedan. Ska medge att jag blev rätt så förvirrad en stund.

Nu ska jag försöka komma ihåg att ta en skärmbild när det kommer upp något "mystiskt".

Kristy gillar detta.
  16. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 859
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Vilken motsatt effekt det kan ha med regelbundna och tjatiga varningar ändå.
    Jag diskuterade det med min son senast ikväll faktiskt.
    Jag upplyste om att kryssrutan man kryssar i när man "claimar" ett gratisspel i Epic Games inte behöver klickas i. Han hade ingen aning och läste vad det faktiskt står. "Nej men ååååh!".

Capture_Epic_Games_Launcher_2025-01-10_20-40-01_31200246.png

Han har claimat spel i flera år och klickat i rutan för att man bara gör det. Jag gjorde samma sak ett tag. Det är så rutin att klicka bort cookie-rutor och kryssa i att man accepterar allt möjligt som ändå är för långt för att läsa så det bara sitter i muskelminnet.

Kristy gillar detta.
  17. Hakan2

Hakan2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Avsikten med varningarna är ju ändå att de som inte är så vana ska reagera och tänka till en gång till innan de signerar med bankid. Vi som är medvetna om riskerna får väl stå ut med dem? Förstår inte problemet.

Leo83 gillar detta.
  18. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Men inte är det väl något problem? Annat än man bliver lite förvirrad första gången man ser varningen. Man undrar om man ska utsättas för bedrägeri om man loggar in. Sen när man vet vad varningen rör sig om, så tillhör man gruppen "vi som är vana", och livet går vidare...

Kristy gillar detta.
  19. KTM

KTM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 138

MINA ENHETER

Antagligen varningen som ligger längst upp på Klarnas hemsida:

Skärmavbild 2025-01-10 kl. 21.53.50.png

Såhär ser det ut när jag loggar in på Klarnas hemsida:

Skärmavbild 2025-01-10 kl. 21.57.08.png

Last edited: 10 jan 2025
    Kristy och bernard gillar detta.
  20. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 859
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det JAG tänkte på är att de som inte är så vana vid just varningar i bankid är vana vid att det varnas om saker överallt hela tiden. Det jag menade var att det går lite på rutin att avfärda varningar även om intentionen är att varningarna ska... varna. Man börjar liksom ignorera vad det faktiskt står även om varningen är ny. Bernads far reagerade i alla fall så det var ju bra.
    Det märks ju att folk faktiskt inte läser vad det står även om det gång på gång påpekas att man ska läsa vad det står. Avsikten med cookies-val var bra. I praktiken. Det blev snabbt något man bara stör sig på och trycker bort, på rutin och idag finns det massor med verktyg för att helt dölja frågan.

Last edited: 10 jan 2025