BankID / Mobilt BankID - uppdateringar och allmänt

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Mobilt BankID, 26 jun 2015.

1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 139
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  2. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    -
    Telefon:
    -

MINA ENHETER

Operatör:
    -
    Telefon:
    -
    Info:
    -
  3. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Av någon anledning får jag "BankID nyhetsbrev för företag".

Screenshot_20250218-085842-622~2.png

Idag fick jag den bästa BankID nyheten någonsin för mig.
    https://www.bankid.com/om-oss/nyhet...identifiering-i-offentliga-e-tjanster-inom-eu

Det betyr att innan årsslut 2025 ska jag kunna använda svenskt BankID att logga in hos norska myndigheter...?
    Idag är det en mardröm! Jag blev för ett år sedan av med mitt norska BankID iom jag inte har möjlighet att personlig möta upp i min norska bank och identifiera mig med ett giltigt norskt pass.
    Mina två viktigast myndigheter jag inte kommer in på är norska skatte- och pensionsmyndigheten.

Jag läste i ett norskt forum att detta var ett jätteproblem för många nordmenn som bor utanför Norge.

Undrar om EU äntligen börja få styr på ID-problematiken mellan EU länderna...?

Last edited: 18 feb 2025
    Kristy gillar detta.
  4. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 624
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Tror inte det. Jag är medborgare i två EU-länder utöver Sverige och varje land har sitt egna system som är radikalt annorlunda mot hur det funkar i övriga länder.

En gammal kursare från KTH jobbar med just den typen av system och han har inte hört något om ett EU-täckande system.

5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 214
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Finns att välja hos Skatteverket och ska, som Bank-ID säger, fungera inom ett år. Det är en EU lag om jag förstått rätt. Så här ser det ut hos Skatteverket
    Screenshot_20250218-103158.png Screenshot_20250218-103203.png

Kristy gillar detta.
  6. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Men vad menas med det här då?
    https://www.bankid.com/om-oss/nyhet...identifiering-i-offentliga-e-tjanster-inom-eu

7. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 214
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
  8. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 624
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jaså hade ingen aning. Ska testa om jag kommer in på Skatteverket med mina utländska IDn.

9. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 624
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Ok, jag lyckades logga in. Men systemet skiljer sig mellan vilket login jag använder. Från ena landet kunde jag logga in enbart med användarnamn och lösenord, och andra landet krävde att jag scannade mitt NFC-ID-kort med mobilen.

Skatteverket ser mig dock som olika personer beroende på vilket ID jag använder mig av, så återstår nog en hel del jobb att få till en sömlös integration.

Kristy gillar detta.
  10. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Mitt inlägg gäller enbart svenskt BankID, att det ska bliva giltigt som ID för offentliga e-tjänster i andra EU länder innan 2025-12-30. Inget annat.

Om det lyckas så är det helt klart att det rör på sig inom EU med att få styr på ID problemen mellan EU länderna.

Kristy gillar detta.
  11. Hakan2

Hakan2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    447
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Det finns väl ingen koppling mellan medborgarskap i olika länder? Så om du loggar in med ett utländskt id hos skatteverket så blir det ju med identiteten i det landet, inte din svenska identitet.

12. nyx

nyx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    759
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 2 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 2 Pro
    Själva identifiering har ju inget alls med medborgarskap att göra, så den borde identifiera dig som samma person oavsett vilket lands ID du använder.
    Skatteverken i de olika länderna har ju länge delat uppgifter mellan varandra och lyckats knyta det till dig om du fått lön i nåt annat land, men det kanske är så att om det ska ske helt automatiskt så kommer man i slutändan att behöva nåt liknande ett "EU-personnummer".

Kristy gillar detta.
  13. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Så här hoppas jag det ser ut innan årets slut.

BankID EU.png

Kristy gillar detta.
  14. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Sen får vi väl då bara hoppas för din skull att Norge går med i EU också. :) Ah, EES; Liechtenstein, Island å "Noreg" hänger med. Tur där. :)
    Jo, och förvisso handlar just tråden om svenskt BankID men det måste ju vara tillåtet för någon att pröva annat till Sverige, när frågan väcks och det sägs redan fungera i viss utsträckning.

15. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Inga problem! :P
    Jaha, och så...? o_O

16. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 029

MINA ENHETER

I olika svenska myndigheters e-tjänster brukar det stå en inforuta om att en utländsk inloggningsmetod måste kunna leverera ett svenskt personnummer för att man ska få tillgång till full funktionalitet efter inloggning. Annars får man bara begränsad funktionalitet. Tror även jag läst att ingen utländsk tjänst i dagsläget kan leverera ett svenskt personnummer. (Rätta mig om jag har fel).

Jag skulle därför gissa att geobjorks problem med norska skatteetaten och pensjonsfonden inte löses genom denna nyhet, utan att det skulle krävas att antingen norska myndigheten får stöd för svenskt personnummer alternativt att svenska BankID får stöd för att leverera ett norskt personnummer. Tyvärr.

I min värld känns det som att denna integrering av e-legitimationer är ett dödfött projekt, med hänsyn till ovanstående aspekter. Jag tror att man skulle behöva införa ett EU-personnummer för att det ska bli vettigt och användbart, så som någon skrev. De nationella personnumren kan ju finnas kvar i respektive land, men att de knyts till ett EU-personnummer i ett centralt register som används vid gränsöverskridande inloggningar och liknande. Någon som vet om det finns någon sån plan?
    Samtidigt kan jag tycka idén med EU-personnummer känns lite obehaglig med tanke på integritetsrisker, men vill man integrera Europa mer så är det nog en bra idé.

Lag (2001:182) om behandling av personuppgifter i Skatteverkets folkbokföringsverksamhet
    1 kap. 3 §
    För de ändamål som anges i 1 kap. 4 § får följande uppgifter behandlas i databasen:
    1. person- eller samordningsnummer,
    2. namn,
    3. födelsetid,
    4. födelsehemort,
    5. födelseort,
    6. adress,
    [...]
    16. personnummer som personen har tilldelats i ett annat nordiskt land,

Inom Norden finns ett utökat samarbete. Vad gäller övriga EU tror jag inte att man systematiskt utbyter nationella identitetsbeteckningar med varandra, i alla fall inte på ett automatiserat och systematiskt sätt. Alltså tror jag det krävs mycket jobb för att få en automatisk integrering via inloggning med e-legitimation mellan olika länder.

När du loggat in med dina utländska legitimationer, vad exakt har Skatteverket tillgång till för data om dig på den profilen? Kan du se ifall det finns fritextfält som överförts från den utländska legitimationen, t.ex. med ditt fulla namn, födelsedatum, kön, adress eller sånt?

Svenska BankID överför väl personnummer, fullt namn, tilltalsnamn, födelsedatum och ålder, har jag läst tror jag. I separata fält.

17. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 624
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Ser enbart mitt namn i Skatteverkets system, ser inte mitt utländska personnummer eller någon annan info alls, fast det kan ju ha överförts utan att Skatteverket väljer att visa det.

Kan inte göra något alls med mitt utländska login, får bara 5 alternativ efter att jag är inloggad och samtliga av dessa tar mig antingen till en allmän informationssida som man inte behöver logga in för att nå (t.ex. hur man ansöker om personnummer, ansökan om att betala skatt och börja jobba i Sverige) eller så får jag bara ett felmeddelande om att inloggningen har för låg tillitsnivå. Kan inte ens skicka meddelanden till Skatteverket...

Screenshot from 2025-02-19 07-16-17.png

Edit:
    Pillade runt lite rent tekniskt och hittade JSON-bloben med information som överförs:
    Screenshot from 2025-02-19 07-26-26.png

De skickar alltså namn, personnummer och land (PL = Polen). Vet inte varför polska myndigheter inte skickar över min epostadress, de har den i sina register.

Last edited: 19 feb 2025
  18. Termi79

Termi79 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8a
    Lite OT men FrejaID funkar redan som svensk e-legitimation mot t.ex. EU-tjänster jag använder i jobbet. Nu tillkommer även BankID.

svenix gillar detta.
  19. ANDROID_ADDICT

ANDROID_ADDICT Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia + Comviq
    Telefon:
    Galaxy S23 Ultra 12GB/512GB SVART

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia + Comviq
    Telefon:
    Galaxy S23 Ultra 12GB/512GB SVART
    Mobilt BankID har fungerat utan problem tills nyss. Detta meddelande får jag när jag ska logga in nånstans:

"För att skydda dig mot bedregärier måste du stänga av dessa" :

1: Eset Mobile Security
    2: Malwarebytes Safe Browsing Scanner
    3: Navigation Bar
    4: Nova Launcher

Det har fungerat tidigare utan problem. Jag vill ha dessa aktiverade. Förstår inte vad problemet är när det fungerat tidigare utan problem. Förstår nån hur man kan läsa detta?

20. F5:ad

F5:ad Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

Nova Launcher (beta) och Navigation Bar har jag själv, allt funkar som vanligt med BankID.
    De övriga två är ju av-program.
    Risken är nog stor att du är utsatt själv för bedrägeriförsök.... Vad är det för sida du är inne på som säger detta?